گزارشی از سیزدهمین دوسالانه‌­ی استانبول

۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

سیزدهمین دوسالانه‌­ی استانبول با عنوان “مامان، من بربر هستم؟” ـ برگرفته از شعری از لاله مولدور، شاعر ترک ـ از ۱۴ سپتامبر تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۳ توسط بنیاد فرهنگی و هنری استانبول(IKSV)، و پشتیبانی شرکت کاک هولدینگ برگزار می‌­شود.

فولیا اِردِمسی، گردآورنده­­‌ی این دوسالانه، در نشستی خبری که در استانبول برگزار شد، عنوان و چارچوبِ دوسالانه را اعلام کرد. به بیانِ او توجه اصلی این نمایشگاه مفهومِ عرصه­‌ی عمومی به عنوان محلی برای تعاملات سیاسی[1] خواهد بود. این مفهوم چالش برانگیز، چارچوب مناسبی است برای تولید ایده‌­ها و گسترش آثاری که شکل‌­های معاصر دموکراسی را به پرسش می­‌گیرند و به مخالفت با مدل­‌های اخیر سیاست‌های اقتصادی­­‌مکانی[2] برمی­‌خیزند، آثاری که ارائه­‌ی مفهومی دقیق از تمدن و بربریت را مشکل می‌دانند و از همه مهم‌­تر نقش هنر را در این زمینه برجسته می­‌کنند.

اِردِمسی در پاسخ به این که احیای مفهوم “بربر” در جامعه‌­ی معاصرِ ما، تا چه اندازه به عنوان بازتابی از “دیگری مطلق”[3] است، به توانایی و ظرفیت هنر برای پدیدآوردن موقعیت­‌ها و ذهنیت­‌های نو اشاره کرد. به باور او این وضعیت­‌های جدید می‌­توانند، از طریق متزلزل کردن گفتمان­‌های غالب، فضایی برای هنرمندانی که به حاشیه رانده شده‌­اند خلق کنند.

استانبول 1

سیزدهمین دوسالانه‌­­ی استانبول به منظورِ ایجاد امکانی برای بازاندیشیِ مفهوم همگانیت[4] از ساختمان‌های عمومی، که به علت تغییر شکلِ شهر به طور موقت خالی شده‌­اند؛ برای نمایش آثار استفاده خواهد کرد: مکان­‌هایی مانند دادگاه­­‌ها، مدرسه­­‌ها، ساختما­ن­‌های ارتش، دفاتر پست، ایستگاه­­‌های قطار، انبار‌های صنعتی، کارخانه­­‌های سابق کشتی‌سازی و از همه مهم‌­تر میدان تقسیم و پارک گِزی. هم‌چنین محله‌ایی که از مشخصه­­‌های رایج شهری شدن هستند، مثل فروشگاه‌­­های بزرگ، هتل­‌ها و بر­ج­‌های مسکونی-اداری، برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده‌­اند.

مجموعه­­‌ای از سخنرانی­‌ها، کارگاه­‌ها، سمینار­ها و اجراها که به عنوان بخشی از این دوسالانه معرفی شده‌اند؛ از ماه فوریه آغاز شده که اولین رویداد آن، با عنوان “شهر را عمومی سازیم”[5] ، بر دگرگونی شهریِ جاری استانبول متمرکز بود.

لینک اصلی

[1].Forum

[2].Spatioeconomic

[3].  Absolute Other

[4].Publicness

[5]. Making the City Public

مریم قریشی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها