مجله زیباشناخت منتشر شد، عرصه‌ای برای زیباشناسی و نظریه‌ی هنر

۲۰ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۴۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه
مجله زیباشناخت

اولین شماره از سومین دوره‌ی مجله‌ی زیباشناخت در 188 صفحه به قیمت 15 هزار تومان منتشر شده و در کتابفروشی‌های معتبر قابل خریداری است. سردبیر نشریه دکتر کامران سپهران، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، می‌نویسد:«در این دوره، نشریه همچنان عرصه‌ای برای مباحث تخصصی حوزه زیباشناسی و نظریه‌ی هنر خواهد بود. اما می‌کوشیم آسمان رفیع و پرصلابت این گونه آرا را، کمی به زمین خاکی و ملموس فکر و اندیشه درباره‌ی هنر نزدیک کنیم.» مقالات این شماره در چهار بخش تنظیم شده‌اند.

صفحات آغازین مجله را از اینجا بخوانید.

بخش هنرآزمایی به نقد هنر می‌پردازد. یک مقاله‌ی اصلی از جان کری و سه پاسخ به این مقاله این بخش را می‌سازند. «آیا هنر از ما انسان‌های بهتری می‌سازد؟» عنوان مقاله‌ی جان کری است که بررسی مفصلی است از استدلال‌های گوناگون در مورد قابلیت هنر برای ارتقای اخلاقیِ مخاطبانش، جان کری هر استدلالی را ابتدا طرح و سپس در آن تشکیک می‌کند. مقاله در واقع ترجمه‌ای است از یک فصل از کتابِ «خیر هنر در چیست؟» از جان کری.

بخش هنرشناخت به نظریه‌ی هنر می‌پردازد که شامل سه مقاله است. «آیا امر تراژیک همیشه تراژیک است؟» از آدام وود که به بررسی نظر کیرکگور در مورد تراژدی‌های یونانی و شکسپیری اختصاص دارد. «تصاویر واقعا چه می‌خواهند؟» از دبلیو.جی.تی.میچل که به بررسی جایگاه تصویر در هنر و فرهنگ می‌پردازد. پایگاه داده به منزله‌ی فرم سمبلیک از لف مانوویچ که به بررسی ارتباط میان رسانه‌های نو و پایگاه داده می‌پردازد.

بخش تبارشناخت جایگاهی است برای بررسی تبارشناسانه‌ی زیباشناسی و شامل یک مقاله است. «در باب امر والا» از فردریش شیلر که در این مقاله شیلر به بررسی جایگاه امر والا می‌پردازد، بخشی از نظراتش در مورد تراژدی را طرح می‌کند و تلاش می‌کند تجربه‌ی امر والا را، مرحله‌ی نهایی تربیت زیباشناختی انسان به حساب آورد.

بخش پایانی کتاب‌شناخت است که به نقد کتاب اختصاص دارد و شامل پنج مقاله است. مقاله‌ی اول این بخش «در دفاع از نقد کتاب» از دیوید بیر، دفاعی است از نقد کتاب به مثابه فعالیتی جدی و مهم. از چهار مقاله‌ی بعدی این بخش سه مقاله نقد کتاب هستند و یک مقاله پیوستی بر یکی از نقدها. «عکاسی این نیز هست» از سینا ممتحنی که به نقد کتاب «عکاسی چیست؟» از جیمز الکینز می‌پردازد. «چگونه زندگی در ضرورتی اخلاقی اجرا می‌شود؟» از عرفان خلاقی که نقدی است بر کتاب «ضرورت تئاتر» از پال وودراف. این مقاله پیوستی هم دارد که عرفان خلاقی از پال وودراف ترجمه کرده است با عنوان «به کار انداختن قشر مارمولکی مغز: ضرورت نوین تئاتر». آخرین مقاله‌ی این شماره «تقابل با تاریخ هنر مرسوم» از رویا ظریفیان است که به نقد کتاب تحولات تصویری هنر ایران به قلم سیامک زنده‌دل می‌پردازد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیر مسئول دوره جدید این نشریه، بهزاد آقاجمالی دبیر تحریریه و مهدی افضلی مدیر پروژه این فصلنامه هستند. مسئول نظارت و سیاست‌گذاری نشریه علی ترابی است. ترکیب مقالات و کیفیت چاپ زیباشناخت را خواندنی و دوست‌داشتنی کرده است.

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها