مینی­ سریال Band Of Brothers؛ قصه مردان مرد.

۲۶ آذر ۱۳۹۲ | ۲۲:۵۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

این هفته در شبگار بهزاد طالبی مینی سریال band of brothers را معرفی می‌کند. مینی سریالی با موضوع جنگ جهانی دوم، به تهیه‌کنندگی تام هنکس و استیون اسپیلبرگ.

داستان مینی­ سریال Band of Brothers با مصاحبه‌ای واقعی با نیروهای ویژه‌ی هوابرد ارتش آمریکا شروع می‌شود، پیرمردهایی که 57 سال پیش در خاک اروپا علیه آلمان نازی جنگیده‌­اند. در یکی از این مصاحبه‌ها پیرمردی سپیدمو داستان ورود خود به نیروهای هوابرد را تعریف می­‌کند، او می­‌گوید بعد از ثبت­‌نام آن‌ها را جمع می­‌کنند و افسری برای آن‌ها سخنرانی می­‌کند، در انتهای سخنرانی افسر می­‌پرسد چه کسی دوست دارد در قسمت نیروهای هوابرد ثبت­ نام کند؟ پیرمرد می‌گوید من پرسیدم: چه فرقی می­‌کنه قربان؟ و افسر در جواب می­‌گوید: 50 دلار بیشتر حقوق می‌دن و پیرمرد می­‌گوید ما همه دست‌هایمان را بلند کردیم و استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) و تام هنکس (Tom Hanks) داستان مردانی را روایت می‌­کنند که با قوی­‌ترین واحدهای ارتش آمریکا، در یکی از سخت‌­ترین عملیات­‌های تاریخ شرکت کردند، داستان گروهان 101 چتربازان نیروی زمینی ارتش آمریکا در حمله به نرماندی.

در روز ششم ژوئن سال 1944 ارتش متفقین به رهبری ژنرال دوایت آیزنهاور (Dwight Eisenhower) به ساحل نرماندی در شمال­ غربی فرانسه قدم گذاشتند و جبهه دوم نبرد زمینی علیه آلمان نازی در اروپا را گشودند (جبهه اول در شرق اروپا و در مرزهای شوروی قرار داشت)، روزی که به D-Day معروف شد. حمله به نرماندی آغاز شکست آلمان در جنگ جهانی دوم بود، نیروهای متفقین حرکت خود را از ساحل نرماندی آغاز کردند و در روز 8 می 1945 وارد برلین پایتخت آلمان شدند و با خودکشی آدولف هیتلر (Adolf Hitler) جنگ در اروپا خاتمه پیدا کرد. داستان سریال Band of Brothers از شروع آموزش گروهان 101 هوابرد در ساحل یوتا در آمریکا در سال 1942 آغاز می‌­شود و با سقوط برلین به پایان می‌­رسد .

BandOfBrothers-25-9-921

این مینی سریال 10 قسمتی به تهیه­‌کنندگی استیون اسپلبرگ و تام هنکس، کارگردان و بازیگر مشهور آمریکا با همکاری هم و به همراه شرکت HBO و با مشارکت Dream Works (شرکتی که اسپیلبرگ از سهام‌داران آن است) ساخته شد، شاید بتوان گفت این سریال ادامه‌­ای بر فیلم نجات سرباز وظیفه رایان (Saving Private Ryan, 1998 ) ساخته­‌ی اسپیلبرگ و با بازی تام هنکس است. اسپیلبرگ قبل از شروع این مجموعه در تلویزیون بی­‌تجربه نبود، او کارش را با کارگردانی سریال­‌های تلویزیونی شروع کرد و دوئل (Duel, 1971) اولین فیلم بلندش را در تلویزیون ساخت. او سریال­‌های زیادی تهیه کرده است که از آن جمله می­‌توان به Taken ،  Terra Nova، Falling Skies و Under The Dome اشاره کرد. در سال 2010 اسپیلبرگ مینی­ سریال دیگری دوباره با همکاری تام هنکس به نام Pacific ساخت که در همان برهه‌­ی زمانی سریال Band of Brothers بود، اما در اقیانوس آرام و جنگ با ژاپنی­‌ها که البته سریال پاسیفیک نتوانست موفقیت این سریال را تکرار کند.

داستان این سریال در مورد چتربازان ارتش آمریکاست که در روز حمله به نرماندی در حالی سربازان آمریکایی و انگلیسی در ساحل نرماندی با آلمانی­‌ها در نبرد بودند پشت خط دشمن با چتر فرود آمدند و از پشت به آن‌ها حمله کردند. با این‌که سریال کاملا داستانی ­است و در آن از هیچ تصویر واقعی استفاده نشده است، اما تمام آن براساس داستان­‌های واقعی و با اقتباس از کتاب استیفن امبروز (Stephen E. Ambrose) تاریخ­‌نگار آمریکایی شکل گرفته است‌. در پایان هر قسمت زمان کوتاهی را به مصاحبه با سربازان بازمانده از گروهان هوابرد که در جنگ­‌جهانی دوم حضور داشتند، اختصاص داده­ شده است که به واقعی جلوه دادن داستان بسیار کمک می­‌کند.

سریال قهرمان خاصی ندارد، بیشتر بر نبردها و سختی­‌های کل گروهان هوابرد متمرکز است، اما جنگ بدون قهرمان مانند گاری بدون اسب است، سرجوخه ریچارد وینترز (Richard Winters) و در انتها سرگرد وینترز با بازی دیمین لویس (Damian Lewis) یکی از قهرمانان این سریال است، قهرمانی از جنس گوشت و خون و نه یک ابرقهرمان. دیمین لویس برای بازی در این سریال کاندید دریافت جایزه‌­ی گلدن گلاب شد، اما آن را برای بازی در سریال Homeland به خانه برد.

به نظر کار عبثی می­‌رسد که از تکنیک یا نحوه­‌ی ساخت سریالی به تهیه­‌کنندگی اسپیلبرگ تعریف کرد، در مورد کارگردانی زیبای سریال که یک قسمت آن را هم تام هنکس کارگردانی کرده و یا فیلمبرداری فوق­‌العاده آن که شما را مبهوت تصاویر زیبای خود می­‌کند و یا داستان که از انسان‌­های زمینی قهرمانانی لمس­ شدنی می­‌سازد که شما حس می­‌کنید که می­‌توانید یکی از آن‌ها باشید. شاید فیلمسازان عرصه­ دفاع مقدس در ایران باید بارها و بارها این سریال را ببینند.

این مینی­ سریال در سال 2002 برنده­‌ی جایزه بهترین مینی­ سریال یا فیلم تلویزیونی از Golden Globe و 6 جایزه Emmy و همین‌طور کاندید یا برنده 36 جایزه دیگر از مراسم­‌های مختلف شد. با توجه به این نکته این مینی­ سریال بر خلاف اکثر سریال‌­ها فقط در یک سال فرصت مسابقه با دیگر کارهای تلویزیونی را داشت، آمار بسیار خوبی کسب کرده است.

سریال Band Of Brothers در مورد جنگ است، جنگی که در تمام تاریخ یک عمل مردانه توصیف شده است، در این سریال زن­‌ها حضور کمرنگی دارند و به طور جدی باید گفت این سریال مخصوص مردان است و نه حتی برای پسران نوجوان. این سریال، فیلمی مردانه است که ما را به یاد جنگ هشت‌ساله خودمان می‌­اندازد. در آن همه چیز خوب و بد یک جنگ وجود دارد، فداکاری، رشادت، سختی، تنهایی، جراحت، بمب، گلوله و بیشتر از همه مرگ. اگر از دیدن نجات سرباز وظیف رایان لذت برده­‌اید، از این سریال هم لذت خواهید و بعد از تمام شدن 10 قسمت به دنبال قسمت یازدهم خواهید گشت.

صفحه رسمی سریال Band of Brotherd 

لینک نقد سریال در گاردین 

لینک نقد سریال در سانفرانسیسکو کرونیکل 

صفحه نقد سریال در سایت metacritic 

BandOfBrothers-25-9-92

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها