معرفی یک گروه تئاتر خیابانی: نچرال ­تئاتر

۱۴ فروردین ۱۳۹۳ | ۰:۱۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

تئاتر خیابانی یک شکل جدید تئاتر است، هم در جهان و هم در ایران و نرگس غفاری یک گروه پیشرو در این زمینه را معرفی می­‌کند. اگر از تئاتر لذت می­‌برید این مقاله و تصاویرش را از دست ندهید.

کمپانی بریتانیایی نچرال­ تئاتر، یکی از گروه‌های پذیرفته­ شده تئاترخیابانی در اروپاست که بیش از چهل ­سال سابقه دارد و در سراسر­جهان (بیش از 80کشور)، نمایش اجرا­ کرده و اغلب هم‌زمان با چند­گروه دیگر همکاری داشته­‌ است. تخصص این ­گروه در نمایش‌هایی است که سرزده در­میان مردم اجرا می­‌شود.

«نمایش سرزده[2] نوعی نمایش سیار و متداول‌ترین نوع آن است و هدف قاطی­ شدن با مردم یا رسوخ در آن‌ها است. این­ نمایش به­ سبب عدم­ نیاز به صحنه­ آرایی، می­‌تواند درجاهایی که نمایش مورد استقبال قرار نمی­‌گیرد مانند مراکز خرید و مراکز کاری اجرا شود و در­عین اختلالی که ایجاد می­‌کند، برای کسانی که گرایش‌های روشنفکرانه دارند جذاب ­است. در این­‌گونه نمایش تعامل با تماشاگر از نمایش‌­های ساکن متفاوت است. تبادلات ساده­‌تر و بیشتر به­ صورت انفرادی صورت می­‌گیرد. نسبت به نمایش­ ساکن که مرز میان نمایش‌گر و تماشاگر مشخص­ شده، فضای وسیعتری برای بازی دارند. نمایش‌­هایی با این­ شیوه ایجاب می­‌کند که از تجهیزات دست­ و­ پاگیر حذر ­شده، بر شخصیت، لباس و بداهه­ پردازی که تنها ابزار قاب ل­دسترس است، تأکید ­شود»(میسون،1380: 219). برخی مولفه­‌های نمایش سرزده از دید میسون که در تئاترهای نچرال­ تئاتر هم مشاهده می‌­شود، در زیر آمده­ است:

مولفه

ویژگی‌ها

نمایش‌گر

 و

 تماشاگر

  • جلب تعداد اندکی تماشاگر برخلاف انواع دیگر توسط اجراگران.
  • وجود تصور بسیارروشنِ نمایش‌گر از کسانی که درمحیط قرار گرفته­‌اند و دعوت از مردم برای همراهی نمایش.
  • کوتاه­بودن زمان حضور و گردش نمایشگران.
  • ارتباطی سریع و صمیمی با مخاطب و ترک محیط درصورت افزایش جمعیت یا به­ درازا کشیدن بیش­ از­ اندازه بازی.
  • داخل­ شدن اجراگران به مغازه‌ها و کافه‌ها جهت کاستن ازدحام.
  • تعیین­ نشدن مرزی بین نمایش‌گر و تماشاگر و از نزدیک دیده­ شدن بازیگران توسط مخاطب.
  • گاهی­ اوقات در استخدام جشنواره­‌ها، نمایشگاه‌ها یا شهرهای بازی بودن.[3]

محیط

  • تعامل نمایش با تماشاگر و فضای اطراف، به­ عنوان اصلی مسلم.
  • هماهنگی یا تضاد با محیط:

1.هماهنگی: انتخاب شخصیت­‌ها و لباس‌هایی (حتی اندکی غیرمعمول) مأنوس با محیط.[4]

2.تضاد: نظیر تضاد افراد طبیعی با محیطی نامناسب یا برعکس، شخصیت‌های غیرطبیعی با محیط معمولی.

نچرال­ تئاتر ترکیبی منحصر­ به­ فرد از کمدی‌های بصری، با نگاهی بی­ عیب و نقص برای بیان و تشریح تولیدات‌شان با به­ کارگیری بیش­ از صد شخصیت و سناریو است. آنها خالق تئاتر مبتنی­ بر شخصیت هستند و کار خود ­را در دسترس، سرگرم­ کننده و در تعامل با­ مخاطب معرفی می­‌کنند.

شخصیت­‌های نچرال­ تئاتر تبحّر خاصی در سرزنده نگه‌­داشتن یک­ خیابان دارند. آن‌ها با تجربه‌ی اجراهای بسیار در مراکز شهری سراسر جهان، با سناریوهای بصری و کلامی خود قادر به توقف خریداران و عابران پیاده در مسیرشان هستند.

1Immaculately-suited-men-an فردِ گلدان به‌سر، یکی از شخصیت‌های کمپانی نچرال تئاتر، که در فضای عمومی شهر، به طور اتفاقی با مردم ارتباط برقرار می­‌کند. (www.naturaltheatre.co.uk,2010).

«کمپانی نمایش‌های خود را در چندزمینه دسته‌بندی می ­کند. نظیر:

  • سرگرمی‌های شرکتی[5]: جان ­بخشیدن به نمایشگاه‌ها، کنفراس‌­ها، افزایش ارزش محصولات در شرکت­‌ها و بخش‌­های خصوصی از طریق فراهم­ کردن اوقات تفریحی، گشایش‌­های بزرگ صحنه­‌ای، خلق مهمان‌های ناخوانده و سازماندهی کارگاه‌های سرگرم­ کننده.
  • نمایش‌های سرزده: کاراکترهای این­ نمایش در دهه 1970م. اختراع­ شد. شخصیت­‌هایی با برخورد نزدیک، تعاملی، در دسترس و بسیار کمیک در هر موقعیتی. در این­ دسته از شخصیت­‌های بسیار قابل­ تشخیص در محیطی ناآشنا و یا برعکس از موقعیت­‌های سورئال در محیط­‌های کاملاً طبیعی استفاده می­‌شود.
  • القای مفهوم با لباس[6]: کاراکترها در لباس شخصیت‌های تاریخی ظاهر می­‌شوند. یک ابزار آموزشی برای کودکان و بزرگ‌سالان به­ منظور ارتقاء تجربه درهنگام بازدید از خانه­‌های با­شکوه، اماکن تاریخی و موزه­‌ها.

نچرال‌­تئاتر برای هرکدام از زمینه‌­های مذکور شخصیت‌هایی را خلق کرده ­است. نظیر: چمدان صورتی[7]، کله مخروطی‌ها[8]، دایه[9]، بولینگ خیابانی[10] ، قرمزها[11]، گلدانِ­گل[12]  پاپارازی[13] و بسیاری شخصیت‌های خیابانی دیگر که همگی ساده و با تعامل بالا ارائه شده‌ ­است» (www.naturaltheatre.co.uk,2013)

1

گروه دایه‌­های نچرال‌­تئاتر: مصمم برای رفتن به پیاده‌­روی، با پیش­بند­های رسمی خود و کالسکه‌های بچه­ قدیمی

تجربه به نمایش‌گران نچرال‌­تئاتر در نمایش‌های سرزده کمک می­‌کند تا بدانند چه­­ مدت انتظار لازم ­است و یا چه­ کسانی دربین مردم، تمایل­ دارند تا به نمایش بپیوندند و چه کسانی نه. آن‌ها خود را رهبران تئاترخیابانی و همه‌ی­ دنیا را صحنه نمایش می­‌دانند.

9-2009-Natural-Theatre-comp

مردم کبوتری (The Pigeon Poo People) در جشنواره مَوًس­آف­دِ­تاین 2009(Mouth of the Tyne Festival) در بریتانیا. نچرال­‌تئاتر آن‌ها را این‌گونه توصیف می­‌کند:”افراد پرنده‌­مانند یا پرنده­‌های آدم­‌نما؟!” (www.flickr.com,2009).

7-2009

زن انگلیسی دهه  پنجاه از روزهای مدرن خود صحبت می­‌کند. او از شخصیت‌های نچرال‌­تئاتر است که با مردم درد و دل می­‌کند! (www.flickr.com,2009).

2-2013

گروه پاپارازی نچرال‌تئاتر که درنقش عکاسانی آزاد که در پی گرفتن عکس‌­های بی‌­پرده برای روزنامه و مجله هستند، دربین مردم حاضر می‌­شوند! (www.flickr.com,2013).

برای تماشای ویدئوهایی از این گروه روی لینک‌های زیر کلیک کنید

لینک یک

لینک دو


[1] – Natural Theatre Company

[2] – Walkabout street theatre

[3]– جایی که مردم مبلغی برای دیدن مجموعه­‌ای از سرگرمی­‌ها می­‌پردازند که نمایش سرزده، تنها بخشی از آن است.

[4]– زیرا معمولاً ظاهر شخصیت­‌ها جلب‌­توجه نمی­‌کند. بلکه رفتار غیرمتعارف آن‌ها موجب این ­امر می‌­شود.

[5] – Corporate Entertainment

[6] – Costumed Interpretation

[7] – Pink Suitcases

[8] – The Cone heads

[9] -The Nannie

[10] – High Street Bowling

[11] -Reds

[12] -Flowerpots

[13] -paparazzi

نرگس غفاری
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها