متن کامل ترجمه­ آخرین نمایشنامه­ مارتین مکدونا: دست ­قطع ­کنی در اسپوکان

۲۲ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۴۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

این نمایشنامه سال گذشته ترجمه شد و قرار بود حامد پشتیبان اجرایش کند. همین کیفیت ترجمه هم مرهون دورخوانی­‌های متعدد دوستانی مثل حامد پشتیبان، مهرداد مصطفوی و رکسانا صنم‌­یار است. به دلایل متعددی این ترجمه به اجرا نرسید، اما به زودی زود ترجمه­‌ای دیگر روی صحنه خواهد رفت، در این شکی نیست.

دست­‌قطع­‌کنی در اسپوکان (A behanding in Spokane)، آخرین نمایشنامه‌­ی منتشر و اجرا شده از مارتین مک­دونا، نمایشنامه­‌نویس، فیلمنامه­‌نویس و فیلم­‌ساز شاخصِ ایرلندی است. این نمایشنامه سال 2010 در برادوی روی صحنه رفته است و اولین متن مارتین مکدونا است که در  آمریکا روی می­‌دهد. اگرچه شاید بهترین متن این نمایشنامه­‌نویس نباشد، بدون شک در زمینه­‌ی گفتگونویسی و حفظ تعادل موقعیت میان خشونت، وحشت و خنده، آموزنده است.

مارتین مکدونا
مارتین مکدونا

ترجمه­‌ی دیگری از این متن در قالب کتاب توسط انتشارات بیدگل منتشر شده است که می‌­توانید بخرید و بخوانید. متن انگلیسی «مردِ بالشی» نمایشنامه‌­ی دیگر مارتین مک دونا را قبلا منتشر کرده بودم که از اینجا قابل دریافت است و مقاله‌­ای در مورد فیلم «در بروژ» نوشته‌­ام که در اینجا قابلِ خواندن است. این هم نقدی است در نیویورک تایمز روی اجرای این نمایشنامه در برادوی.

امیدوارم از متن لذت ببرید.

 

*عکس از اجرای سال 2010 همین نمایشنامه در برادوی است.

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
شاهد
7 سال قبل

سلام دوست عزیز. میتونم ازتون خواهش کنم متن انگلیسی این کار قطع دست رو برام میل کنید؟ خیلی گشتم و نتونستم پیدا کنم. ممنون میشم

محمد
6 سال قبل

سلام
لطفا متن نمایشنامه را بصورت PDF فارسی برای بنده ارسال کنید.
لینک دانلود موجود نیست.
تشکر

مسعود
5 سال قبل

با سلام بنده میخاستم همین متنو به مدت 3 شب در یکی از پلاتوهای کوچک کرمان به صورت نمایشنامه خوانی اجرا کنم.چگونه با شما تماس بگیرم!؟