قضاوت­، دروغ، و شک بی‌پایان در کلینیک

۳ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

تا به حال شده نظرتان در مورد فردی با نظر جمع فرق کند؟ شما موافقش باشید همه مخالف؟ یا برعکس؟ نیلوفر شاندیز شما رو در چنین موقعیتی قرار می دهد، بخوانید، قضاوت با شماست. شما جای مدیر کلینیک بودید چه می‌کردید؟

او چند وقت بعد از من به کلینیک آمد. آن موقع خبری از شیفت شب برای من  نبود؛ من دانشجو بودم و فقط چند شیفت در هفته کار می­‌کردم. با این‌که من تازه­‌کار بودم ولی او دوره‌­ی کارآموزی‌­اش را پیش من گذراند. از من بزرگ‌تر بود، یادم نیست؛ شاید 6 سال ولی خوب با هم کنار می‌­آمدیم. زوج جالبی بودیم. من مودب، جدی و خجالتی، او بی‌پروا، شوخ و پر‌توجه. معمولا در دو تا حالت بود؛ یا می‌­خندید، خنده‌های بلند و پر سر و صدا و از ته دل که ردیف دندان­‌های قشنگش را نشان می­‌داد و چشمانش را ریزتر می­‌کرد؛ یا در حال گریه بود، گریه‌­های بلند و پر سر و صدا که گوشه بینی‌­اش را چین می­‌انداخت.

بیشتر اوقات از بین پیامک‌­هایش جوک‌های بی‌ادبی را برای من می‌­خواند و خودش از خنده غش می­‌کرد. منم لبم را گاز می­‌گرفتم و می­‌گفتم :«هیس ، کسی نشنوه ». ولی می­‌خندیدم.

همیشه عکس پسربچه­‌ای را نشانم می­‌داد و می­‌گفت:«خواهر زاده‌ام. می‌­بینی چه دوست داشتنیه». قربان صدقه‌­اش می­‌رفت. گاهی هم می‌­دیدم آقایی با پژو می‌­آمد دنبالش‌، خودش به من می‌گفت دوست پسر قبلی‌­اش است، الان ول کن قضیه نیست. من هیچ‌وقت نمی‌­پرسیدم خب چرا؟ از اول هم همه نسبت به او موضع داشتند. پرستارها و دکترهای خانم، از این‌که جذاب و لَوَند بود، نمی‌دانم حسودی می‌­کردند یا چی. تقریبا آن‌جا فقط من دوستش بودم. خودش این‌طور می‌گفت.

اما خیلی مورد توجه دکترهای مرد بود. به شوخی­‌هایش می‌خندیدند و دَم به دَم او می­‌گذاشتند. طور خاصی آرایش می­‌کرد، غلیظ و تیره. نمی‌­توانم بگویم زیبایی خیره کننده ولی رفتار و به خصوص صدایش که بم بود و رسا، همه را متوجه خودش می­‌کرد؛ توی چشم بود خلاصه.

وقتی کار آموزی‌­اش تمام شد، به او هم شیفت دادند. خودش قبول کرده بود که شیفت شب هم کار کند. هفته‌­ای دو شب دستیار شیفت شب بود. کمتر می‌­دیدمش. معمولا چهارشنبه‌­ها شیفت شب بود و صبح پنج‌شنبه صبر می­‌کرد تا من بیایم و با هم حرف بزنیم. همان‌طور که من کارهایم را می­‌کردم برایم از هفته‌­ای که گذرانده، از خواهرزاده‌اش، از دوست‌پسر سابقش و هزار چیز دیگر می­‌گفت. اگر حرف­‌هایش با خنده تمام می‌­شد، یکی دو تا از آن جوک‌ها را برایم می‌خواند و می­‌رفت. اگر ناراحت بود، بی‌چاک و  دهان می­‌شد و به زمین و زمان فحش می­‌داد، بلند بلند گریه می­‌کرد و آرایش چشمش را پاک می‌­کرد.

بعضی وقت­‌ها صبح‌­های پنچ‌شنبه، صبحانه‌ام را آن‌جا می‌بردم تا با هم چند لقمه بخوریم. آن پنج‌شنبه  از سر کوچه نان خریدم تا با پنیر و گردو بخوریم. در را باز کردم و وارد کلینیک شدم. بقیه پرستارها نیامده بودند. چون خانه‌­ام نزدیک بود من زودتر می­‌رسیدم. روپوش سفید و مقنعه‌­ام را سر کردم. مطمئن بودم  بیماری در سالن نیست، از اتاق رختکن داد زدم:«رویا! نون خریدم. کوشی؟»

خودم را در آینه برانداز کردم. بر خلاف او، من هیچ‌وقت در محل کارم آرایش نمی­‌کردم و او همیشه مسخره‌­ام می­‌کرد. داشتم از آن اتاق بیرون می‌­آمدم، یک دفعه در را با شدت باز کرد. نزدیک بود در به صورتم بخورد‌. خودم را عقب کشیدم‌. برافروخته بود‌. هیچ‌وقت آن‌طور ندیده بودمش. این یک مود جدید بود؛ عصبانیت بی حد و حصر. جواب سلامم را نداد. هاج و واج نگاهش می­‌کردم، داشت کیفش را جمع و جور می‌­کرد و لباس کارش را در آورده بود. موهای کوتاه ِ پسرانه­‌اش که همیشه به سمت پایین شانه می‌کرد، این بار بالا بود و خیس. گفتم:«نون خریدم، می­‌خوای بری ؟ چی شده ؟»

پشتش به من بود و حرف می‌زد:«به خودش اجازه می‌ده هر غلطی بکنه، فکر کرده من مثل خودش هرزه‌­ام، همه‌شون همین‌طورن. من اگه می­‌گم و می‌­خندم، دلیل نمیشه که هر بی سر و پایی سوء‌استفاده کنه. دیشب … » مودش عوض شد، گریه با صدای بلند. در رختکن را بستم. ادامه داد:«دیشب … دارم فقط به تو می‌گم‌ها. مریض نبود. خلوت بود . دکتر … اومده این‌جا …»

گریه می­‌کرد، نمی‌­فهمیدم چه می‌گوید. «فکر کرده من احمقم، نمی­‌فهمم. اون یکی که زن داره، خجالت نمی­‌کشه، به من می‌­دونی چی می­‌گه؟» بلند شد و مانتوی بیرونش را پوشید . وقتی صورتش را سمت من چرخاند مودش عوض شده بود. می­‌خندید، از همان خنده­‌های معروفش «ولی خوب حالشو گرفتم ـ کلمه رکیکی به کار برد ـ بزار بسوزه. بزار به گوش همه‌شون برسه. خیال کردن. من آبروشو می‌برم .» تازه دیدم  رُژ لبش پاک شده بود، اولین بار بود بدون رُژ لب می‌­دیدمش. گفتم:«تو چی گفتی؟ چی‌کار کردی؟ وای چه بد. سابقه نداشت هم‌چین چیزی».  دوباره خندید، در حالی که با دقت رُژ قهوه‌ای پررنگ و براقش را می‌­زد گفت:«تو شوتی! خبر نداری چی می‌گذره این‌جا. من می‌رم زودتر. نمی‌­خوام ببینمش. شاید زنگ بزنم به مدیر بگم تا تکلیفشو روشن کنن. مرسی واسه صبحانه». صورتم را بوسید و رفت.

این آخرین باری بود که دیدمش. چند روز بعد فهمیدم شیفت­‌هایش را به نیروی تازه‌واردی داده‌­اند. شماره موبایلی از او داشتم. هر چه تماس می‌­گرفتم خاموش بود. هیچ‌کس از او خبر نداشت؛ نه آدرسی نه تلفن خانه. خانم دکترهای تحصیل‌کرده همه خوشحال بودند و پرستارها هم پشت سرش حرف می‌­زدند. به جایش، آقایان دکترها ساکت بودند. کسی نباید اسمی از آن خانم دستیار می­‌آورد. کم‌کم به گوشم رسید که شب‌ها، در دستشویی سیگار می‌کشیده، یکی از دکترها دیده بود. عصبانی می­‌شدم. خوشم نمی­‌آمد پشت سرش حرف بزنند، چون فقط من او را می­‌شناختم. یک‌بار به یکی از دکترها گفتم:«اون موقع که این‌جا کار می­‌کرد همه طرفدارش بودن، چرا کسی از این حرفا نمی‌­زد. حالا که رفته، پشت سرش حرف زیاده.»

قضیه ساده بود، کلینیک جانبِ دکترش را گرفته بود. کسی یک دستیار خرده شیشه‌دار نمی­‌خواست. ولی نمی‌­دانم چرا هیچ‌جا نمی‌­توانستم پیدایش کنم؟ آب شده بود انگار. از خیر پیدا کردنش گذشتم. اما در فکرم از این‌که در حقش نامردمی شده بود رنجیده بودم. به نظرم حقش نبود. یک‌بار این موضوع را با مدیر در میان گذاشتم، سر موضوع دیگری با هم بحث می­‌کردیم، من گفتم:«این‌جا بی‌­انصافی زیاده، مثلا رویا، برای من تعریف کرد که اون شب دکتر … چیکار کرده. حقش نبود اون‌طوری از این جا بره.» آن موقع مدیرمان خانم جوان و  آدم حسابی‌ای بود، به من گفت:«نیلوفر، تو خیلی کم تجربه‌­ای. می‌­دونی اونی که می­‌آمد دنبالش، شوهر سابقش بود؟ می‌دونی اون پسر بچه، خواهر زاده‌اش نبود، بچه خودش بود؟ خیلی دروغ گفته. خیلی بیشتر از اونی که فکر کنی. فقط تو باهاش دوست بودی این‌جا، نمی‌خوام تصورت و از دوستت خراب کنم. ولی موندنش فایده‌ای نداشت دیگه.»

دلم خیلی گرفت. فکر می­‌کردم با هم دوستیم. اگر یک‌بار دیگر می‌­دیدمش حتما به خاطر دروغ­‌هایش، گِله می­‌کردم. اما الان که چند سال از آن ماجرا می­‌گذرد، باز هم معتقدم این اطرافیان بودند که با حسادت­‌ها، عقده‌­ها، از کاه کوه ساختن­‌ها کاری کردند، او که به نظر زندگی سختی را می­‌گذراند آن‌طور مورد قضاوت قرار بگیرد. مدیرمان گفت دنبال حضانت پسرش بوده، اما شوهر سابقش او را در دادگاه روانی و فاقد صلاحیت  معرفی کرده بود.

نیلوفر شاندیز
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
İssiz Öğrenci
10 سال قبل

زیبا بود … همیشه مستند نویسی از محل کار هارو دوست داشتم، مثل گزارش یک شغل های ماهنامه داستان همشهری … زیبا بود، مرسی …