سریال مردگان ‌متحرک؛ با مرده‌ها بجنگ،از زنده‌ها بترس

۲۹ مهر ۱۳۹۲ | ۱:۱۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

معاون کلانتر ریک گریمز (Rick Grimes) اتومبیلش را متوقف می­‌کند و از آن پیاده می­‌شود. او در میان ماشین‌های تصادفی که در وسط شهر رها شده‌­اند به دنبال بنزین برای ماشینش می‌­گردد. شهر متروکه است و هیچ موجود زنده‌­ای دیده نمی‌­شود. ناگهان ریک از زیر ماشینی صدایی می‌­شنود، خم می‌­شود و پاهای یک دختربچه را از زیر ماشین می‌بیند. دختربچه­‌ای شش هفت ساله در حالی‌که عروسک خرسی خود را در دست دارد، از او دور می­‌شود. ریک دختر را صدا می­‌کند، بعد از چند بار تلاش دختر به سوی او برمی­‌گردد؛ دختر یک زامبی است و به او حمله می‌­کند. ریک لحظه­‌ای تردید می‌­کند ولی در نهایت هفت­‌تیر مگنوم خود را از غلافش بیرون می­‌کشد و با گلوله­‌ای مغز دختر را از هم می‌­پاشد. این است دنیایی که فرانک دارابونت (Frank Darabont) در سریال مرده­ متحرک (The Walking Dead) برای ما می‌­سازد.

فرانک دارابونت را همه­ کسانی که در 10 سال اخیر سینمای هالیوود را پیگیری می‌­کردند؛ می­‌شناسند. او کارگردان فیلم‌­های بزرگ و با ارزشی هم‌چون رستگاری از شائوشنک (The Shawshank Redemption, 1994)، راهروی سبز (The Green Mile , 1999)، مجستیک (The Majestic, 2000) و مه (The Mist , 2007) است. دارابونت از سینما به تلویزیون کوچ کرد و نشان داد که در این مدیوم هم می­‌تواند موفق باشد. او این سریال را براساس رمان­‌گرافیکی به همین نام نوشته­ رابرت کرکمن (Robert Kirkman) و با کمک شرکت amc (American Movies Classic) خلق کرد. amc سریال‌­های موفق دیگری هم مانندMad Men ، Breaking Bad ,  Hell on wheels را تولید کرده است. مثل این‌که نان سریال­‌سازی زیر دندان دارابونت مزه کرده که او در تدارک خلق یک سریال دیگر به نام شهر گانگسترها (Mob City) در فضای گانگستری آمریکای دهه 20 و 30 است.

TheWalkingDead-27-7-925

معاون کلانتر ریک گریمز در جریان یک تعقیب و گریز مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و به بیمارستان منتقل می‌­شود. در بیمارستان او بی‌هوش می­‌شود و زمانی که به هوش می‌­آید؛ آخرالزمان آغاز شده است. شهر نابود شده و زامبی‌ها آن را در اختیار گرفته‌­اند. ریک برای پیدا کردن همسر و پسر خردسالش سفری را در دنیای تهی از انسانیت آغاز می‌­کند. او خانواده‌­اش را پیدا می­‌کند و به همراه آنان و گروهی از نجات‌­یافتگان دیگر، راهی سفری برای رسیدن به امنیتی که معلوم نیست وجود داشته باشد؛ می‌­شوند.

دارابونت سریال مرده متحرک را کاملا بر اساس عناصر ژانر زامبی که بعد از فیلم شب مردگان زنده (Night Of The Living Dead, 1968) ساخته جورج رومرو (George Romero) باب شد، ساخته است. او همانند فیلم‌­های جدید این سال‌­ها، من افسانه‌­ام (I Am Legend, 2005) یا جنگ جهانی زی (World War Z, 2013) قوانین ژانر را نشکسته است؛ بلکه کاملا به آن وفادار مانده است. در این سریال زامبی‌­ها کند حرکت می­‌کنند؛ فکر نمی‌کنند؛ گروهی عمل نمی‌­کنند و فقط یک چیز برایشان مهم است؛ گوشت تازه. حتی می‌­توان گفت شروع سریال (صحنه خروج ریک از بیمارستان) تقلید کاملی از دو فیلم معروف این ژانر یعنی شیطان مجسم (Resident Evil , 2002) و 28 روز بعد (28 Days Later… , 2002) است.

اما چیزی که این سریال را جذاب کرده است؛ نه مبارزات خشن نجات­‌یافتگان با مردگان متحرک است و نه عناصر ژانری، بلکه این شخصیت‌­پردازی و چالش به وجود آمده از آن است که سریال را تا به این حد پرطرفدار کرده است. چیزی که دارابونت در آخرین فیلمش مه، هم به آن اشاره کرده بود‌، اخلاق‌­گرایی پساآخرالزمانی. در این سریال با انسان­‌هایی روبرو هستیم که سعی می­‌کنند با وجود تمام مشکلات و سختی‌­ها از انسانیت خود دور نشوند؛ آن‌ها انسان­‌هایی ایده‌­آل نیستند اما نهایت تلاش خود را می­‌کنند تا در این دنیای ویران مانند مردگان متحرک هم‌دیگر را پاره‌پاره نکنند. این مردم در این راه علاوه بر جنگیدن با زامبی­‌ها باید با آدم‌­هایی که انسانیت را فراموش کرده‌­اند هم مبارزه کنند. اعضای گروه که در طول راه کم و زیاد می‌­شوند؛ از اقشار مختلف هستند، یک جامعه نمونه‌­ای کوچک. چیزی که این سریال را جذاب کرده است؛ تقابل و رفتارهای این انسان­‌ها در رابطه با هم و در برابر مشکلات است. در یک کلام شخصیت­‌های داستان به شدت جذاب از کار درآمده‌­اند. اما به نظر من داستان این سریال آن‌چنان چنگی به دل نمی‌­زند، نه این‌که ضعیف باشد؛ اما اگر شما Breaking Bad  ،Wire  و Dexter دیده باشید، داستان این سریال به نظرتان جزو بهترین­‌ها نخواهد بود.TheWalkingDead-27-7-926

شخصیت محوری سریال کلانتر ریک گریمز با بازی اندرو لینکلن (Andrew Lincoln) است. ریک به دلیل شغل و شخصیتش به محض رسیدن به گروه، رهبری آن را به دست می‌گیرد. او سعی دارد با دموکراسی و اخلاق‌مداری کارها را به انجام برساند، اما باید قبول کرد که وقتی صدها زامبی گرسنه به شما حمله می‌­کنند؛ دموکراسی کاربردی ندارد. ریک شخصیت قوی و متکی به نفسی دارد؛ اما او هم یک انسان است با تمام قدرت­ و ضعف­‌های یک انسان کاملا معمولی، نه یک سوپرقهرمان. آخرین جملاتی که ریک در پایان فصل 2 می‌گوید کاملا این نکته را روشن می‌­کند: «بذارین یه چیزی رو روشن کنم؛ اگه می‌خواین بمونین؛ دیگه از دموکراسی خبری نیست.»

از تعداد قسمت­‌های هر فصل مشخص است که مسئولان amc با تردید این سریال را شروع کردند؛ فصل اول 6 قسمت، فصل دوم 13 قسمت و فصل سوم 16 قسمت. اما موفقیت سریال در میان تماشاگران چنان بوده که رئیس شرکت amc اعلام کرده که تا آن‌جا که بتواند این سریال را ادامه خواهد داد و فصل چهارم این سریال با پخش قسمت اول آن شروع شده است.

TheWalkingDead-27-7-922

صفحه رسمی سریال مرده متحرک 

لینک نقد سریال در نیویورک تایمز 

لینک نقد سریال در ورایتی 

لینک نقد سریال در وال استریت ژورنال

لینک نقد سریال در واشنگتن پست 

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها