رمزگشایی از خالکوبی‌های جنایی روسی

۲۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۲:۴۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

آرکادی برونیکوف Arkady Bronikov از دهه 60 تا دهه 80 به مراکز اصلاح و تربیت سراسر جماهیر شوروی رفت و از هزاران زندانی با بدن خالکوبی‌شده عکس گرفت تا از هنر روی بدن آن‌ها رمزگشایی کند. او با شناسایی جنایت‌کاران بر اساس خالکوبی‌هایشان به حل راز بسیاری از جنایت‌ها کمک کرد. در این عکس‌ها می‌توانید یاد بگیرید که رُزها، مارها و کابوی‌ها واقعا چه معنی می‌دهند…

1

دلارها، آسمان‌خراش‌ها و اسلحه با حروف US درج‌شده روی آن، نشان‌دهنده عشق و شیفتگی زندانی به سبک زندگی مافیایی آمریکایی است. چشم‌ها به این معنی‌اند: “زیر نظر دارم‌تون.” (منظور زندانی‌های دیگر است.)

2

این شکل متفاوتی از افسانه پرومتئوس است، کسی که پس از فریب دادن زئوس در مجازاتی ابدی با زنجیر به صخره بسته شد. کشتی به این معنی است که صاحب خالکوبی یک کار معمولی ندارد، او دزدی است که در صدد فرار کردن است.

3

صومعه‌ها، کلیساها، مریم باکره، قدیس‌ها و فرشته‌ها روی سینه یا پشت، سرسپردگی فرد به دزدی را نشان می‌دهند. جمجمه‌ها به قتل اشاره دارند. تابوت‌ها هم جنایت را نشان می‌دهند، قربانیان در آن‌ها دفن می‌شوند.

4

ستاره‌های هشت‌پر روی ترقوه‌ها نشان از یک دزد سطح بالا و حرفه‌ای دارند. پاپیون روی گردن اغلب و اجبارا روی جیب‌برهایی کشیده می‌شد که قانون دزدها را شکسته‌ بودند و خود را در کنار مافوق‌ها جای داده‌ بودند. علامت دلار روی پاپیون نشان می‌دهد که این مرد یا یک دزد گاوصندوق بازکن است یا یک پول‌شوی.

5

مار دور گردن علامت اعتیاد است. این شلوارها یونیفورم مخصوص جدی‌ترین و سخت‌گیرترین نوع زندان‌ها در جماهیر شوروی هستند. جنایت‌کارانی که به این‌جا فرستاده می‌شدند به نام osobo opasnim retsidivistom شناخته می‌شدند یعنی “مجرمان سابقه‌دار شدیدا خطرناک”‌. کسانی که جرم‌های سنگین و وحشتناکی انجام داده‌اند مثل قتل و سواستفاده جنسی از کودکان. آن‌ها تحت هیچ شرایطی مورد عفو واقع نمی‌شوند.

6

سردوشی روی شانه‌ها عقیده منفی نسبت به سیستم را نشان می‌دهد و توسط جانیان حرفه‌ای و سطح بالایی استفاده می‌شود که اغلب لقبی مثل “سرگرد” یا “سرهنگ” دارند. سردوشی با سه ستاره یا جمجمه به این معنی است که “من برده کمپ نیستم، هیچ‌کس نمی‌تونه مجبورم کنه کار کنم.” یا “قوی برنده می‌شه، ضعیف می‌میره.” یا “اسب‌ها از حمالی می‌میرن.”

7

روی شکم این زندانی مسلمان یک بنای مذهبی با ماه هلالی‌شکل کشیده شده است. فانوس دریایی روی دست راست میل به آزادی را نشان می‌دهد. و هر مچ‌بند به معنی حکم حبس بیش از پنج سالی است که برای او بریده‌اند. روی دستش نوشته “منو به خاطر بیار، فراموشم نکن.” و “من 15 سال برات صبر کردم.”

8

چشم‌های روی شکم نشان‌دهنده همجنسگرایی است. ستاره‌های روی شانه‌ها نشان می‌دهند که این زندانی یک رئیس و مافوق است. مدال‌ها جوایزی هستند که قبل از انقلاب وجود داشتند و نشانه طغیان و اعتراض به رژیم جماهیر شوروی‌اند.

9

رُز روی سینه این مرد یعنی او 18 سال را در زندان سپری کرده است. SOS روی ساعد راستش می‌گوید Spasite Ot Syda (از قضاوت نجاتم بدید) یا Spasayus Ot Siphilis (جان به در برده از سفلیس) یا Suki Otnyali Svobodu (هرزه‌ها آزادی‌مو دزدیدن)

10

روی بازوی راست این مرد نوشته “عشق را نجات دهید، آزادی را حفظ کنید” . روی بازوی چپش نوشته “گناهکار” . زیر جمجمه‌ها نوشته “خدا علیه همه، همه علیه خدا” . کابوی اسلحه به دست معرف دزدی است که آماده ریسک کردن و استفاده از هر فرصتی است.

11

جمجمه‌ها و استخوان‌های ضربدری نشان می‌دهند که این زندانی حکم حبس ابد گرفته است. طرح دختری که با چوب ماهی‌گیری لباسش را می‌گیرد معمولا توسط متجاوزان استفاده می‌شود. عبارت روی تنش می‌گوید: “تف به فقر و بدبختی” . روی شکمش ورژنی از نقاشی جودیت Jodith اثر جورجیونه Giorgione نقاش ایتالیایی است. نماد زن اغواگری که به یک مرد شریف خیانت می‌کند.

12

نمادهای نازی می‌توانند به این معنی باشند که زندانی علایق فاشیستی دارد. اما معمولا به معنی اعتراض به سیستم کمپ و زندان کشیده می‌شوند. در دوران شوروی مسئولان بالارتبه به اجبار این خالکوبی‌ها را از تن زندانیان پاک کردند. خالکوبی یک پری دریایی اغلب به مجازات شدن به جرم تجاوز به کودکان اشاره دارد.

13

جمله روی بازویش می‌گوید: “سرزمین مادری عزیزم به خاطر جوانی تباه‌شده‌ام ازت ممنونم.” خنجر روی گردن به این معنی است که مجرم در زندان مرتکب قتل شده است. قطره‌های خون احتمالا به تعداد قتل‌ها اشاره دارند.

14

شیطان‌های روی شانه‌های این زندانی نفرت از سیستم و قدرت را نشان می‌دهند. این نوع خالکوبی به نام Oskal (پوزخند) شناخته می‌شود، یک دهن‌کجی به سیستم. این اشکال گاهی با عبارات ضد شوروی همراه می‌شدند.

15

تصویر مریم و کودک یک طلسم مورد استفاده دزدهاست و نقش محافظت از آنان در برابر بدشانسی و فلاکت را دارد. این نقش هم‌چنین به این معناست که صاحب آن از سنین پایین دزد بوده است “بچه زندان”

16

عقاب دوسر یک نماد روسی است که تاریخش به قرن 15 برمی‌گردد. پس از سقوط کمونیسم این طرح با طرح داس و چکش جایگزین شد. این تصویر تاریخی نماد برجسته خشم علیه USSR (جمهوری سوسیالیست شوروی) است. “مجسمه آزادی” بر شوق و آرزوی آزادی دلالت می‌کند.

لینک اصلی

 

رکسانا صنم یار
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مهستی
7 سال قبل

عالی بود ولی در متن، متاسفانه هیچ اشاره ای به منبع علمی نشانه های رمزگشایی شده نشده است.

مدیر
پاسخ به  مهستی
6 سال قبل

سلام و ممنون از نظر شما

این مطلب همانطور که از لینک اصلی بر می آید ترجمه از مطلب روزنامه گاردین است که از مطبوعات معتبر و قابل اعتماد در سطح جهانی است، و همچنین اسم عکاس و رمزگشا هم ذکر شده که در نتیجه خواننده علاقمند میتواند با مراجعه به این دو منبع اطلاعات بیشتر را کسب کند.

ممنون از حسن توجه شما.