دسته سیسیلی­‌ها ؛ قتل در پاریس، سرقت در رم و هواپیماربایی در نیویورک

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

دسته سیسیلی­‌ها (The Sicilian Clan , 1969) از محصولات بین­‌المللی سینمای فرانسه با کارگردانی بین‌المللی به نام هنری ورنوی (Henri Verneuil) است . این فیلم در ژانر گانگستری ساخته شده اما دوست دارد در لحظاتی خود را به ژانر نئونوآر (Neo Noir) که در آن سال­‌ها رونق خوبی در فرانسه داشت؛ نزدیک کند. هنری ورنوی سه بازیگر بزرگ از سه نسل مختلف سینمای فرانسه را در فیلمش جمع کرد تا اثری بزرگ خلق کند؛ ژان گابن (Jean Gabin) ، لینو ونتورا (Lino Ventura) و آلن دلون (Alain Delon)؛ و همین کار را هم کرد.

هنری ورنوی در تاریخ فرانسه کارگردان بزرگی به حساب می­‌آید، اما نه از جنس هنری و جایزه‌­بگیر. فیلم‌های او پیروز گیشه بودند؛ به حدی که او می‌­توانست به سراغ بازیگران هالیوودی برود و آنتونی کوئین را در ساعت 25 (The 25th Hour , 1967) و توپ‌­های سن­‌سباستین (Guns For San Sebastian , 1967)، عمر شریف را در دزدان (The Burglars , 1971) و یول براینر و هنری فوندا را در فیلم مار (The Serpent . 1973) رهبری کند. فیلم­‌های او نه آن‌قدر آمریکایی بودند که بتوانند در اسکار شرکت کنند و نه آن‌قدر هنری که در اروپا جایزه­‌ای نصیب خود کنند. اما ورنوی سلیقه­ تماشاگر را می­‌شناخت و بر همین اساس فیلم می‌­ساخت.TheSicillianClan - دسته سیسیلی‌ها

دسته سیسیلی­‌ها درباره‌­ی سرقت و جنایت است‌، روژه سارته سارق و پلیس­‌کُش با بازی آلن دلون، توسط خانواده­‌ای سیسیلی به رهبری ویتوریو مالانزه با بازی ژان گابن‌، در حالی‌که حکم مرگ برای او صادر شده در راه زندان دزدیده می‌­شود تا به همراه آن‌ها نقشه‌­ی سرقتی را در رم عملی کنند. بازرس لاگوف با نقش‌­آفرینی لینو ونتورا که مدت­‌ها تلاش کرده تا سارته را به دام بیندازد به شدت در پی دستگیری دوباره اوست. داستان ساده و سرراست است؛ اما چیزی که فیلم را جذاب می­‌کند؛ روابط انسانی و نقشه‌­های پیچیده‌ی سرقت است.

برای این فیلم نمی‌­توان قهرمانی متصور شد. ورنوی داستان را بین دلون، ونتورا و گابن تقسیم کرده است. آلن دلون در اوج قرار دارد. او نقش قاتل خونسردی را بازی می‌­کند که هیچ چیز جز پول و خواهرش برایش مهم نیست. او اولین قتلش را وقتی انجام داده که مردی پایش را لگد کرده است. لینو ونتورا تازه بازی در ارتش سایه‌­ها (Army of Shadows , 1969) شاهکار ژان ­پیر ملویل را به پایان رسانده است. او در نقش بازرس لاگوف یک ژاور مدرن است. او می‌خواهد سارته را دستگیر کند و برای رسیدن به هدفش از هیچ­‌کاری حتی قانون‌­شکنی؛ فروگذار نیست. ژان گابن اسطوره‌ی­ سال‌­های دور سینمای فرانسه اکنون به سال­‌های آخر بازیگری خود رسیده است. او پدرخوانده‌­ای کوچک در یک خانواده­ سیسیلی است؛ و هیچ چیز برایش مهم‌تر از خانواده نیست. او با دون ویتو کورلئونه (Don Vito Corleone) هم عقیده است: «مردی که برای خانواده‌­اش وقت نمی‌­ذاره، یه مرد حقیقی نیست.»

یکی از زیباترین و عجیب‌­ترین صحنه‌­های فیلم سکانس هواپیماربایی است. تاریخچه‌ی­ هواپیماربایی از سال 1931 آغاز می­‌شود، اما در سال 1969 بیشترین آمار تاریخ هواپیماربایی در یک سال اتفاق افتاد؛ به طوری که فقط در ماه ژانویه 8 مورد هواپیماربایی رخ داد. می­‌گویند این رشد تصاعدی آمار مربوط به این فیلم و صحنه­ هواپیماربایی آن است. البته این ادعایی است که قابل اثبات نیست. (دروغ و راستش گردن اونایی که می گن.)

نمی‌­توان از دسته­ سیسیلی­‌ها نوشت و در مورد استاد چیزی نگفت. وجود او در این فیلم به حدی مهم است که نام او را در تیتراژ قبل از تهیه‌­کننده و کارگردان می­‌بینید. اگر شما آدم کم­‌حافظه­‌ای باشید و سال‌ها بعد داستان فیلم و بازیگرانش را از یاد ببرید؛ هرگز نمی‌­توانید موسیقی آن را با تم آشنای سوتی که دارد؛ فراموش کنید. انیو موریکونه (Ennio Morriconeا) آن‌چنان موسیقی می­‌سازد که در دورترین زوایای ذهن شما حک می‌­شود و هرگز از خاطر نمی‌­رود. دسته سیسیلی­‌ها این‌چنین موسیقی دارد، فیلم را حتی شده به خاطر موسیقی بی­‌نظیرش باید دید و البته شنید.

 TheSicillianClan- دسته سیسیلی‌ها

نقد در سایت راهنمای فیلم فرانسوی  

نقد در نیویورک تایمز1

نقد در نیویورک تایمز 2 

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مجتبی
5 سال قبل

با سلام
خواستم اشاره ای کنم به دوبله فوق العاده این فیلم و یادی کنم از اساتیدی همچون خسرو خسروشاهی، نصرالله مدقالچی، زنده یاد ایرج ناظریان، زهره شکوفنده، حسین عرفانی، حسین رحمانی، منصور غزنوی
این عزیزان دوبله فارسی رو اعتبار بخشیدن