نامه­ سرگشاده موش به شهردار

۲۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

ما بد، شما خوب

جناب آقای شهردار، انتخاب مجدد شما به این سمت را از طرف کلیه­‌ی موش‌­های تهران و حومه تبریک عرض می‌­کنم. گرچه شما کمر به قتل ما بسته‌­اید ولی ما هم خوبی تهران را می­‌خواهیم و از شما عاجزانه تقاضامندیم این دوره که شهردار شدید کمی بیشتر هوای ما موش­‌های اصیل ایرانی را داشته باشید. حتما معترضیید که چرا باید هوای ما را داشته باشید؛ حق هم دارید. شما این همه تدارکات فراهم کرده­‌اید برای کندن ریشه­‌ی ما از تهران، ولی بیایید و قبول کنید که عمرا نمی­‌توانید ما را ریشه­‌کن کنید. تا جایی که من در جریانم خانواده‌­ی من بهترین شرایط تغذیه را در تهران دارند؛ یعنی خدا را شکر آن‌قدر غذا هست که هرشب کلی طول می­‌کشد غذا انتخاب کنیم. روزی هشت هزار تن زباله در تهران تولید می‌­شود؛ خدا را شکر.

همین دیشب در حال گشتن بودم که مقادیری ظرف غذای یک‌بار مصرف پیدا کردم ـ واقعا متاسفم که شهروندان تهرانی زباله­‌هایشان را تفکیک نمی­‌کنند؛ کار ما را سخت می­‌کنند و به طبیعت هم لطمه می‌زنند ـ باز که کردم دیدم یک سری کباب نیم‌خورده‌­ی نایب است. خلاصه جای شما خواننده­‌ی عزیز خالی، به همراه خانواده دل سیری کباب نایب خوردیم. یعنی مطمئنم نصف شهروندان تهرانی آن‌قدر که ما غذا داریم، ندارند. در هر حال از همه­‌ی دوستان ممنون و متشکرم که ما را از خودشان حساب می‌کنند. این‌جور شب­‌ها یک حس خوبی تهرانی بودن بهم دست می­‌دهد.

mabadshomakhub-3-moosh-22-6-923موش و شهردار

حالا حتما می‌­پرسید ما که آن‌قدر وضعمان خوب است چرا نامه نوشتیم؟ چرا ناله می­‌کنیم؟ مثل ثروتمندان هستیم که هرچقدر هم پول داشته باشند باز ناله از خرابی روزگار می­‌کنند؟ نه، آقا وضع ما خوب است؛ با گربه‌­ها هم کنار آمده­‌ایم؛ حواس‌مان به سم­‌هایی که شهرداری کار می­‌گذارد و تله‌­ها و همه چیز هم هست. جدیدا یک گروهان موش پیش­مرگ آموزش دیده داریم که هر غذایی را اول آن‌ها می‌جوند. جان‌شان را سر این کار می­‌گذارند؛ خلاصه اوضاع بدک نیست. ولی از پس یک چیز بر نمی‌آییم و نیاز به حمایت شما داریم. آقای شهردار، ای شهروند تهرانی، هرکس که این نامه را می‌خوانی، ما را از دست این موش­‌های نروژی پنج کیلویی نجات بدهید؛ التماس‌تان می­‌کنم. این­‌ها هر جنبنده‌­ای را می­‌خورند.

شما به حرف‌­های این کارشناس که در تابناک گفته است دقت کنید:

«باقری در خصوص برخی شایعات مبنی بر زنده‌خوار شدن موش‌های وارداتی می‌گوید: موش‌های نروژی که جثه‌ی بسیار بزرگ‌تری نسبت به موش‌های خانگی دارند مهاجم هستند. آن‌ها حتی موش‌های کوچک را هم می‌خورند و از جوجه‌ی پرندگان هم تغذیه می‌کنند. این موش‌ها در کشور ما وجود نداشت و با کشتی از کشور‌های دیگر به ایران راه یافتند. هم‌اکنون اولویت مبارزه با این‌گونه از موش‌ها است. گزارش شده که در شرایطی که منابع غذایی آن‌ها از میان رفته، جسد انسان را خورده‌اند.»

mabadshomakhub-3-moosh-22-6-921

عکس ما را هم با عکس این موش­‌ها مقایسه بکنید. اصلا دل‌تان می‌­آید موش ایرانی خوراک موش اجنبی شود؟ موش همسایه هم باید غاز باشد؟ اصلا ما بد، شما خوب، ولی بالاخره ما بهتریم یا این موش‌­های پنج کیلویی؟ من خودم به چشم خودم دیدم یکی از این موش‌­ها بچه گربه‌­ای را گاز می­‌زد. هنوز به من شک داری این‌جا را نگاهی بیانداز خواننده‌­ی گرامی. هنوز باور نکردی بیا این یکی خبر را هم نگاهی بیانداز که باور کنی وقتی من می­‌گویم این‌ها کوچکترین‌شان یک کیلو وزن دارد، دروغ نمی‌گویم. باز هم باورت نمی­‌شود این یکی عکس را نگاه کن، خودت مقایسه کن.

نمی­‌خواهم کسی را بترسانم آقای شهردار، ولی فکر کرده‌­ای اگر خدای نکرده زلزله بیاید و این 32 میلیون موشی که در تهران هستند ـ شما می­‌گویی آمار دروغ است؟ خب یک چهارمش را بگیریم، هشت میلیون ـ این هشت میلیون موشی که در تهران هستند؛ اگر به سطح بیایند چه می­‌شود؟ باز ما موش‌های اصالتا ایرانی گوشت هموطن را بخوریم استخوانش را تف نمی­‌کنیم، ولی از این موش‌­های نروژی باید ترسید. من به عنوان یک موش وظیفه داشتم قضیه را اطلاع دهم که شما در این چهار سال سوم، قضیه را در اولویت قرار دهید. بقیه­‌ی ماجرا با خود شماست جناب شهردار.

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها