مادری با دستان بریده، فرشته در چشمان دخترش

10.jpg.CROP.original-original

مادری با دستان بریده، فرشته در چشمان دخترش

این، یکی از احساسی­ ترین مطالب در شبگار است، حتما بخوانید 

“مارتینا باکیگالوپو” در ماموریتی برای ملل متحد در “بوروندی” بود که خبر زنی را شنید که برادر شوهرش به علت اینکه به جای پسر، فرزند دختری به دنیا آورده، هر دو دست او را قطع کرده است.

این داستان در ذهن باکیگالوپو ماند. تا اینکه او یک صبح یکشنبه بعد از تجمع گروهی برای حقوق زنان در بوجومبورا، به سراغ زن که “فرانسین” نام داشت، رفت. آنها ملاقاتهای مرتبی را پیش گرفتند، تا  سرانجام روزی باکیگالوپو از فرانسین خواست که اگر مایل است در یک مجموعه عکاسی در مورد زندگی اش، همکاری کند.

11.jpg.CROP.original-original copy

باکیگالوپو می گوید: “من نمیخواستم داستان دردناک او را نشان دهم بلکه بیشتر قصدم این بود که زندگی معمولی روزانه اش را به تصویر بکشم، که البته شامل اتفاق دردناک او هم می شد. اما فقط به آن محدود نبود.”

خیلی زود باکیگالوپو با دختر فرانسین، “بلا”  آشنا شد. این دیدار نقش بسیار مهمی را ایفا کرد: این ملاقات به باکیگالوپو کمک کرد که حین کار روی گرفتن عکس، فرانسین را از چشم دخترش نشان دهد. بلا مادرش را “زنی با دستان متفاوت” می دید، ونه زنی با دستان قطع شده. تفاوتی بنیادی در کار است: در چشم بلا مفهوم “ناقص” یا “قربانی” وجود نداشت.

12.jpg.CROP

باکیگالوپو نام مجموعه را “اومومالاییکا” گذاشت. که کلمه ای “کروندی” است به معنای “فرشته”. او احساس می کند این کلمه درک هنری تصویر آنها را بیان می کند.

او می گوید: “فرانسین در چشم بلا و بنابراین در چشم ما تغییر شکل میدهد. از یک زن قطع عضو شده، یک قربانی، یک وجود وابسته، به یک زن با بال پرواز، آزاد، توانا به انجام همه چیز و حتا بیشتر…”

“من تلاش کردم که از آن نوع معمول عکاسی که همواره آفریقا را بعنوان یک سرزمین تاریک از خشونت و بربریت و جنگ و جهل نشان میدهد، فاصله بگیرم. من داستانی را انتخاب کردم که آن انگاره ها را تصدیق می کرد و در عین حال آنرا به پرسش می کشیدم. در واقع نهایتا کار من، داستان رابطه ساده بین یک مادر و فرزند را نشان میداد.”

سپس باکیگالوپو با نقاش موزامبیکی “ماگول وانگو” که آن زمان در بوروندی زندگی میکرد و بخاطر هنر چند رسانه ای اش مشهور بود، همکاری کرد. وانگو با استفاده از عکسهای سیاه و سفید باکیگالوپو بعنوان یک نقطه شروع، تصاویر خیالی و رنگی فوق العاده ای کشید.

باکیگالوپو فضای این آثار را اینطور توصیف می کند: “دنیای ساده و بی ریای خیالات کودکانه ای که در آن فرانسین فرشته، یک وجود قدرتمند است.”

باکیگالوپو می گوید که او همیشه علاقه مند به کاوش چیزها از یک زاویه دید سوبژکتیو بوده است. و اینکه کار او همیشه بیشتر درباره به پرسش کشیدن بوده است  تا تقبیح و محکوم کردن.

او ترجیح میدهد با سوژه هایش داستان بگوید، تا اینکه داستان سوژه هایش را بگوید. کار با فرانسین قدم نخستی  در این راه بود. این شروع یک واکنش جامع و ریشه ای در مورد عکاسی خبری و کلا عکاسی بود. به خصوص عکاسی غربی در آفریقا که امروزه همچنان ادامه دارد.

9.jpg.CROP.original-original 8.jpg.CROP.original-original 7.jpg.CROP.original-original 6.jpg.CROP.original-original 3.jpg.CROP.original-original 2.jpg.CROP.original-original

 لینک اصلی

برچسب ها

2 نظر to “مادری با دستان بریده، فرشته در چشمان دخترش”

  1. 1393/11/01

    الیزه Reply

    1 – فاصله و نیم فاصله ها در ویندوز هفت و سافاری مک بوک به هم ریخته هستند و این برای سایت خوبی مثل شبگار “خیلی” بده. نمی فهمم چرا درستش نمی کنین.
    2 – آخه این چه تیتریه واقعن 😐 توصیه می کنم در مواقعی که احساساتی شدید قبل از انتخاب تیتر کمی صبر کنید خب 😐

  2. 1393/11/06

    مدیر Reply

    سپاسگزاریم از دقت نظر شما، مشکل نیم فاصله ها حل برای مطالب آینده حل شده است.

پاسخ

ایمیل شما مخفی می ماند. فیلد های الزامی مشخص شده اند *


*