خوردنیهای مورد علاقهی من برنج، شیر و استاپ موشن است!
برنج حاوی کربو هیدرات، شیر حاوی کلسیم و استاپ موشن برای من مثل ویتامین است!
و من امیدوارم که بتوانم با کمک اینها کارم را ادامه بدم و سرما نخورم!
وقتی کسی خودش را اینگونه معرفی میکند و از علایق خود میگوید؛ واقعا باید دید دست پخت او چیست.
گرگ گوشت خوک دوست دارد “A wolf loves pork”
تایژین تاکوشی یک کارگردان انیمیشن ژاپنی است؛ متولد 1984، شهر آیچی، و به صورت تخصصی در زمینهی استاپ موشن مشغول به کار است. انیمیشن ” گرگ گوشت خوک دوست دارد .” را در سال 2009 ساخت؛ روایتی 4 دقیقهای از تعقیب و گریز یک گرگ و خوک. انیمیشن کوتاه و جذابی که با استقبال فراوانی روبهرو شد. و خوراک ذهن و منبع الهام بسیاری را فراهم کرد.
دیوید هاکنی نقاش، طراح، چاپگر، عکاس انگلیسی و یکی از مهمترین پیشگامان جنبش پاپ آرت دههی ۱۹۶۰ است. کولاژ ـ عکسهای او منبع الهام تاکوشی قرار گرفت تا این دنیای مونتاژ شده و تو در تو را متحرک کند. تاکوشی به گفته خودش عاشق فضاهای عجیب و غریب و سوررئال است. او با استفاده از 1300 فریم عکس، در طول دوازده ماه این انیمیشن زیبا و جذاب را ساخت که خود این انیمیشن نیز منبع الهام سازندگان تیزر تبلیغاتی دوربین المپوس نیز قرار گرفت و آنها به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت سری دوربین پن المپیوس، استاپ موشنی دقیقا با همین ساختار ساختند. بعدها به آنها خورده گرفته شد که کار آنها کپی است؛ اما همانطور که خودشان نیز جواب دادند؛ تلاش آنها برای شبیه بودن کار، خود نوعی ادای دین به تاکوشی و یادآور کار او بوده است. (و همانطور نمونههای دیگری که نیز با این حال و هوا به تبلیغ محصول خود پرداختهاند مانند قسمت دیگری از همان تبلیغ دوربین المپیوس به نام ” پن غول پیکر ” و یا تیزر تبلیغاتی دیگری به نام “دوربین کاغذی” که برای تبلیغ دوربین دیجیتال سامسونگ ساخته شده است.)
در واقع این انیمیشن را به راحتی نمیتوان استاپ موشن نامید؛ بلکه این کار استاپ موشن در استاپ موشن است؛ زیرا روند ساخت انیمیشن دوبار انجام شده است. ابتدا عکسبرداری و پیکسلیشن به صورت جداگانه انجام شده و بعد از پرینت گرفتن فریمها و قرار دادن آنها و انیمت کردنشان در فضای داخلی خانه و عکسبرداری مجدد از آنها نوع دیگری از استاپ موشن ساخته شده است. زیرا عکسها یا همان فریمها در فضای خانه حکم آبژکتهایی را بازی میکنند که برای هیجان و تحرک بیشتر به کار گرفته شدند. در واقع ما شاهد نوعی کار ترکیبی و تلفیقی از انواع استاپ موشن هستیم. تلفیقی از پیکسلیشن و آبژکت انیمیشن!
هماهنگی و تعاملی که بین عکسهای چاپ شده در فضای داخلی خانه وجود دارد؛ مانند آسانسوری که ازدیوار خانه بالا میرود و یا گرگی که در سینک آشپزخانه شنا میکند بسیار دیدنی است.
به کارگیری ابعاد و خارج کردن عکسهای دو بعدی و وارد کردن آنها به بعد سوم و شکستن قانونهای مرسوم نیز بسیار قابل توجه است. به گونهای که مخاطب را تشویق میکند تا با بازنگری چندباره درصدد کشف حقههای کوچک برآید.
انصافا که سازندگان تیزر دوربین المپیوس به خوبی متوجه پتانسیل موجود در این انیمیشن و ایدهی آن برای تبلیغ دوربین خود شدهاند. چرا که تمام این انیمیشن گره خورده با عکس است و چه چیزی بهتر از عکس میتواند معرف یک دوربین باشد؟ چه چیزی بهتر از توالی عکسهای گوناگون میتواند معرف پیشرفت تدریجی دوربین عکاسی طی سالهای مختلف باشد؟
همانطور که گفته شد تیزر تبلیغاتی ” داستان پن ” نیز در همان سال و برگرفته از انیمیشن ” گرک گوشت خوک دوست دارد ” ساخته شد.
این تیزر 3 دقیقهای به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت سری دوربینهای پن با استفاده از 60.000 عکس که 9600 آن چاپ و 1800 عکس دیگر نیز برای تکمیل پروژه گرفته شده بود؛ ساخته شد. همانطور که میتوانید در لینکی که پایین همین یادداشت ارائه شده ببینید، این تیزر به نظر پرکارتر و پر هزینهتر از نمونه اولیه تاکوشی است.
تیزر با یک عکس یادگاری سیاه و سفید از پسر کوچکی شروع میشود؛ و رشد پسر را از سال 1959 تا 2009 میبینیم که در نهایت با عکسی در 50 سال بعد در همان مکان که توسط یک دوربین دیجیتال المپیوس گرفته شده است پایان مییابد. تیزری بسیار خلاق و تحسینبرانگیز که به خوبی از تجربهی انیمیشن قبلی استفاده کرده و اینبار با موزیک زیبایی که در روایت داستان نیز تاثیر به سزایی دارد همراه شده است.
میتوانید انیمیشنهای مورد بحث را از طریق پیوندهای زیر تماشا کنید و لذت ببرید:
مرسی خیلی از این متن خوشم اومد و لذت بردم از دیدن لینک ها.. موفق باشید
ممنون از وقتی که گذاشتید.
متن جالبی بود. منتظر متن هتی بیشتری ازت هستم سارا جان
خیلی ممنونم ادریس جان .حتما