تیم ملی که ما دوست داریم (گزارش بازی لبنان ـ ایران)

۲۹ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

سه شنبه  28 ابان 1392 _ ساعت 19:00  (ورزشگاه کمیل شعبون بیروت)

لبنان  1  –  4  ایران

زنندگان گل : ایران : امیرحسین صادقی (38 ) – اشکان دژآگه (51) – جواد نکونام (55 پنالتی) – رضا قوچان­‌نژاد (64)

                 لبنان : علی حیدر (79)

حاشیه‌های قبل از بازی :

–         با توجه به این‌که ما انسان­‌های خداترس و میهن‌­دوستی هستیم، از ایجاد حاشیه برای تیم‌­ملی خودداری می­‌کنیم و مثل بعضی مربیان و کارشناسان وطنی نمی­‌گوییم که چرا فلان بازیکن دعوت شد و چرا فلانی دعوت نشد و یا چرا فدراسیون زورش به کیروش نمی­‌رسد و از این قبیل حرافی­‌های بی­‌مورد . برای این بازی تیم­‌ملی حاشیه­‌ای نداریم.

–         تنها حاشیه‌­ای که می‌­توان به آن اشاره کرد نه یک حاشیه­ فوتبالی بلکه یک حاشیه­ تروریستی است. امروز صبح چندین ساعت قبل از شروع بازی میان ایران و لبنان در ورزشگاه بیروت، تروریست­‌ها اقدام به انفجار دو بمب در خیابانی نمودند که سفارت ایران در لبنان در آن واقع شده است که بر اثر آن تعداد زیادی از مردم بیروت و همین‌طور رایزن فرهنگی سفارت ایران در لبنان از دست رفتند. فدراسیون ایران از AFC درخواست کرد که بازی به تعویق بیفتد، اما ناظر چینی بازی قبول نکرد و بازی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

–         این بازی در چارچوب مسابقات مقدماتی رقابت‌­های جام ملت­‌های آسیا که در سال 2015 در استرالیا برگزار می‌­شود، انجام می­‌گیرد. قبل از برگزاری این بازی ایران با 10 امتیاز در صدر جدول این گروه قرار داشت و تیم­‌های کویت با 6 ، لبنان با 5 و تایلند بدون امتیاز با انجام 4 بازی در تعقیب تیم ما بودند.

–         و یک خبر نیمه مرتبط؛ تیم فوتبال ساحلی ایران در جریان مسابقات جام بین قاره‌­ای توانست تیم روسیه، قهرمان جهان، را در ضربات پنالتی و با نتیجه 5 بر 4 شکست دهد. فوتبالیست­‌های ایرانی از همه طرف گل کاشتند.

بازی :

کیروش امروز در بازی با لبنان ترکیب جدیدی را آزمایش کرد که باید دید در مقابل تیم­‌های قوی­‌تر هم به این خوبی جواب می­‌دهد یا نه. تیم ایران با سیستم 4-2-3-1 بازی را آغاز کرد. دانیال داوری که کم‌­کم اعتماد کیروش را به خودش جلب کرده در درون دروازه ایستاد و نمایش خوبی نداشت، چون در تنها صحنه­‌ای که لبنانی­‌ها بر روی دروازه‌­ی ایران خطر ایجاد کردند، در دقیقه 79 از زاویه بسته گل خورد. کیروش برخلاف آن‌چه که منتقدینش می­‌گویند بازی­‌های لیگ را زیر نظر دارد، او در این بازی در سیستم دفاعی از بازیکنان پرسپولیس یعنی تیمی که کمترین گل را در لیگ دریافت کرده استفاده کرد، جلال حسینی در قلب دفاع‌، ماهینی در دفاع چپ و رضا حقیقی به عنوان هافبک دفاعی که تا موقع حضورشان در بازی نمره­‌ی قبولی را (البته در مقابل تیم ضعیف لبنان) کسب کردند. در قلب دفاع امیرحسین صادقی که به نظر می­‌رسد به روزهای اوجش بازگشته در کنار حسینی قرار داشت. مهم‌ترین آزمون خط دفاع ایران مربوط به مهرداد بیت‌­آشور مدافع از خارج آمده­ تیم‌­ملی است، او نشان داد که در کارهای دفاعی کاملا قابل اطمینان است و بدون هیچ‌گونه حرکت اضافه با توپ، اما قدرت حمل توپ و سانتر از کنار خط را مانند خسرو حیدری (گزینه شماره یک دفاع راست) ندارد.

سال‌هاست که نقطه قوت تیم­‌ملی ایران خط هافبک آن است و به نظر می‌­رسد که با وجود اشکان دژآگه و آندرانیک تیموریان (که در این بازی به میدان نرفت) هنوز هم باید به این خط امیدوار بود. جواد نکونام هم‌چنان کم‌­نوسان و موثر در مرکز زمین بازی می­‌کند، هرچند که قدرت بازیگردانی کافی را در میانه میدان ندارد. اما کشف جدید کیروش علیرضا جهانبخش است، بازیکن سابق داماش گیلان و حال حاضر نایمخن هلند. جهانبخش امیدهایی را در ما زنده کرد که ممکن است شاهد ظهور یک پدیده­ در جام جهانی برزیل باشیم، سریع، جنگنده و باهوش.

و رضا قوچان­‌نژاد بی­‌شک امید اول ما برای گل­زنی در جام جهانی است، او با آمار خیره­‌کننده 8 گل در 10 بازی ملی خیال ما را از نوک پیکان حمله­‌ی تیم‌­ملی با مهاجمین پرنوسان داخلی راحت کرده است.

امروز بازی قابل قبولی را از تیم­‌ملی دیدیم، پاس‌های پرشمار، بازی ترکیبی، دفاع از زمین حریف و منسجم، بازی بدون استرس و تمام‌­کنندگی گلزن‌­ها. هرچند که پس از زدن گل چهارم کیروش برای آزمایش بازیکنان جدید دست به تغییر در ترکیب زد و نتیجه آن خوردن یک گل بود، اما به بازیکنانی مانند حدادی­‌فر باید میدان بیشتری داده شود تا بتوانند خودشان را ثابت کنند.

گل اول بر روی ارسال کرنر دژآگه و ضربه سر امیرحسین صادقی، گل دوم پاس زیبای قوچان‌­نژاد و شوت سرضرب دژآگه، گل سوم خطا بر روی مسعود شجاعی و زننده گل از روی نقطه پنالتی جواد نکونام و گل چهارم پاس پشت دفاع مسعود شجاعی و یه­‌پا دوپای نرم قوچان‌­نژاد . معنای واقعی سیستم 4-2-3-1 ، کمک سه مهاجم کاذب، پشت سر مهاجم نوک.

با این‌که تقریبا همه­‌ی بازیکنان در این بازی خوب بازی کردند، اما قهرمان اصلی تیم­‌ملی ایران وارد مستطیل سبز نشد و با فرمان­‌هایش باعث کسب این پیروزی­‌ها برای تیم­‌ملی می‌­شود. کارلوس کیروش سرمربی پرتغالی موزامبیکی‌­الاصل تیم‌­ملی نشان داد که می‌­توان به حضور این تیم در جام­‌جهانی امیدوار بود و مطمئن باشیم که دیگر برای تیم­‌های بزرگ زنگ تفریح نخواهیم بود. زنده­‌باشی کارلوس.

حاشیه‌های بعد از بازی :

–         کارلوس کیروش برای آزمایش بازیکنانش هر سه تعویضش را انجام داد، تعویض عجیب محمد نوری با رضا حقیقی و تعویض عجیب‌­تر مازیار زارع با سیدجلال حسینی و قاسم حدادی‌­فر به جای اشکان دژآگه. قطعا دانش و آگاهی سرمربی تیم‌­ملی از ما بیشتر است، اما قرار دادن محمد نوری در پست هافبک دفاعی و مازیار زارع در قلب خط دفاع به نظر کمی عجیب می‌رسید.

–         پس  از این بازی و قبل از برگزاری بازی آخر این گروه ایران با 13 امتیاز و کویت با 9 امتیاز جواز حضور در جام ملت­‌های آسیای استرالیا را کسب کردند. بازی­ بعدی ایران در روز 14 اسفند، با کویت در ایران خواهد بود.

لینک سایت گل 

خلاصه بازی ایران – لبنان 

Iran- Lobnan- ایران لبنان

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها