کیک شکلاتی براونی

۲۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

Chocolate brownie

در بین خواندن کتاب‌­هایی که شبگار معرفی می‌­کند، دیدن فیلم‌­هایی که شبگار پیشنهاد می‌کند، استفاده از مقالاتی که شبگار منتشر می­‌کند، لذت بردن از خوراکی‌­های سالم و مقوی هم حق مسلم شماست. از این کیک خوش‌طعم لذت ببرید.

 بی‌قراری و اضطراب به بخشی از زندگی امروزه بیشتر ما تبدیل شده است. برای مقابله با آن گاهی از کامپیوتر، تلویزیون و گوشی هوشمند خود فاصله بگیرید و خود را با انجام کارهای ساده سرگرم کنید.  یکی از کارهایی که می‌توانید با انجام آن خود را آرام کنید، آشپزی است.

آشپزی تلاشی است که انجام آن روندی لذت بخش دارد و زود به ثمر می‌نشیند و معمولا نیمه‌کاره رها نمی‌شود، خیلی زود می‌توانید نتیجه آن را مشاهده کنید و به وسیله‌ی آن موفق به خوشحال‌ کردن و دریافت توجه مثبت اطرافیان نیز بشوید.

براونی 2

این‌جا طریقه پخت یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال ساده‌ترین کیک‌هایی را که تاکنون پخته‌ام را برایتان گذاشته‌ام، به قدری ساده که حتی اگر تاحالا شیرینی نپخته‌اید می‌توانید به عنوان اولین تجربه شیرینی پزی خود از آن استفاده کنید.

براونی کیک مورد علاقه خود من است. طعم آن خیلی شیرین نیست، روغن کمی دارد و به دلیل داشتن شکلات تلخ برای قلب و مغز مفید است. شکلات تلخ شامل ترکیبات پلی‌فنیل است باعث بهبود خون رسانی به مغز و افزایش عملکرد آن می‌شود به علاوه کافئین موجود در آن به افزایش تمرکز کمک می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در کاکائوی تلخ باعث افزایش انعطاف‌پذیری دیواره عروق شده و خطر افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

و اما شیوه کار:

  • ابتدا مــــــــــواد لازم را آماده کنید:
  1. شکلات تخته‌ای تلخ خرد شده به تکه‌های 1- 2 سانتیمتری 85 گرم (اگر با کمی طعم تلخ در کیک خود مشکلی ندارید می­‌توانید از شکلات­‌های 85% به بالا و اگر مایلید کمی شیرین‌­تر باشد از 60% استفاده کنید. انواع شکلات­‌های ایرانی که در بسته‌های 85 گرمی فروخته می‌­شوند برای این‌کار مناسب هستند.)
  2. پودرکاکائو یک سوم پیمانه
  3. پودر قهوه 1 قاشق مرباخوری (قهوه دم کرده داغ سه چهارم پیمانه)
  4. روغن 6 قاشق غذاخوری
  5. تخم مرغ 2 عدد
  6. سرکه سفید 2 قاشق چایخوری
  7. وانیل 1 قاشق چایخوری سرخالی
  8. شکر سه چهارم پیمانه
  9. آرد سه چهارم پیمانه
  10. بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
  11. نمک نصف قاشق چایخوری

مراحــــــل پخــــــــــــــت:

  1. فر را داغ کنید. (مراحل آماده‌سازی حدود 30 دقیقه زمان می‌برد و همین زمان معمولا برای داغ شدن فر کافیست)
  2. یک قاشق مرباخوری قهوه را در یک لیوان آب سرخالی ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید و آرام هم بزنید تا کمی کف کند و به محض این‌که از وسط شروع به جوشیدن و حباب زدن کرد خاموش کنید.
  3. تکه‌های شکلات و پورد کاکائو را در یک ظرف بریزید و روی آن سه چهارم پیمانه قهوه داغی را که درست کرده‌اید بریزید و خوب هم بزنید تا یک‌دست شود و برای 15 دقیقه در کناری بماند تا سرد شود.
  4. روغن، تخم مرغ‌ها، سرکه و وانیل را به مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  5. در ظرف دیگری آرد، شکر، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید (بهتر است برای این‌که کیک شما بیشتر پف کند آرد را با الک ریزی، قربال کنید)
  6. مخلوط آرد را کم کم به مخلوط شکلاتی اضافه کرده و با قاشق هم بزنید تا یک‌دست شود. (خمیر بدست آمده سفت، سنگین و چسبناک است و کمی به سختی سخت هم می‌خورد!)
  7. اگر قالب کیک کوچک (کاپ کیک یا کیک یزدی) دارید، کاغذهای مخصوص کیک فنجانی را در قالب بگذارید و در صورت تفلون نبودن جنس غالب زیر کاغذها رو کمی چرب کنید. اگه قالب شما بزرگ است (ترجیحا غالب مربعی را انتخاب کنید) کف آن را با پنبه آغشته به کمی روغن چرب کنید و یک کاغذ نچسب ته ظرف قرار دهید.
  8. خمیر را در قالب‌ها بریزید. این مقدار خمیر برای 12 کیک فنجانی کافیست، کف هر کدام از قالب‌ها کمتر از یک سوم پر می‌شود اما بعد از پخت به اندازه‌ای پف می‌کند که کاغذ را پر کرده و کمی هم از لبه آن بالاتر بیاید.
  9. قالب را در فر قرار داده و با حرارت 180 درجه سانتیگراد حدود 17 تا 19 دقیقه بپزید و برای اطمینان از این‌که کاملا پخته، خلال دندان و یا کاردی را در آن فرو کرده و خارج کنید، مایع داخل کیک نباید به آن بچسبد. روی کیک نرم و کمی خیس خواهد بود.
  10. برای تزئین روی براونی می‌توان از موس کاکائو استفاده کرد.

خسته نباشید و نوش جان.

BrownieRecipe-23-11-921 براونی

آیدا میربابایی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
samira
9 سال قبل

aali bood ayda joon dastet dard nakone.