چراغ خیابانی هوشمند!

۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۱:۱۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

streetlights-ebrahimi-3-5-92

تصور کنید چراغ­های معابر از تردد شما آگاه می­بودند، آنگاه می­توانستند آمدن شما را از فاصله­ی دور خبر بدهند، اگر شما با شخصی ملاقات داشتید نور را بسته به نیاز شما تغییر بدهند، هنگام تحویل سال به همراه بازی­های خیره­کننده  با نور، ملودی پخش کنند؛ و یا هر روز هنگام روشن شدن، تاریخ آن روز را اعلام کنند. در واقع نباید از این پدیده به عنوان چشم­اندازی خارق­العاده برای آینده صحبت کنیم چرا که در بسیاری از شهرهای اروپایی چراغ­های معابر همین حالا هم سخن­گو هستند.

این سیستمِ روشنایی را که گرگ و میش نام‏گذاری شده، یکی از دانشجویان دانشگاه تکنولوژی دِلفت در هلند، به نام چینتان شا اختراع کرده.  او در یکی از سفرهایش با هواپیما متوجه شده بود که خیلی از چراغ­های معابر در نیمه­های شب خیابان­هایی را روشن می­کنند که اصلاً عبور و مروری در آنها صورت نمی­گیرد. او گفت:«شروع به تحقیق در این باره کردم، که چرا این چراغ­ها روشن می­مانند؟ چقدر هزینه­بر است؟ آیا اصلاً مشکل بزرگی است؟ و به آمار و ارقام شگفت­انگیزی رسیدم!» شا دریافته بود که اروپا سالانه مبلغی بین 10 تا 13 میلیارد یورو که 40% هزینه­های کل انرژی اروپاست را تنها برای روشن ماندن چراغ­های خیابان­ها پرداخت می­کند.

 این انرژی­های مصرفی سالانه باعث تولید 40 میلیون تن دی­اکسیدکربن می­شوند که این میزان به راحتی می­تواند 20 میلیون اتومبیل را روشن کند. راهکاری که او برای رفع این معضل ارائه داده؛ استفاده از لامپ­های هوشمند است که در هنگام نیاز به وسیله­ی سنسورهای بی­سیم روشن می­شوند. این دسته از چراغ­ها فقط هنگام عبور یک عابر، دوچرخه و یا اتومبیل روشن می­شوند و باقی زمان را خاموش می­مانند. شا حتی این تکنولوژی را تا جایی بسط داده که این چراغ­ها بتوانند انسان را از حیواناتی مانند گربه و موش تمیز دهند و با حرکت این حیوانات کوچک روشن نشوند.

«من فکر کردم چرا شهروندان باید پول انرژی­ای را پرداخت کنند که اکثر مواقع بی­استفاده است و الآن برای آن راه حل دارم.» شا با تشویق اساتیدش در مسابقه­ی دانشجویی شرکت­کرد و برنده شد. دانشگاه دِلفت با در اختیار گذاشتن امکانات و ارائه تسهیلات مالی به شا اورا در راه اثبات و توسعه­ی این طرح مهم یاری کرد. قبل از آن، طرح سیستم گرگ و میش در چهار شهر هلند ویک شهر ایرلند اجرایی شده بود و شهرهای بسیار دیگری نیز خواستار آن بودند.

«ما تقاضاهای زیادی از طرف کشورهایی همچون ترکیه، اسرائیل، ایالات متحده­ی آمریکا، هند و ژاپن داریم. درواقع مشکل ما نداشتن متقاضی نیست بلکه کمبود ظرفیت­های تیم برای به اجرا درآوردن این طرح در سطح جهانی است.» شا تخمین می­زند که این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده که در موقع نیاز لامپ را روشن می­کنند؛ تاثیر به سزایی در کاهش هزینه­های انرژی، نزدیک به 80%  کاهش تولید دی اکسیدکربن و50% رشد در ذخیره­ی انرژی داشته باشد.

هدف اصلی گرگ و میش مصرف بهینۀ انرژی است. اما وقتی که سی ان ان از دان روسگارد هنرمند هلندی دعوت کرد تا به عنوان مشاور به شا کمک کند او جنبه­های هنری این سیستم را بیشتر مد نظر قرار داد.

« برای اینکه نمود تکنولوژی در اطرافمان برای انسان ملموس­تر، قابل تحمل­تر وطبیعی­تر  باشد چه کار می­توانیم بکنیم؟ باید کاری کنیم که گویی تکنولوژی دوستمان یا یک حیوان خانگی یا چیزی است که کاری را انجام می­دهد که ما نمی­توانیم. آنها تنها دستگاه­هایی با بازخوردهای متفاوت نیستند بلکه هوشمند هستند و می­خواهند با شما مذاکره کنند، شما را به چالش بکشند همانطور که شما آنها را به چالش می­کشید. «برای مثال آمبولانس­ها و ماشین­های آتش نشانی می­توانند با چراغ­های معابر مخابره­ی اطلاعات داشته باشند تا قبل از ورود آنها به منطقه­ای چراغ­ها به رنگ قرمز در بیایند.»

شا می­گوید:«این امر می­تواند به زودتر رسیدن آمبولانس­ها کمک کند زیرا هنگامی که چراغ­های خیابان ورود آمبولانس را هشدار بدهند؛ دیگران زودتر کنار می­روند و راه برای عبور باز می­شود. چرا که ما با چراغ­ها خیابان را کنترل می­کنیم و این می­تواند جان انسانی را نجات دهد.»

روسگارد می­گوید:«ما می­توانیم این تکنولوژی را هم به صورت کاربردی؛ و هم برای ارضای امیال خیالی استفاده کنیم. مثلاً من می­توانم نرم­افزاری تدارک ببینم که وقتی با نامزدم  برای پیاده­روی بیرون می­روم کارهای عجیب بکند و بلوار را با نورهای شگفت­انگیز تزئین کند.»

این خلاقیت­ها در مورد این سناریو تمامی ندارد؛ بسته به هر موقعیتی چراغ­ها می­توانند چشمک بزنند، رنگ عوض کنند و هزاران شکل و طرح داشته باشند. شا پیش­بینی می­کند که در طول یک مسابقه­ی ورزشی چراغ­ها می­توانند لحظه به لحظه نتایج را اعلام کنند.

روسگارد می­گوید:«این فقط صرفه جویی در الکتریسیته یا صرفاً استفاده از ابزار مدرن نیست؛ بلکه می­تواند پیام­رسانی کند و هر چیزی را که می­خواهید از طریق آنها تعمیم بدهید.»

لینک اصلی

مرضیه ابراهیمی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
زهرا
10 سال قبل

عجب فکر بکری!!!!

پاسخ به  زهرا
10 سال قبل

انصافا فکر جالبیه، ولی تو ذهن من کمی سخت و عجیب به نظر میرسه تا از نزدیک نبینم چطوری کار میکنه، دلم آروم نمیشه

زهرا
پاسخ به  امین حسینیون
10 سال قبل

اتفاقا به نظر من سخت نمیاد… مثل چراغ تو راهروی ساختمونا که الان دیگه اکثرا هوشمندن. حالا اینکه آدم بخواد همه ی چراغ ها رو طوری طراحی کنه که قابلیت ژانگولر بازیم داشته باشن یه کم پیچیده ش می کنه اما ایده ی اصلیش به نسبت تاثیر عظیمی که میذاره ساده ست

پاسخ به  زهرا
10 سال قبل

ایده ش ساده هست، ولی فرضا یه اتوبان قراره چراغاش خاموش باشه مگر اینکه ماشین ازش رد شه؟ یعنی یه ماشینی که داره میاد نباید اقلا تا یه کیلومتر جلوتر از خودش رو ببینه؟ یا فقط تصورش رو بکن با این سیستم شب تنها داری تو یه خیابون راه میری، فقط جلوی پات روشنه، هیچ معلوم نیست صد متر جلوتر چه خبر باشه چون تاریکه و چیزی دیده نمیشه!
به نظرم همه جا استفاده کردنش مشکلات خودش و پیدا میکنه، ولی یه جاهایی احتمالا خیلی خوب جواب میده

زهرا
10 سال قبل

خب آره… راست میگی. من از دید اجراییش داشتم نگاه میکردم که گفتم ساده ست. از دید کاربرا حرفت کاملا درسته٬ باید اجراشو دید!

پاسخ به  زهرا
10 سال قبل

بالاخره دیر یا زود پاش به تهران هم باز میشه