همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی در دانشکده‌ی علوم اجتماعی برگزار شد

۲۸ آبان ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

شبگار قبلا مقالات متعددی را در مورد حوادث رانندگی با همکاری انجمن حامیان سفر ایمن منتشر کرده است.

نگوییم تصادف رانندگی! بخش اول و بخش دوم، ایمنی راه­‌ها و توسعه‌­ی پایدار، به قلم بهرنگ طاهری، جاده مرگ‌بارتر از جنگ، کمک‌های اولیه ناجیِ جانِ شما در حادثه، به قلم زهرا محمدی پیکر از این دست بوده­‌اند. در ادامه­‌ی همین تلاش شبگار گزارشی از همایشی که در دانشکده­‌ی علوم اجتماعی یه یادبود قربانیان­ی حوادث رانندگی برگزار شده بود منتشر می‌کند.

انجمن حامیان سفر ایمن و جمعی از همکاران بانیان برگزاری همایش یادبود قربانیان حوادث رانندگی بودند در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران که با سخنرانی دکتر نوربخش رییس این دانشکده آغاز شد. ایشان در سخنانی کوتاه و مفید اشاره کردند که واقعا دانشکده­‌ی علوم اجتماعی نسبت به مسئله­‌ی حوادث رانندگی و افزایش سطح آگاهی در جامعه مسئول است و البته به نقش سازمان‌­های مردم نهاد هم در این مورد اشاره کردند.

سخنران بعدی این همایش که روز یکشنبه 25 آبان 93 برگزار شد، دکتر صابری‌نیا رییس مرکز مدیرت حوادث و فوریت‌­های پزشکی کشور بود که حوادث رانندگی را سومین عامل مرگ در ایران و نهمین در جهان معرفی کردند. سالانه 1 میلیون و 200 هزار کشته­‌ی حوادث رانندگی در جهان هستند که سهم ایران از این رقم، پنج سال پیش 25 هزار نفر بوده است. صابری‌ نیا ضمن تاکید روی این نکته که مرگ یک فرد بیش از 700 نفر را درگیر و متاثر می‌کند، ابراز امیدواری کرد که تمام تجهیزات آمبولانسی و اورژانسی تحت اختیار او روزی برسد که کاملا بیکار بمانند. اگرچه صحبت­‌های دو نفر از اعضای خانواده‌­های درگیر در حوادث رانندگی در ادامه­‌ی همایش نشان داد، از نظر خدمات پس از حادثه، آمادگی چندانی هم در کشور وجود ندارد.

دکتر محیط فرد، مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی، تمرکز صحبتش روی بحرانی بود که در اثر حوادث رانندگی به خانواده­‌های تحمیل می­‌شود. با توجه به این‌که مردان سه چهارم از کشتگان را تشکیل می‌دهند، و اکثرا در سن کار هستند، می‌شود گفت در دهه­‌ی گذشته بیش از 90 هزار خانواده‌­ی ایرانی دچار بدسرپرستی شده‌اند، که جامعه‌­ی ما این مسئله hamayesh-26-8-93 حوادث رانندگیرا به عنوان مسئله نمی‌­شناسد. وی نقش اصحاب فرهنگ و رسانه را در این مورد بسیار پررنگ توصیف کرد. وظیفه‌‌­ای که شبگار به نوبه­‌ی خود به عهده گرفته است.

دو تن از اعضای خانواده‌های درگیر در حوادث رانندگی نیز از سخنرانان این مراسم بودند. خانم رضایی و خانم فاضل. هر دو نفر نسبت به وضعیت رسیدگی به حادثه دیدگان، پس از حادثه معترض بودند. و ضعف در رسیدگی، اطلاع رسانی و مشاوره و کمک به خانواده‌ی شوک زده‌­ی مصدومین را از مهم‌ترین بحران‌­ها برشمردند. نکته‌­ای که در صحبت­‌های دکتر هدایتی، مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان­ راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، هم مشهود بود. دکتر هدایتی ضمن اشاره به برجسته بودن عامل انسانی در حوادث رانندگی و این‌که تشخیص اشتباه در اورژانس­ و بیمارستان بسیار تاثیرگذار است، ایمنی پایدار را در گرو همراهی همگانی مردم توصیف کردند.

پایان بخش این همایش صحبت­‌های دکتر سهیلی در مورد هوش هیجانی و نقش آن در بالا بردن میزان مسئولیت اجتماعی بود. این همایش در مجموع از سطح علمی مناسبی برخوردار بود و باید به تمام دست‌­اندکاران آن خسته نباشید گفت. برگزاری چنین همایش­‌هایی در بالا بردن گام به گام سطح آگاهی مردم نسبت به مسئله‌­ی بسیار جدی حوادث رانندگی تاثیری به سزا دارد.

it is for test
مدیر
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها