نوشتن پایان‌نامه ایرانی 2: انتخاب استاد راهنما

۱۸ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

در بخش اول این مطلب، به انتخاب موضوع پرداختیم و حالا در شبگار به انتخاب استاد راهنما می­‌پردازیم. اگر دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکترا هستید احتمالا این کابوس را تجربه کرده‌­اید. شبگاری بمانید.

خب، شما موضوع کلی پایان‌نامه را انتخاب کرده‌­اید. موضوعی ساده، سریع و قابل اجرا. گام دوم انتخاب استاد راهنما، و اگر لازم باشد استاد مشاور است. گامی بسیار حساس، شاید حتی بشود گفت انتخاب استاد از نگارش خود پایان‌نامه هم مهم‌تر است. وقتی شما یک مدافع قدرتمند در جلسه دفاع داشته باشید، دیگر چه اهمیتی دارد چه رساله‌­ای نوشته­‌اید؟یک استاد راهنمای خوب، مثل این است که برادر شما قهرمان بوکس سنگین وزن جهان باشد. شما می‌­­توانید هر دعوایی را با خیال راحت شروع کنید.  اما این خوب که می­‌گوییم به چه معنی است؟ من چند شاخص را معرفی می­‌کنم، دیگر تصمیم با خودتان است.

استاد راهنما 1

استاد راهنما، فقط اسمش راهنماست.

اساتید راهنما بر دو نوع هستند. نوع اول کاری به کار شما ندارند، نوع دوم مدام گیر سه پیچ که چنین کن و چنان کن. شما یا دانشجویی هستید که می­‌دانید چکار کنید، یا دانشجویی هستید که نمی­‌دانید اصلا قضیه چیست. در هر دو حالت اساتید سختگیری که دانشگاه­‌های تهران را با آکسفورد و خودشان را با کارل پوپر اشتباه گرفته­‌اند جز دردسر چیزی ندارند. شما استادی لازم دارید که اگر کمک خواستید، کمک‌تان بکند. ولی بیخودی دنبال این نباشد که پایان‌نامه شما در حد تیم ملی باشد.  مهم‌ترین نکته این است که از استادتان توقع راهنمایی نداشته باشید. نمی­‌گویم هیچ استادی نیست که راهنمایی کند، ولی روال عمومی بر راهنمایی نکردن است.

استاد راهنمای مورد نظر در دسترس نمی­‌باشد.

بدترین نوع استاد راهنما، قطعا نوع غایب آن است. مهم‌ترین کاری که استاد راهنما باید انجام دهد اول امضای فرم‌­های مربوطه است و دوم حضور در جلسه دفاع، پس قبل از انتخاب استاد دقت کنید که یک استاد در دسترس باشد. اساتید پیچ که عده‌­شان اصلا کم نیست، بدترین انتخاب­‌ها هستند. فقط خودتان را در جلسه دفاع تصور کنید در حالی که اثری از استاد راهنما نیست و سه نفر استاد داور، با نیشخند به شما دندان نشان می­‌دهند.

مدیر گروه چیزی است در حد رییس جمهور.

دقت کنید در گروه آموزشی رشته خودتان چه خبر است. چه استادی با کدام استاد دشمن است. مدیر گروه چه کسی است؟ قرار است تغییر کند؟ اگر عوض شود جانشینش چه کسی خواهد بود؟ کدام اساتید با هم دوست هستند؟ هر استاد راهنمایی که انتخاب کنید باید بر مبنایش هیئت داوران پایان‌نامه را هم ببینید و ترکیب هیئت داوران شما، سرنوشت پایان‌نامه را معین خواهد کرد. پس استادی را انتخاب کنید که دوستان زیادی در گروه داشته باشد. آدم منزوی و پرخاشگری نباشد و … . به طور خلاصه، استاد راهنمای عالی، استادی است که نمره شما را قبل از جلسه دفاع گرفته باشد. سیاست یعنی این.

دکتر جکیل‌تان قابلیت آقای هاید شدن داشته باشد.

آقای دکتری که به عنوان راهنما انتخاب می­‌کنید، در عین خوش برخورد و گوگولی بودن، باید قابلیت تبدیل شدن به یک هیولا را هم داشته باشد تا از هرگونه غافلگیری در جلسه دفاع پیشگیری شود. بزرگ‌ترین حسن چنین استاد راهنمایی این است که همه از او خواهند ترسید و کسی حرف خاصی نخواهد زد. داستان خرگوشی که استاد راهنمایش شیر بود را شنیده‌­اید؟ مطمئن باشید که شما نمی­‌توانید به اساتید داورتان حمله خاصی بکنید چون از پایه در موضع ضعف هستید. پس استاد راهنمایی را انتخاب کنید که اگر خواست، شیر شود.

دل‌تان به دلش راه داشته باشد.

باور کنید اخلاق و رفتارتان باید با استاد راهنمایتان جور باشد. نمی­‌شود خودتان آدم شوخ طبع و ریلکسی باشید و استادتان خیلی خشک و جدی و مضطرب. استادی را انتخاب کنید که بتوانید تحملش کنید و او بتواند شما را تحمل کند. اگر همیشه دیر می‌رسید استادی که روی زمان بندی متعصب است انتخاب نکنید. این فهرست را می­‌شود ادامه داد، ولی فکر کنم کلیت مطلب دستگیرتان شده باشد.

این را هم بگویم که انتخاب استاد مشاور مشابه انتخاب استاد راهنماست. فقط دقت کنید این دو نفر دشمن خونی هم نباشند. حالا استاد راهنمای مناسب را هم انتخاب کردید. مرحله بعدی تعیین عنوان دقیق و نوشتن پروپوزال است. پیش به سوی یک پروپوزال عالی.

استاد راهنما - پایان‌نامه

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها