مشهورترین افراد شش هزار سال گذشته چه کسانی بوده‌اند؟

۲۶ اسفند ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

شاید شما هم این سوال برایتان پیش آمده باشد: من چقدر مشهورم؟ یا فلانی واقعا چقدر مشهور است؟ آیا فلان کس همان‌قدر که خودش فکر می­‌کند مشهور است؟ واقعا چه ابزاری برای اندازه‌گیری شهرت در اختیار داریم؟ چقدر از این شهرت محلی است و چقدرش شهری، استانی، کشوری، یا جهانی است؟ اگرچه مسئله­‌ی شهرت بسیار سوال برانگیز، و برای افراد زیادی بسیار مهم هم بوده است، اما موفقیت چندانی در اندازه‌­گیری­‌اش تا امروز وجود نداشته.

پانتئون(Pantheon)، نام پروژه‌­ای است در گروه رسانه‌­ای دانشگاه ام.آی.تی که از چهار هزار سال قبل از میلاد تا امروز، نقشه­‌ی شهرت جهانی را تهیه کرده است. در این وبسایت که به تازگی راه‌اندازی شده، با چند کلیک خیلی راحت می­‌توانید انواع و اقسام شهرت­‌ها را ردیابی کنید. درخت شهرت فیلسوف­‌ها، درخت شهرت فرانسوی­‌ها، و … . تمام این فهرست‌ها بر اساس داده­‌های فرهنگی گردآوری شده از سراسر جهان تهیه شده است. در بخش جستجوی افراد می‌­توانید اسم مورد نظرتان را وارد کنید تا رتبه شهرت او مشخص شود. مثلا حافظ 170 امین نویسنده مشهور جهان است و خیام ششمین ریاضیدان مشهور جهان. در سایت پانتئون خیام بین ریاضیدانان از حافظ میان ادیبان مشهورتر است.

مشهورترین افراد 1

البته یکی از متدهای اصلی این سایت مبنا قراردادن صفحات ویکیپدیاست. صاحبان سایت می‌گویند اگر شما به بیست و پنج زبان مختلف صفحه ویکیپدیا داشته باشید، می‌توانید خودتان را مشهور بدانید. یک ویژگی مهم این سایت این است که شهرت را فقط میان آدم­‌های زنده حساب نمی­‌کند و بالاخره نشان می­‌دهد که در دنیای امروز هنوز نیوتن و خیام آدم‌­های مشهورتری هستند تا خواهران کارداشیان. البته نباید این را هم فراموش کنیم که نگاه این سایت کاملا مبنا را جهان انگلیسی زبان قرار داده است و شاید اگر سایت ریشه در فرهنگ دیگری داشت لیست ده نفر مشهورترین­‌های شش هزار سال اخیر دیگر به ترتیب زیر نبود:

  1. ارسطو
  2. افلاطون
  3. مسیح
  4. سقراط
  5. اسکندر مقدونی(شهرت این یک نفر برای من یکی خیلی ثقیل بود!)
  6. لئوناردو داوینچی
  7. کنفوسیوس
  8. ژولیوس سزار
  9. هومر
  10. فیثاغورث

به نظر می­‌رسد جمله‌­ی معروف جان لنون که خودش را از مسیح هم مشهورتر می‌­دانست چندان صحیح نیست، او حتی در فهرست آدم‌­های مشهوری که اسم‌شان جان است، هفتم شده.

برای چند لیست بیشتر به این صفحه در نیویورک تایمز مراجعه کنید

it is for test
مدیر
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها