نامه‌­ای سرگشاده از گورخر دشت نی‌ریز

۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۹:۱۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

عامل بیکاری منم. گورخر دشت نی‌ریز.

mabadshomakhub-1-goorekhar-4-5-921

استاندار فارس گفته‌­اند که مشکل بیکاری استان فارس، علی الخصوص در منطقه‌­ی نی‌ریز، من و اقوامم هستیم. اقوام من هم اکثرا سواد ندارند، سواددارشان من هستم. استاندار گفته است:«مصیبت ما در منطقه‌­ی نی‌ریز و بختگان وجود 300 رأس گورخر است که سبب شده تا جوانان منطقه بیکار بمانند. در حالی که من با مردم نی‌ریز صحبت کرده و آن‌ها داوطلبانه حاضرند از این گورخرها در منازل خود نگه‌داری کنند! تا بلکه محیط زیست استان راضی شده و اجازه فعالیت معدنی در منطقه بهرام گور را صادر کند.» پیوندش هم این‌جاست: مصاحبه استاندار فارس.

بله آقا، من گورخرم، نفهمم، بدبختم، گورخر ایرانی هستم دیگر؛ نه محفاظت خاصی از من می­‌شود، نه کس و کار درست و حسابی دارم، نه حتی خط دارم. یعنی بچه­‌ی ایرانی من را اصلا به اسم گورخر نمی‌شناسد، نهایتا ممکن است به من بگوید الاغ. مهم‌ترین نقش من در تاریخ این کشور بزرگ ایران، سیر کردن شکم رستم بوده است. چه گویم که ناگفتنم بهتر است، از زمان­‌های قدیم هم که دیگر چیزی نمانده واقعا؛ زمانی گله داشتیم هزار هزار در این دشت­‌ها می‌­چریدیم دور هم؛ گذشت. آن زمان­‌ها شیر بود، ببر بود، پلنگ بود. مرحوم پدرِ پدربزرگم خودش با پای چپِ عقبش، دندان یک شیر را شکسته بود.  یادش به خیر، آن زمان دنیایی بود. الان ما سیصد تا گورخریم، ماندیم تو دشت‌­های بین نی‌ریز و بختگان، همین دور و اطراف برای خودمان می‌­چریم، ولی به خدا چشمِ همین چریدن ما را هم عده‌­ای ندارند. حالا من از شما می‌­پرسم، شما عقل خودتان را بگذارید وسط، کلاه خودتان را قاضی کنید، منِ گورِخر چه صدمه‌ای به کسی زدم؟ چه اعتراضی کردم؟ نسل ما قتل عام شد کاری نکردیم، شیش‌گونه خر وحشی آسیایی تو این قاره زندگی می­‌کردند، چهار تاش کلا منقرض شد، دو تاش که باقی مانده یکیش ماییم که رو به انقراضیم. چهار شب دیگر با جیپ چراغ‌دار و مسلسل بیایند به شکار تمام می­‌شویم. حالا یک سوال دیگر از شما هم‌وطنان عزیز می­‌پرسم، به شما برنخورد لطفا، حق و انصاف را رعایت کنید ما که حیوان و نفهمیم ایرانی محسوب نمی­‌شویم؟ بالاخره گورخر ایرانی، ایرانی نیست؟ ببر ایرانی که منقرض شد ایرانی نبود؟ ایران فقط خلیج فارسش ایرانی است؟ حیوانش ایرانی نیست؟

mabadshomakhub-1-goorekhar-4-5-92

حالا شما خودت انصاف بده، خر وحشی را اگر در منزل نگه‌داری کنی که دیگر وحشی نیست! هفته­‌ی دوم بار روی کول‌مان می­‌گذارند. به خدا ما گورخرهای منطقه­‌ی نی‌ریز هم خیلی از بیکاری جوانان دلگیریم، اصلا فرض کن ما قبول کردیم اگر ما نباشیم همه شاغل می­‌شوند. ولی واقعا نمی­‌شود راه حل دیگری پیدا کرد برای اشتغال جوانان؟ کارخانه‌­ای، کارگاهی، مزرعه‌­ای، چیزی، حتما باید همین معدن را فعال کنیم؟ کلید بیکاری جوانان همین معدن است و بس؟ قبول، باز هم مشکلی نیست؛ اصلا ما بد و شما خوب.

اتفاقا همین دیشب کنار تالاب، ما گورخرها به همراه بقیه‌­­ی حیوانات که هیچ‌کس بهشان توجهی نمی‌­کند چون ریزترند؛ جلسه‌­ای تشکیل دادیم. به هر حال شما ما را ایرانی حساب نمی­‌کنید، ما که شما را ایرانی حساب می­‌کنیم. جلسه تشکیل دادیم و بنا شد اگر مشکل اشتغال جوانان با رفتن ما گورخرها حل می­‌شود که کوچ کنیم برویم یک جای دیگری، اگر نشد برویم خودمان را گم و گور کنیم، اصلا برویم وسط کویر لوت از تشنگی تلف شویم! به شرطی که آقای استاندار قول بدهند مشکل بیکاری جوانان فارس حل شود. چون نمی‌­دانم چه حسی است، یک جور حس گورخری خاص است، از ته جگر شروع می­‌شود و به شکل آه از گلو خارج می­‌شود، همین حس به من می­‌گوید ما سیصد تا گورخر هم سرمان را زمین بگذاریم و بمیریم مشکل بیکاری حل نمی‌­شود که نمی­‌شود. شما که روی دو پا راه می­‌روید، در سرتان عقل هست، سخن­ورید، دانشگاه رفتید و غزل سعدی می­‌خوانید، خودتان کلاه‌تان را قاضی کنید که حق با کی است.

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
tah
10 سال قبل

بايد از اين آقاي استاندارپرسيد كه شهرهاي ديگراستان فارس كه گورخر ندارند همه جوانان شغل دارند و بخوبي و خوشي زندگي مي كنند؟

melika sheikhzadeh
10 سال قبل

عقل که نباشه، جان در عذابه…داشتم فکر می کردم من از اون آقای استاندارم با حال ترم که می خونم و لحظاتی ناراحتی می کنم و عصبی می شم و بعد هم به احتمال زیاد هیچ!

ali akbari
10 سال قبل

harf hesab javab nadare …man vaghean mazerat mikham…

مهفام
10 سال قبل

آخی عزیزم. گورخرهای بیچاره زبون بسته تر از اینا پیدا نکرده آقای استاندار!

M
10 سال قبل

oh, really?