صف خیریه فرشته سفید

۲۴ مهر ۱۳۹۲ | ۱۹:۵۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

دورتیا لانگ، 1934 (White Angle’s Breadline)

این عکس که جزو عکس‌های اصلی دوران رکود (بیشتر بخوانید) محسوب می‌شود، اولین تلاش «دورتیا لانگ» (1895-1965) برای عکاسی خیابانی است. تخصص لانگ، عکاسی پرتره بود و در استودیوی عکاسی‌­اش به طور حرف‌ه­ای فعالیت می‌کرد. او از استودیوی خود شاهد آشپزخانه خیریه‌­ای بود که توسط یک بیوه (معروف به فرشته سفید) اداره می‌­شد و در آن برای بیکاران سانفرانسیسکو غذا تهیه می‌کرد. احتمالا دیدن تلاش این بیوه جهت کمک به درد و رنج انسان­‌ها محرکی بود که لانگ استودیوی عکاسی را کنار بگذارد و از دوربین خود برای ایجاد تغییرات اجتماعی استفاده کند.

در سال 1934 و در اولین روزی که لانگ برای عکاسی وارد خیابان شد، توانست این صحنه‌ی خاص را شکار کند. این عکس ناراحت کننده اما زیبا، به خوبی چهره‌ی دوران رکود را به تصویر می‌­کشد؛ خستگی‌ای که در حالت ایستادن مرد دیده می‌شود؛ خالی بودن ظرف غذایش، پنهان بودن چهره مرد زیر لبه­‌های کلاهش و انزوای او از جمع همگی پرتره‌­ای قوی از ناامیدی ایجاد کرده‌­اند. با وجود فضای پیچیده‌ی عکس، نگاه بیننده تنها روی یک نفر از جمعیت زیادی که در صف هستند خیره می­‌ماند. مردی که ژندگی لباسش بیان‌گر بیکار بودن طولانی مدت اوست. او پشتش را به جمع کرده، به نرده­‌ها تکیه داده و با نگاهی رو به جلو در فکر فرو رفته است. نوری که روی کلاه و ظرف غذا و مشت بسته‌ی اوست نیز تاکید بیشتری بر حضور این مرد ایجاد می­‌کند. در واقع لانگ توانسته تعادل خوبی بین عکسی اجتماعی و پرتره‌­ای از یک انسان تنها برقرار کند.

دورتیا لانگ تا زمان مرگش در سال 1965 به نشان دادن کشمکش آمریکایی­‌ها در عکس­‌هایش ادامه داد. امروزه برخی از عکس­‌هایش از جمله عکس معروف «مادر مهاجر» به عنوان نمادی از فرهنگ آمریکایی شناخته می‌شوند. قطعا در آینده عکس‌های بیشتری از این عکاس، در شبگار خواهید دید.

پ.ن:  این آشپزخانه توسط خانم لوئیس جردن (معروف به فرشته‌ی سفید) تاسیس شد و فقط بر روی کمک‌های خیریه مردمی استوار بود. در طی سه سال فعالیت، بیش از یک میلیون نفر از بیکاران و نیازمندان از غذاهای آشپزخانه بهره‌مند شدند.

it is for test
مدیر
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها