سریال castle؛ جنایت با طمع کمدی و رومانس

۶ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۰۴
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

ریچارد ادگار کسل (Richard Edgar Castle) نویسنده‌ی­ داستان‌های جنایی برای ادای برخی توضیحات توسط بازرس کیت بکت (Kate Beckett) به بخش پلیس جنایی منهتن احضار می­‌شود. قاتلی سریالی قربانیان خود را براساس قتل‌­های داستان­‌های کسل می­‌کشد. در ابتدا بازرس به کسل مشکوک می‌­شود، اما کسل می‌­تواند خودش را از اتهامات تبرئه کند و به بازرس کمک می­‌کند تا قاتل دستگیر شود. کسل که از شخصیت بازرس بکت خوشش آمده و برای پیدا کردن سوژه برای داستان­‌های جدیدش به کمک شهردار، دوست صمیمی‌­اش، مجوز حضور در بخش جنایی و شرکت در پرونده­‌های قتل را می­‌گیرد و این شروع همکاری و رابطه­‌ی طولانی خانم بازرس کیت بکت و آقای نویسنده ریچارد کسل است.

اندرو مارلو (Androw Marlow) تا قبل از خلق سریال castle  وارد فضای تلویزیون نشده بود. تجربه­ او خلاصه می‌شود در نوشتن فیلمنامه­‌های فیلم­‌های هواپیمای ریاست­‌جمهوری (Air Force One, 1997)‌، پایان روزها (End Of Days, 1999) و مرد نامرئی (Hollow Man. 2000)‌. مارلو سریال کسل را در سال 2009 به تهیه­‌کنندگی شبکه ABC (American Boardcasting Company) آغاز کرد و تاکنون 6 فصل از آن پخش شده است. شبکه ABC سریال­‌های خوبی مانند Lost ، Modern Family ، Scandal و Grey’s Anatomy را تولید کرده است. Castle سریالی جنایی است که گاهی اوقات بار رومانس و کمدی در آن از جنایت بیشتر می­‌شود‌.

ریچارد کسل با ورود به بخش جنایی به تدریج عاشق بازرس کیت بکت می­‌شود، اما با توجه به این‌که ممکن است او را از دایره جنایی بیرون کنند و رفتار رسمی بکت، جرات ابراز علاقه کردن به او را ندارد. کسل برای نزدیک شدن به بکت قهرمانی تخیلی بر اساس شخصیت بکت به نام نیکی هیت (Nikki Heat) برای داستان‌هایش خلق می‌کند. البته باید سریال را ببینید تا آخر و عاقبت رابطه­ عاشقانه میان این دو شخصیت را متوجه شوید. هر قسمت از سریال ماجرای یک قتل است که کسل و بکت به کمک 2 مامور پلیس دیگر، اسپوزیتو و رایان، آن را حل می­‌کنند. این دو در کنار ماجراهای قتل روزمره، داستان قتل مادر بکت را که در گذشته اتفاق افتاده پیگیری می­‌کنند.

قدرت سریال castle به خاطر درهم آمیختگی ژانرهاست، مارلو به خوبی توانسته است ژانرهای جنایی‌، کمدی و رمانس را با هم مخلوط و معجونی همه‌­پسند فراهم کند. ماجراهای قتل بسیار خوب طراحی شده‌اند، نه آن‌قدر پیچیده که برای حل آن به شرلوک هولمز احتیاجی باشد و نه آن‌قدر ساده که شما با اولین حدس بتوانید قاتل را پیدا کنید. قاتلین انسان­‌هایی مرموز با طراحی­‌های پیچیده نیستند، آن‌ها آدم‌های عادی با انگیزه­‌های عادی هستند که بکت و کسل با کمک هوش خود و ابزار پلیسی آن‌ها را دستگیر می­‌کنند.

جذاب‌ترین عنصر سریال شخصیت ریچارد کسل با بازی زیبای نیتون فیلیون (Nathan Fillion) است، او بار کمدی و رمانس داستان را به دوش می‌­کشد. ریچارد کسل جنایی‌­نویسی است که کودک درونش هنوز بیدار است و به همین دلیل او از هر دلیل کوچکی برای شاد زیستن کمک می­‌گیرد. کسل شخصیت بذله‌­گویی دارد و همین شخصیت شوخ و ساده­‌اندیش او در تقابل با شخصیت خشک و رسمی بازرس کیت بکت لحظات زیبایی را خلق می­‌کند. زمانی که قتلی اتفاق می­‌افتد، کسل فانتزی­­‌ترین حالت ممکن را در نظر می­‌گیرد. او همیشه سعی می‌­کند نیروهای فرامادی را در هر قتلی دخیل ببیند، اما بکت هیچ‌وقت به اعتقادات کسل توجهی نمی­‌کند و همیشه به دنبال انگیزه‌­ها و قاتلین میان انسان­‌های عادی است و با تاسف باید بگوییم همیشه حق با اوست. کسل 3 بار ازدواج کرده و سه بار طلاق گرفته است و از ازدواج اولش دختری به نام آلکسیس دارد. او به همراه آلکس و مادرش که بازیگر تئاتر است، زندگی می­‌کند. نیتون فیلیون بازیگر اصلی سریال موفق فایرفلای (Firefly) بود که بعد از 1 فصل به دلایل نامعلومی لغو شد.

از نکات جالب و عجیب در مورد سریال Castle این است که خالق آن اندرو مارلو به کمک شبکه ABC و با استفاده از محبوبیت سریالش اقدام به چاپ کتاب­‌هایی در دنیای واقعی با نام مستعار ریچارد کسل می‌­کند و جالب‌تر این‌که این کتاب­‌ها با موفقیت مواجه شده و از فروش بالایی برخورد هستند. تعداد زیادی از کتاب­‌هایی که در سریال از آن‌ها نام برده می­‌شود و براساس شخصیت کیت بکت نوشته­ شده‌­اند‌، مانند امواج هیت (Heat Wave) ، نیکی برهنه (Naked Heat) و  هیت برمی­‌خیزد (Heat Rises) در کتابفروشی­‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار دارند.castle-5-8-921

صفحه رسمی سریال Castle 

لینک نقد سریال در سانفرانسیسکو کرونیکل 

لینک نقد سریال در ورایتی 

صفحه‌­ی سریال در سایت متاکریتیک

لینک پرفروش‌ترین رمان­‌های هفته در نیویورک تایمز 

صفحه فروش کتاب­‌های ریچارد کسل در سایت آمازون 

بهزاد طالبی
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها