سریال شیلدThe Shield ،‌پلیس‌های واقعی

۱۰ دی ۱۳۹۲ | ۱۱:۵۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

شما هم از سریال‌های پلیسی ایرانی که در اکثر موارد سارق دستگیر می‌­شود، حتی اگر پلیس هم مشکل داشته باشد خود مجرم خودش را دستبندزده به پلیس تحویل می‌دهد، خسته شده‌اید؟ بهزاد طالبی جواب سوال شما را در شبگار معرفی می‌کند.

همیشه پلیس‌­هایی که در فیلم­‌ها و سریال­‌های آمریکایی (و یا حتی ایرانی) می‌دیدیم، انسان­‌های وارسته‌ای هستند و قصدشان در زندگی فقط و فقط خدمت به اجتماع و مجازات جنایتکاران است، اگر هم گاهی پلیس فاسدی دیده می­‌شد (این یکی فقط در سریال­‌های آمریکایی) به سرعت توسط قهرمان تسخیرناپذیر ما رسوا شده و تحویل قانون داده می­‌شد. اما در سریال شیلد (The Shield) اوضاع به این منوال نیست. افراد نیروی پلیس کاملا از دنیای واقعی به درون سریال وارد شده‌­اند، آن‌ها همه خطاکارند و همیشه به دنبال منافع شخصی. آن‌ها کار می­‌کنند نه برای اجرای قانون، بلکه برای دریافت حقوق. آن‌ها برای گذران زندگی رشوه می‌گیرند، شکنجه می‌­دهند، شهادت دروغ می­‌دهند و حتی آدم می‌کشند و البته سعی می­‌کنند که قانون را هم در شیلد یا حوزه­ استحفاظی خود برقرار کنند.

The Shield - سریال شیلد

سریال شیلد بر اساس یکی از جنجال­ی‌ترین پرونده­‌های پلیس لس‌­آنجلس شکل گرفته است، پرونده‌­ای موسوم به رسوایی رمپارت (Rampart Scandal). در بررسی این پرونده که در دهه نود میلادی، 2 سال به طول انجامید، حدود 70 افسر پلیس متهم به فساد شدند. شاون رایان (Shawn Ryan) که قبل­‌تر تجربه نویسندگی سریال­‌هایی مانند Nash Bridges و ­Angel را به عهده داشت، با الهام از ماجراهای این پرونده سریال شیلد را خلق کرد. این سریال در بخش تلویزیونی کمپانی فاکس (FX Network) تولید و در هفت فصل از سال 2002 تا 2008 ساخته و پخش شد.

داستان سریال در یک قرارگاه پلیس­ در شهر لوس­‌آنجلس اتفاق می‌­افتد و اسم فیلم اشاره­‌ای است به حوزه‌ی استحفاظی آن. محله‌ای که تحت اختیار این قرارگاه پلیس است، محله‌­ای تخیلی به نام فارمینگتون (Farmington) در جنوب شهر لوس‌­آنجلس است. فارمینگتون با وجود اختلاط نژادی زیاد محله‌ای است مملو از جرم و جنایت. سریال شیلد قهرمانی ندارد و همه‌ی­ شخصیت‌­ها قهرمان منفی هستند. هر قسمت سریال داستان‌­های روزمره­ یک مرکز پلیس را روایت می­‌کند و کشمکش همیشگی پلیس‌­ها با جنایتکاران و خودشان.

اصلی­‌ترین شخصیت سریال کارآگاه ویک مک­‌کی (Vick Mackey) رئیس گروه ضربت که خودش عامل اصلی فساد در مرکز پلیس است، پخش­‌کنندگان مواد در محله زیر نظر او کار می­‌کنند و به او سهم می‌­پردازند، او و افراد زیردستش مجرمین را کتک می­‌زنند و گاهی شهادت دروغ می­‌دهند. ولی کارآگاه مک­‌کی یکی از بهترین پلیس‌­های شهر لوس‌­آنجلس است و از خشونت علیه زن­‌ها و بچه­‌ها متنفر است. کاپیتان دیوید آسودا (David Aceveda) فرمانده مرکز پلیس از روش­‌های مک­‌کی راضی نیست و به دنبال فرصتی است که او را به فساد متهم کند، البته کاپیتان هم به فکر کمک به قانون نیست، بلکه می­‌خواهد از این راه پیشرفت کند و شاید به مقام نمایندگی شورای شهر برسد. کارآگاه هولاند واگنباخ (Holland Wagenbach) اتوکشیده که همیشه مثل کنه به یک پرونده می‌­چسبد و تا آن را حل نکند، رهایش نمی­‌کند. کارآگاه کلودت ویمز (Claudette Wyms) زن سیاه‌پوست و میان‌سالی که از بقیه قانونمندتر و باهوش‌­تر به نظر می­‌رسد، اما انقدر جرم و جنایت دیده که خیلی خودش را برای هر کاری به دردسر نیاندازد. مامور دنی سافر (Dannie Sofer) که حاضر است به خاطر مک­‌کی هر دروغی بگوید و هر جنایتی را بپوشاند و مامور جولین لاو (Julien Lowe) سیاه‌پوستی مذهبی که نمی­‌خواهد همجنسگرا بودن خود را قبول کند.

این‌­ها شش شخصیت اصلی سریال شیلد هستند، کسانی که گاهی علیه هم هستند و گاهی با هم. چیزی که برایشان در درجه اول اهمیت است، نفع شخصی­ است و در رتبه‌­ی بعدی به قانون و مردم فکر می‌­کنند. آن‌ها دائم با هم‌دیگر در حال جنگند، ولی در مقابل دشمن مشترک با هم متحد می‌­شوند و زمانی که کسی پلیسی را در محله بکشد، کل قرارگاه پلیس همراه می‌­شوند تا خاک محله را به توبره بکشند.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌­های سریال شیلد این است که شاون رایان بسیار سعی کرده که با داستان­‌پردازی واقعی، فضا را بسیار به جهان خارج از اثر نزدیک کند. حرکات تند دوربین و فیلم‌برداری با دوربین روی دست، و تعقیب سوژه با دوربین، به شبه خبری شدن کار، کمک بسیار کرده است. اما مهم‌ترین عنصر در واقع‌گرایی سریال بازیگران آن و در راس همه مایکل چیکلیس (Michael Chiklis) بازیگر نقش ویک مک­‌کی است. چیکلیس توانست در سال 2003 برای بازی در این سریال جایزه­‌ی گلدن گلاب را برنده شود. سریال شیلد آن‌قدر قوی و جذاب بود که توانست بازیگران صاحب نامی مانند گلن کلوز (Glenn Close) و فارست ویتاکر (Forest Whitaker) را به عنوان بازیگر مهمان (هرکدام یک فصل کامل) در میان بازیگران خود داشته باشد. موفقیت سریال به حدی بود که براساس آن یک بازی و یک کمیک­‌بوک طراحی شد.Theshield-9-10-922

اگر طرفدار سریال وایر (The Wire) هستید، حتما از دیدن این سریال لذت خواهید برد، با یک فرق کوچک. پلیس­‌های سریال وایر انسان‌­های خوب و قابل تحملی هستند، اما در شیلد پلیس‌­ها را از دنیای واقعی به داخل سریال پرتاب شده‌­اند. مامورینی که نه تنها در آمریکا بلکه در کشور خودمان هم می­‌بینیم. پلیس‌­ها برای رشد و تعالی نظام انسانی تلاش نمی­‌کنند، آن‌ها فقط می­‌خواهند زندگی خود را که گاهی از تبه‌کاران هم سخت‌­­تر است بگذرانند. آن‌ها به مردم کمک می­‌کنند، چون شغل‌شان این است.

 لینک نقد سریال در نیویورک تایمز

لینک نقد سریال در سانفرانسیسکو کرونیکل 

صفحه نقد سریال در مجله Time 

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
یوسف
10 سال قبل

مطلب بسیار خوب و غنی ای بود.
سریال وایر که در زمان خودش سریال پلیسی خوبی بود، این رو هم به پیشنهادت شروع می کنم آقا بهزاد.
ممنون

زهره
10 سال قبل

اين سريال خيلى خيلى جذابه ديدنش رو به همه توصيه ميكنم عاشق شخصيت اول فيلم ميشين و تا اخر سريال دنبالش ميكنين خيلى جالبه من كه واقعا خوشم اومد