10 فیلم رزمی برتر سینما

۹ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۴
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه

در ادامه‌ی فهرست‌های فیلم‌های انتخابی بهزاد طالبی این بار به سراغ ژانر رزمی رفته‌ایم، با شبگار و بهزاد طالبی همراه باشید.

شاید تصویر قهرمانی که یک تنه و با استفاده از تکنیک‌های ورزش خاصی تعداد زیادی از دشمنان را شکست می­‌دهد، در جهان امروز کمی دور از واقعیت به نظر برسد، اما وقتی از کودکی خودت را با دنیای این قهرمانان وفق دهی، دیگر برایت عجیب نیستند. برای دیدن فیلم‌‌های ژانر هنرهای رزمی باید طرفدار ژانر باشید.

فیلم رزمی 1

مثل هر ژانر دیگری، ژانر هنرهای رزمی هم تعاریف و خط‌‌های مشخصی دارد، اما خیلی سخت ­می‌‌­شود فیلمی مثال زد که تمام تعاریف را رعایت کند. معمولا در این ژانر از رشته‌های ورزشی رزمی شرقی استفاده می­‌شود مثل کونگ فو، موآی تای، تکواندو، کاراته و . . . و ورزش‌‌های غربی مثل بوکس و کشتی کج در این ژانر قرار ندارند، در این ژانر قهرمان با استفاده از دست و پا یا سلاح سرد بر دشمنان غلبه می‌کند، معمولا قهرمان سیر داستان را به صورت مرحله به مرحله طی می‌کند و هر مرحله از مرحله قبل سخت‌‌تر است تا مبارزه‌ی نهایی که با غول مرحله آخر یا رئیس آدم بدهاست. استاد پیر و فرزانه هم یکی از عناصر ژانر هنرهای رزمی است. قهرمان رزمی­‌کار مثل قهرمان اکشن خودش را وقف ضعفا کرده و در مقابل ظالمان از آن‌ها دفاع می‌­کند، او برای افتخار و شرف می‌­جنگد نه پول و قدرت. داستان‌‌پردازی خیلی در این نوع فیلم‌ها اهمیت ندارد، بلکه خوب بودن آن‌ها را از روی طراحی صحنه‌‌های مبارزه ارزیابی می­‌کنند.

خانه خنجرهای پرنده
10)  خانه خنجرهای پرنده    (House Of Flying Daggers)، کارگردان: ژانگ ییمو، 2004

بازیگران: ژانگ زی‌ ئی، تاکشی کانشیرو، اندی لاو

خلاصه داستان: دو مامور دولتی پی می‌‌برند که دختر آوازه‌خوان کوری از اعضای یک جنبش مقاومت مردمی است که رهبرش به تازگی کشته شده است. آن‌ها برای پیدا کردن رئیس جدید جنبش، دختر را فراری می‌‌دهند، در حالی‌که نمی­‌دانند مرز میان دوست و دشمن بسیار باریک است.

توضیح: یک عاشقانه‌ی شاعرانه با طرح و توطئه‌‌ای پیچیده که مانند بسیاری از کارهای ییمو به جای فیلمبرداری نقاشی شده است، نماهای باز، حضور موثر رنگ، حرکت زیبای دوربین چیزهایی هستند که در هنگام مبارزات چشم­ بیننده را می‌‌نوازند. پایان فیلم برخلاف اکثر فیلم‌های رزمی غافلگیرکننده است.

مشت خاردار
9) مشت خاردار   (Ong-Bak)، کارگردان: پراچیا پینکاو ، 2003

بازیگران: تونی جا

خلاصه داستان: وقتی سر مجسمه‌ی مقدس روستایی در تایلند دزدیده می­‌شود، پسر جوانی برای برگرداندن آن داوطلب می‌شود. دزدان و تبهکاران در مقابل او کار مشکلی در پیش دارند چون او استاد موآی تای (هنر رزمی تایلندی) است.

توضیح:  تونی جا بازیگر نقش اول فیلم مشت خاردار در انواع و اقسام هنرهای رزمی استاد است و احتیاجی به بدل‌کار ندارد. سر صحنه‌ی فیلمبرداری همیشه آمبولانسی حاضر است تا بازیگران کتک خورده را به بیمارستان برساند. در فیلم‌های تونی جا همیشه می­‌توانید ضربات واقعی را ببینید.

ip-man
8) ایپ من (Ip Man)، کارگردان: ویلسون ییپ 2008

بازیگران: دانی ین، سایمون یام

خلاصه داستان: داستان زندگی مردی است که سبک تازه‌ای از هنرهای رزمی(وینگ چون) را اختراع کرد؛ در زمان اشغال چین به دست ارتش ژاپن در زمان جنگ جهانی دوم.

توضیح: داستان زندگی ایپ من برگرفته از واقعیت است و به این دلیل معروف است که استاد شخصی بروس‌لی بود. البته مشخص است که هیچ فیلمی در ژانر هنرهای رزمی نمی­‌تواند کاملا منطبق بر واقعیت باشد.

crouching-tiger-hidden-dragon
7) ببر خیزان اژدهای پنهان (Crouching Tiger, Hidden Dragon)، کارگردان: آنگ لی، 2000

بازیگران:  چو یون فت، میشل یووه، ژانگ زی ئی

خلاصه داستان: شمشیرزنی کهنه‌کار قصد دارد که دنیای هنرهای رزمی را ترک کند اما دزدیده شدن شمشیر نادرش توسط دختری که توسط دشمن قدیمی او تعلیم دیده، تصمیمش را به تاخیر می‌­اندازد.

توضیح: زمانی که به نظر می‌­‌رسید ژانر هنرهای رزمی در هنگ کنگ و چین به پایان خودش نزدیک می­‌شود، آنگ لی با ساخت این شاعرانه باب جدیدی برای این ژانر سینمایی باز کرد. مبارزات بیشتر شبیه رقص هستند تا عملی خشونت­‌آمیز. حرکات دوربین چنان خیره­ کننده است که این فیلم توانست اسکار بهترین فیلمبرداری را از چنگ رقبای انگلیسی زبان درآورد.

خشم اژدها
6) مشت خشم (خشم اژدها)  (Fist Of fury)، کارگردان: وی لو، 1972

بازیگران: بروس لی، نورا میائو، رابرت بیکر

خلاصه داستان: استاد یک باشگاه هنرهای رزمی در شانگهای به طرز مرموزی می‌­‌میرد. مرد جوانی که بهترین شاگرد استاد است می‌­فهمد که استاد با توطئه‌­‌ی ژاپنی‌‌­ها کشته شده است. او تصمیم می­‌‌‌گیرد انتقام استاد را بگیرد.

توضیح: بروس لی نابغه‌­‌‌ای که بسیار زود چهره در نقاب خاک کشید (کاش می­‌تونستم هر 5 فیلم بروس لی رو در این لیست قرار بدم). حرف زدن از بروس لی بیهوده است در حالی‌که همه (حتی اون‌هایی که طرفدار ژانر رزمی نیستند) او را ستایش می­‌‌کنند. به نظر من لحظه‌ی اوج فیلم در مبارزه­­‌‌ی انتهای فیلم نیست، اون لحظه‌ای است که بروس لی تابلوی “ورود سگ‌­ها و چینی‌­ها ممنوع” را روی هوا خرد می‌کند.

میمون 2
5) استاد (میمون) مست (Drunken Master)، کارگردان: وو پینگ، 1978

بازیگران: جکی چان

خلاصه داستان: پسر جوانی توسط گدای پیری که استاد هنرهای رزمی است تعلیم می­‌‌بیند، اما او زمانی می­‌‌تواند به خوبی مبارزه کند که مست باشد.

توضیح: شروع اوج‌گیری جکی چان یکی از ستارگان ژانر هنرهای رزمی. او کمدی را با این ژانر تلفیق کرد و سبک جدیدی که مخصوص خودش بود به وجود آورد و شخصیتی جدید و پرطرفدار خلق کرد، پسرکی ساده‌­‌دل و دست و پا چلفتی و ورزیده در هنرهای رزمی که هنوز هم در هفتاد سالگی به آن وفادار است.

جوش و خروش کونگ فو
4) جوش و خروش کونگ فو   (Kung Fu Hustle)، کارگردان: استیفن چو، 2004

بازیگران:  استیفن چو، من کونگ چانگ

خلاصه داستان:  دو مرد جوان برای فرار از دست گروه تبهکاری “تبر به دست‌ها” وارد محله‌­‌ای در هنگ کنگ می­‌شوند. تبهکاران برای پیدا کردن آن‌ها اهالی محل را مورد ضرب و شتم قرار می­‌دهند، غافل از این‌که اکثر اهالی محله استاد هنرهای رزمی هستند.

توضیح: استیفن چو با ترکیب فانتزی و کمدی و هنرهای رزمی در فیلم “فوتبال شائولین” رکورد فروش گیشه‌های هنگ کنگ را شکست. اما “جوش و خروش کونگ فو” هم در کمدی و هنرهای رزمی و هم در داستان­‌‌پردازی، در پله­‌ای بالاتر از فوتبال شائولین قرار دارد.

Yojimbo-1961
3) یوجیمبو  (Yojimbo)، کارگردان: آکیرا کوروساوا ، 1961

بازیگران: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا

خلاصه داستان: یک رونین (سامورایی بی ارباب) وارد شهری می‌­‌شود که در آن میان دو خانواده جنگ است. او که شمشیرزنی ماهر است، با نقشه‌­‌های ماهرانه جنگ میان آن‌ها را بیشتر شعله‌­ور می­‌کند.

توضیح: اقتباس اعجاب انگیز کوروساوا از کتاب “خرمن سرخ” نوشته داشیل همت. فیلمی که بارها مورد بازسازی آمریکایی‌‌ها قرار گرفت. این فیلم نه تنها تجلیلی از هنرهای رزمی ژاپن قدیم و سنت سامورایی است، بلکه در تاریخ سینما هم جایگاه ویژه­‌ای دارد.

enter-the-dragon-xl
2) اژدها وارد می‌­شود (Enter The Dragon)، کارگردان: رابرت کلاوس، 1973

بازیگران: بروس لی، جان ساکسون، جیم کلی

خلاصه داستان: مرد جوانی از طرف پلیس مامور می‌­شود که به جزیره‌­‌ای در نزدیکی ماکائو برود و با پوشش شرکت در مسابقات هنرهای رزمی در مورد قاچاق مواد مخدر و انسان تحقیق کند. در حالی‌که مرد جوان به قصد گرفتن انتقام خواهرش از فرمانده‌ی جزیره به این ماموریت رفته است.

توضیح: اوج هنرنمایی بروس لی، وقتی با سینمای درجه دو هالیوودی در هم آمیخته می­‌شود، شاهکاری در ژانر هنرهای رزمی پدیدار می‌‌­شود. هنر واقعی بروس لی وقتی نمایان می­‌شود که صحنه‌های مبارزات را خودش و در نماهای باز اجرا می­‌‌کند، یک هنرپیشه‌ی کاریزماتیک و مبارزی واقعی. صحنه‌‌­ی مبارزه‌‌ی نهایی در تالار آئینه که برداشتی زیبا از فیلم “بانوی شانگهای” ساخته ارسون ولز است، جزو بهترین (یا حتی بهترین) صحنه‌های ژانر رزمی به حساب می­‌آید.

قهرمان 3

1) قهرمان (Hero)، کارگردان: ژانگ ییمو ، 2002

بازیگران: جت لی، تونی لیونگ چیووای، مگی چیونگ، ژانگ زی ئی

خلاصه داستان: شمشیرزنی بی‌­‌نام اعلام می‌­‌کند که سه دشمن بزرگ امپراتور چین را کشته است. به همین خاطر او می‌­‌تواند تا 10 قدمی امپراتور نزدیک شود. امپراتور از او می‌‌­خواهد که داستان مبارزاتش را تعریف کند، غافل از این‌که قصد شمشیرزن کشتن امپراتور است.

توضیح: ژانگ ییمو در “قهرمان” به جای تصویر کردن مبارزه‌­‌ی قهرمانان هنرهای رزمی، تابلویی از شاعرانگی را برای ما به نمایش در­ می‌‌­آورد، زیبایی در این فیلم در پی آن چیزهایی خلق می‌‌­شود كه سال‌­‌هاست بوی گند كلیشه شدن‌شان، هر رهگذری را می‌‌آزارد. فیلم به حدی زیباست که شعار سیاسی انتهای فیلم، حتی ذره‌ای از ارزش‌‌های آن کم نمی‌­‌کند.

به دلیل فیزیکی بودن این ژانر بیشتر پسرها طرفدار این ژانر هستن (نمی‌­گم همه، چون دخترهایی رو دیدم که عاشق این ژانرن). باید عاشق این نوع فیلم‌‌‌­ها باشی تا بتونی این نوع فانتزی (یا به قول دوستان این خالی­‌‌بندی‌­ها) رو تحمل کنی. آدم‌‌هایی که مشت­‌‌های برق­‌آسا می‌‌­زنن و روی آب و روی درختان پرواز می‌‌­کنند، یک نفر با هزار نفر می‌­‌جنگه و پیروز می‌‌­شه، کارهایی که در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیست. به یاد سه‌شنبه‌هایی که شب قبلش سریال “جنگجویان کوهستان” می‌‌دیدیم و به دوستانمون در مدرسه مشت و لگد می‌زدیم.

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها