10 سریال برتر تاریخ تلویزیون ایران

۲۵ آذر ۱۳۹۳ | ۲۳:۱۴
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 13 دقیقه

قبلا در ژانرهای ترسناک، نوآر و رومانس فهرست­‌های ده تایی به پیشنهاد بهزاد طالبی را در شبگار خوانده‌­اید. حالا نوبت سریال­‌های تولیدی در تلویزیون ایران است، شاید الان دیگر سیما بینندگان زیادی را از دست داده باشد اما هرکس خاطره‌­ای از این سریال‌ها دارد، علی‌الخصوص که این مطلب از بدو تاسیس رادیوتلویزیون ملی ایران تا امروز را پوشش می‌دهد. با شبگار همراه باشید.

از بدو تاسیس مرکز رادیو تلویزیون ملی ایران، شاید صدها سریال در ایران ساخته شده باشه. سریال‌هایی که شب‌های زیادی مردم رو پای تلویزیون میخکوب می‌کردن. کارهایی که برای صحبت در مورد موفقیت اون‌ها می‌گفتن موقع پخش‌شون خیابان­‌ها خلوت می­‌شن. انتخاب بهترین‌ها از بین این تعداد زیاد، خیلی سخته، هرچند که خیلی از سریال‌­های ساخته شده را من ندیدم، اما باز انتخاب سخت بود و این در حالی است که سریال‌­ها در ژانرهای مختلفی ساخته شده‌اند. هرچی به خودم فشار آوردم نتونستم فقط ده اسم رو بنویسم، پس 20 سریال رو انتخاب کردم، 10 اسم بدون توضیح و 10 اسم طبق روال همیشه با خلاصه.

11.آرایشگاه زیبا (مرضیه برومند) 12.گرگ‌ها (داود میرباقری) 13.سرنخ (کیومرث پوراحمد) 14.کارآگاه علوی (حسن هدایت) 15.خانه سبز (مهران رسام و بیژن بیرنگ) 16.داستان یک شهر (اصغر فرهادی) 17. دوران سرکشی (کمال تبریزی) 18. رعنا (داود میرباقری) 19. روزگار قریب (کیانوش عیاری) 20. مزد ترس (حمید تمجیدی)

و این هم ده سریال برتر تاریخ تلویزیون (از آخر به اول):

Miveye_Mamnooe_Series

10) میوه ممنوعه، کارگردان: حسن فتحی، 1385

بازیگران: علی نصیریان، هانیه توسلی، گوهر خیراندیش، امیر جعفری

خلاصه داستان: حاج یونس بازاری متدینی است که با دختر یکی از بدهکارانش درگیر عشقی ممنوع می‌­شود.

توضیح: حسن فتحی با اقتباس آزادی از “شیخ صنعان” فیلمنامه محکمی نوشته بود که با بازی فوق‌العاده نصیریان و توسلی کامل شد. سریال ضربه اصلی را از تغییر پایان اصلی و پایان سفارشی‌­اش خورد.

141

9) قصه‌های مجید، کارگردان: کیومرث پوراحمد، سال پخش 1370

بازیگران: مهدی باقربیگی، پروین‌دخت یزدانیان، جهانبخش سلطانی

خلاصه داستان: داستان‌های طنز پسر نوجوان یتیمی که با مادربزرگش در اصفهان زندگی می‌کند.

توضیح: کیومرث پوراحمد به سراغ داستان­‌های زیبا و موفق هوشنگ مرادی کرمانی می­‌رود و شهر داستان را از کرمان به اصفهان، شهر زادگاهش تغییر می‌دهد، تا یکی از بهترین سریال­‌های تاریخ ایران را بسازد با دو بازیگر تازه‌­کار و بینهایت خوب، مهدی باقربیگی نوجوان و پروین‌­دخت یزدانیان (مادر واقعی پوراحمد) که دو تا از به یاد ماندنی­‌ترین شخصیت­‌های تلویزیون را به تصویر کشیدند.

images

8) دایره تردید، کارگردان: امیر قویدل، سال پخش 1383

بازیگران: فرامرز صدیقی، علی اسیوند، رضا رضوی

خلاصه داستان: هر قسمت سریال به ماجرایی قتلی می­‌پردازد که در دایره جنایی مطرح می­‌شود.

توضیح: سریال دایره تردید شخصی­‌ترین و بی‌­ادعاترین سریال این لیست است. سریالی که مبتنی بر داستان­‌های جنایی نوشته فرهاد توحیدی و خشایار الوند، شکل می­‌گرفت، کارآگاهی که به کمک همکارانش معمای قتلی را حل می­‌کردند. بازی‌­های ساده و روان و فیلمنامه منطقی و خوب، برگ­‌های برنده این سریال بودند.

67c6a1e7ce56d3d6fa748ab6d9af3fd7

7) بوعلی سینا، کارگردان: کیهان رهگذار، سال پخش 1365

بازیگران: امین تارخ، فیروز بهجت­ محمدی، اسماعیل محرابی، حسین محب اهری

خلاصه داستان: داستان زندگی ابوعلی سینا دانشمند مشهور ایرانی، از تولد تا مرگ.

توضیح: بعد از همکاری کیهان رهگذار و محمدعلی نجفی در سربداران، این بار رهگذار کارگردان می­‌شود و نجفی مشاور. رهگذر با انتخاب تکه ­های از زندگی ابوعلی­ سینا به خوبی توانست چهره­ ی مناسبی از این دانشمند همه فن حریف ایرانی نشان دهد، فیلسوفی که طبیب بود و منجم و . . . و کامل کننده علوم زمان خودش.

emamali

6) امام علی (ع)، کارگردان: داود میرباقری، سال پخش 1375

بازیگران: داریوش ارجمند، پرویز پرستویی، بهزاد فراهانی، مهدی فتحی، ویشکا آسایش

خلاصه داستان: ولایت حضرت علی (ع) از آخرین روزهای خلافت عثمان تا روز شهادت در محراب مسجد کوفه.

توضیح: اولین سریال بزرگ مذهبی تاریخ تلویزیون و بهترین آن‌ها. قطعا مدیریت خوب میرباقری بود که مجموعه‌ای از خوب­‌ها برای ساخت این سریال کنار هم جمع شدند، موسیقی به یادماندنی فرهاد فخرالدینی، طراحی صحنه خوب مجید میرفخرایی، بازیگرانی که هرکدام بهترین بازی­‌های دوران بازیگری‌شان را ارائه دادند و از همه مهم‌تر فیلمنامه بسیار خوب میرباقری که برای حرکت روی خط و رد نشدن از خط قرمزها کار سختی در پیش داشت.

201864_1

5) سردار جنگل، کارگردان: بهروز افخمی، سال پخش 1367

بازیگران: علیرضا مجلل، مهدی هاشمی، جمشید گرگین، عباس امیری

خلاصه داستان: ماجرای قیام میرزاکوچک خان جنگلی در گیلان، از ابتدا تا حمله تیمورتاش به رشت.

توضیح: کار سریال سردار جنگل با ناصر تقوایی شروع شد، اما به دلیل وسواس زیاد تقوایی و طولانی شدن پیش ­تولید، بهروز افخمی که در آن زمان مدیر بخش فیلم و سریال شبکه دو بود، خودش کارگردانی را به عهده گرفت. بر سر داستان قیام میرزاکوچک­ خان مناقشات زیادی بین تاریخ‌نویسان هست اما افخمی سعی کرد از نزدیک‌­ترین روایت به جمهوری اسلامی استفاده کند. با همه‌ی فراز و نشیب‌ها، سردار جنگل سریال بسیار خوش­ ساختی از آب درآمد که نمی­‌توان نقش کهنه فیلمبردار سینمای ایران نعمت حقیقی را در آن منکر شد.

899fbm39j5

4) روزی روزگاری، کارگردان: امرالله احمدجو، سال پخش 1370

بازیگران: خسرو شکیبایی، محمود پاک­ نیت، محمد فیلی، ژاله علو

خلاصه داستان: در اواخر دوران قاجار سردسته یک گروه دزد بیابانی در جنگ با گروه رقیب زخمی می‌شود و در ازای درمان مجبور می­‌شود مدتی را برای زنی روستایی کار کند.

توضیح: احتمالا کسی این موفقیت خیره‌کننده را برای سریال روزی روزگاری پیش­‌بینی نمی­‌کرد، امرالله احمدجو سریالی تاریخی اما با هزینه کم و بدون دکورهای مرسوم برای فیلم‌­های تاریخی ساخت. داستان ساده و بدون پیچ و خم احمدجو و بازی­‌های خوب شکیبایی و پاک ­نیت و علو و موسیقی زیبای فخرالدینی از عوامل موفقیت سریال بودند.

Sarbedaran_poster

3) سربداران، کارگردان: محمدعلی نجفی، پخش 1363

بازیگران: امین تارخ، علی نصیریان، سوسن تسلیمی، فیروز بهجت­ محمدی

خلاصه داستان: قیام سربداران و تاسیس سلسله سربداران اولین حکومت شیعی ایران در سبزوار‌، از ابتدا تا قیام شیخ حسن جوری.

توضیح: محمدعلی نجفی با توجه به سمتش در سازمان رادیو و تلویزیون در اوایل انقلاب توانست اولین سریال بزرگ تاریخی بعد از انقلاب را با فیلمنامه‌­ای از دوستش کیهان رهگذار بسازد. سریالی که از لحاظ تولید بسیار ساده‌­تر از بسیاری از همتایانش در سال­‌های بعد ساخته شد، اما به خاطر فیلمنامه­‌ی بسیار خوبش در تاریخ تلویزیون ماندگار شد. یکی از حاشیه‌­های مهم فیلم، حذف حدود یک سوم آن در ممیزی بود.

220px-دایی_جان_ناپلئون
2) دائی جان ناپلئون، کارگردان: ناصر تقوایی، سال پخش 1355

بازیگران: غلامحسین نقشینه، پرویز فنی‌­زاده، پرویز صیاد، سعید کنگرانی، نصرت‌­الله کریمی

خلاصه داستان: رئیس خانواده‌ای اشرافی بازمانده از دوران قاجار درآخرین سال­‌های دوران پهلوی اول و جنگ جهانی دوم، دچار این تصور می‌­شود که مانند ناپلئون دشمن مهمی برای انگلیسی­‌هاست. داستان زوال این خاندان از دید خواهرزاده‌ی نوجوان دائی­ جان ناپلئون روایت می­‌شود.

توضیح: وقتی کارگردانی مانند ناصر تقوایی به سراغ شاهکاری مانند “دائی جان ناپلئون” نوشته ایرج پزشکزاد می­‌رود، حتما نتیجه چیز قابل توجهی خواهد بود. فیلمنامه که کاملا برگرفته از کتاب است، اجازه نفس کشیدن به شما نمی‌­دهد. تقوایی آن‌چنان بازیگران را وادار به نقش ­آفرینی می­‌کند که تا سال‌­ها تصویر و صدای آن‌ها در ذهن شما و تکه کلام‌­های آن‌ها را بر زبان می‌­ماند.

Hezar_Dastan

1) هزاردستان، کارگردان: علی حاتمی، 1365

بازیگران: جمشید مشایخی، عزت­‌الله انتظامی، داود رشیدی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان

خلاصه داستان: داستان در دو دوره تاریخی روایت می­‌شود، قسمت اول در اواخر دوره قاجار و شکل­‌گیری گروهی به نام “کمیته مجازات” و پیوستن رضا تفنگچی به آن‌ها و انجام ترورهایی به دستور کمیته و قسمت دوم مربوط به اواخر دوره پهلوی اول داستان زندگی رضا تفنگچی که به رضا خوشنویس تبدیل شده است.

توضیح: 8 سال ساخت سریال عظیم هزاردستان طول کشید، اما اگر نتیجه را ببینید می‌فهمید که ارزشش را داشته است و میراثی که علی حاتمی بعد از این سریال برای سینمای و تلویزیون ایران به ارث گذاشت، شهرک سینمایی غزالی. علی حاتمی استاد مسلم سینمای ایران، با سبک دیالوگ­‌نویسی خاص خودش، در دوران زوال قاجار و رضا شاه، جهانی برای ما می­ سازد که نه داستان است و نه واقعیت، رویایی که بین این دو در نوسان است.

قطعا این انتخاب­‌ها نظر شخصی من است از سریال­‌هایی که دیدم، مشخصه که سریال­‌های ایرانی ساخته شده در ژانر ملودرام خانوادگی یا کمدی به نظر من خیلی قابل اعتنا نیستند. شاید اگر شما این انتخاب­‌ها رو انجام می­‌دادین، نتیجه چیز دیگه‌­ای می­شد. خیلی سخته که سریال­‌هایی که در یک ژانر نیستند با هم مقایسه کرد، اما ملاک من لذت شخصیم از این کارها بود.

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
28 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
شادی
8 سال قبل

سلام ممنون بابت نظرتون اما به نظرم سریالهای بسیار زیبای “شب دهم ” حسن فتحی و “کیف انگلیسی” ضیا الدین دری رو جا انداختید!!!!!!!

پوریا
8 سال قبل

میوه ممنوعه آخه ؟!!!
به نظر من پس از باران، کیف انگلیسی ، تولدی دیگر و حتی خط قرمز میتونستن توی لیست 20 تایی بالاتر از میوه ممنوعه جا بگیرن

بهرام
8 سال قبل

به نظر شما “زیر تیغ” ، “لیلی با من است” ، “پهلوانان نمی میرند” ، “پس از باران” نمی توانستند در این لیست قرار بگیرند

affe
8 سال قبل

دائی جان ناپلئون رتبه اول تا دهم

محمد
8 سال قبل

خانه ای در تاریکی

بیتا
7 سال قبل

دائی جان ناپلئون رو خیلی دوست دارم ‘ فضای سریال ‘ بازی ها ‘ داستان سریال خیلی زیبا هستش و همچنین پایان سریال جالب تموم میشه و من بهش رتبه اولو میدم
بین سریال های دهه ۷۰ تلویزیونی هم ترجیحا از در ‘ پناه تو ‘ خوشم میاد

parisa
7 سال قبل

پس در چشم باد چی؟

nkh
7 سال قبل

یوسف پیامبر که ترکاند.واقعا چرا توی این لیست نیست.

سعید
7 سال قبل

فقط و فقط استاد جعفری جوزانی و فقط سریال بی نظیر و فراموش نشدنی در چشم باد با بازی زیبای بهترین سوپر استار ایران پارسا پیروزفر و دیگر هیچ !!!!!!!!!!!!

x
7 سال قبل

سریال یوسف پیامبر و تولدی دیگر و مختارنامه که خیلی قشنگترن تا بعضی از اینا ک اسم بردن

m
7 سال قبل

اخه دایره تردید هم شد فیلم .هوش سیاه که از همشون بهتر نذاشتی تو لیست.به چه معیاری این فیلم ها رو انتخاب کردی.

@WhiteAvenger
7 سال قبل

اگه به زیبایی و عظمت باشه به نظرم سریال امام علی باید جزو سه تای اول بود که حتی بازیگر به خاطر شرم از کاراکتر حضرت علی به رحمت خدا رفت

مختارنامه هم قطعا میتونست توی 10 تای اول باشه ولی بنده به نظر نویسنده احترام میگذارم

شاید جنبه تاریخی و حکمت آمیز این دو سریال و نکته های بی شماری که دادن نادیده گرفته شده که این لیست حاصل شده

با تشکر

محمد
7 سال قبل

مختارنامه شاهکار تلویزیون ایرانه و همچنین نرگس

علی اس ام آی
7 سال قبل

واقعا درسته که وضعیت سفید بین بهترین سریال های ایرانی نباشه…..چون مقایسش با سریالایه ایرانی یجور کسر شان محسوب میشه براش…..

سارا
7 سال قبل

سریال فقط مدارصفردرجه و ارمغان تاریکی…

شهاب
7 سال قبل

منم با نظر خانوم سارا موافقم…
سریال ارمغان تاریکی فوق العاده زیبا بود همچنین بازی بازیگرانش بینظیر بود.
با تشکر

علی
7 سال قبل

سریال وضعیت سفید بدون شک و با فاصله ای معنادار بهترین و قوی ترین سریال ساخته شده در تلویزیون ایران هست…از نظر فیلمنامه و طراحی فضا و صحنه و شخصیت پردازی و انتخاب بازیگر و بازی بازیگرها عالیییییییییه.

آرمان
7 سال قبل

همه نظر ها محترم ولی خدایی مدار صفر درجه هم شاهکاری بود میتونست تو لیست دهتایی باشه

زهرا
7 سال قبل

جای پهلوانان نمیمیرند خالی من هم چنان بعد اینهمه سال عاشق این سریالم

علی
6 سال قبل

پس از باران با اختلاف شدید اول هست….

هانی
6 سال قبل

نبودن سلطان صاحبقران
علی حاتمی واضحا به اعتبار این لیست خدشه وارد میکنه.

زیبا
6 سال قبل

سریال فقط مدار صفر درجه

..........
6 سال قبل

کل این فیلمایه طرف مجموعه سریال پایتخت یه طرف که تواین لیست نیست.

صالحی
5 سال قبل

با وجود احترام برای بسیاری از دوستان باید بگم که این لیست یکی از بهترین لیست هایی بود که در مورد انتخاب سریال های ایرانی دیدم و از نظر فنی و انتقادی لیست خوب و کاملی هستش. هر کسی به یک ژانر سریال علاقه داره و ممکنه از یک ژانر دیگه خوشش نیاد. هر کسی از ظن خود شد یار من!

قباد . فرهاد
5 سال قبل

پس سریال شهرزاد . عاشقانه و… کو؟؟؟

حسن
5 سال قبل

سریال مزد ترس خیلی از زمان خودش جلو تر بود . هنوز بعد از گذشت این همه سال جرات نمیکنند بدون سانسور پخشش کنن.

حامد
5 سال قبل

درچشم باد

امیر حسین
4 سال قبل

خط سفید و در چشم باد و هزار دستان قطعا به صورت مشترک رتبه اول رو دارن