داربی 77: صفر ـ لگد ـ صفر ـ خطا

۱۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۰:۴۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

جمعه 15   شهریور، ورزشگاه آزادی

استقلال صفر – پرسپولیس صفر

امروز استقلال و پرسپولیس برای هفتاد و هفتمین بار با هم بازی کردند. بازی با خشونت شروع شد. اواسطش کمی هیجان‌­انگیز شد. و بالاخره با خشونت هم به پایان رسید. شوت­ آسمانی قاسم دهنوی، فرارهای پیام صادقیان به سوی هیچ، جلوگیری فرهاد مجیدی از گلزنی فرهاد مجیدی برای پنجمین بار در داربی و تاخیر دو دقیقه­‌ای کادر فنی پرسپولیس در نیمه‌­ی دوم؛ و البته اعتراضات امیر قلعه‌­نویی، از برجسته­‌ترین نکات بازی بودند.

بازی با هیاهوی بسیار زیادی آغاز شده بود. اگر بازیکنان دو تیم به اندازه­‌ی تماشاچیان که نه، یک چهارم تماشاچیان شور و هیجان داشتند؛ احتمالا نتیجه‌­ی دیگری رقم می­‌خورد. اما خب شما هم بازیکن پرسپولیس یا استقلال بودید شاید نتیجه‌­ی مساوی را ترجیح می‌­دادید. محمد نوری هم بعد از بازی از خبرنگاران طلبکار بود که:«ما ببازیم شما جواب تماشاچیان را می‌­دهید؟» از چرت زدن سرپرست پرسپولیس، و خمیازه‌­ی هادی نوروزی در نیمه­‌ی اول هم می­‌شد پیش بینی کرد چه سرنوشتی در انتظار این بازی است. خدا را شکر که رکورد بدون باخت بودن امیر قلعه‌­نویی در داربی دست نخورده ماند و یک تساوی بدون گل دیگر نصیب ما تماشاچیان شد. یازده بازی بدون باخت در داربی، ارزش یازده نفره دفاع کردن هم دارد.

داربی 77 استقلال پرسپولیس

 استقلال به جز دو موقعیتی که روی فرار­های مجیدی نصیبش شد؛ موقعیت درخشان دیگری نداشت. یکی را خود مجیدی با ضربه‌­ای ضعیف از دست داد؛ که حتما خودش را بسیار سرزنش می­‌کند. او با گل پنجم می‌­توانست محبوبیتش را چند برابر کند. موقعیت دوم با پاس مجیدی و فرار ساموئل ساخته شد. این هافبک کارکشته‌­ی استقلال، در کمال ناباوری توپ را به بیرون زد.

اما حرکت­‌های هجومی پرسپولیس عمدتا بر پایه‌­ی فرارهای پیام صادقیان طراحی می‌­شد و البته یکی دو حرکت غلامرضا رضایی. بهترین ضربه‌­ی صادقیان به دروازه را رحمتی دفع کرد؛ و بهترین سانتر غلامرضا رضایی را قاسم دهنوی با کف پا به آغوش رحمتی قل داد. واقعیت این است که به ثمر رسیدن گل در این بازی از روی برنامه، تاکتیک، و فکر قبلی، به محال نزدیک‌­تر بود. شاید دری به تخته­‌ای می‌­خورد و توپ پس از برخورد به چند نفر به دروازه‌­ای وارد می‌­شد؛ اما اثری از فکر هجومی نبود. گرچه بازیکنان پرسپولیس به نظر می‌­رسید به نسبه میل بیشتری به گلزنی دارند. این را سیدصالحی وقتی توپ را از دروازه بیرون کشید و به سرعت به دست رحمتی داد ثابت کرد.

اقلا بازی امروز، برای جوانان دو تیم فرصت خوبی برای خودنمایی بود. هم پیام صادقیان و هم فرهاد خانزادی در پرسپولیس خوب بودند و هم نظری در استقلال متعصبانه و پر تلاش بازی کرد. البته با تجربه‌ها هم خوب و مثبت کار کردند. مخصوصا جواد نکونام که در بازی درخشش خاصی نداشت و مهم‌ترین حضورش قدم زدن روی صورت خلعتبری بود؛ بعد از بازی در مصاحبه جبران کرد و تاکید کرد مدیر پرسپولیس عددی نیست که بخواهد در مورد او حرف بزند. البته در مصاحبه­‌ها حرف علی دایی هم جالب بود. وی اعتقاد داشت اگر در ضربات آخر دقت می­‌کردند می‌توانستند برنده‌­ی بازی باشند. بله، اما با دقت خیلی خیلی خیلی زیاد ممکن بود به گل برسند؛ خیلی زیاد. شاید اگر بخواهیم شخصیت معقول و منطقی مصاحبه‌­ها را انتخاب کنیم، گزینه‌­ی مناسب محسن بنگر باشد. مردی که قبول کرده بازی کیفیت خوبی نداشته و گفته بعد از این بازی ترجیح می­‌دهد فوتبالیست نباشد. همین واقع­‌بینی امیدوار کننده است. واقعیت به ما می­‌گوید که استقلال در جدول چهارم است، و پرسپولیس پنجم؛ آیا این جایگاه‌ها باقی خواهد ماند؟

IMG20561266داربی 77

اما واقعا، و واقعا، مهم‌ترین خصلت بازی امروز خشونت بی­‌دلیل بازیکنان بود. در پنج دقیقه­‌ی پایانی از ترس گل نخوردن، بازی در کوتاه‌­ترین زمان ممکن با یک خطا، برخورد، مصدومیت و تمارض یا موارد دیگر قطع می­‌شد. آن‌قدر بازی قطع شد که گمان می­‌کنم داور بازی آقای فغانی؛ بازی را تمام کرد تا مجبور نباشد خطای دیگری بگیرد. تکل بی‌دلیل صادقیان روی پای نکونام، ضربه‌­ی امیرحسین صادقی به کمر پیام صادقیان، و رد شدن جواد نکونام(البته صحنه به نظر غیرعمد می‌­رسید) از روی صورت خلعتبری، تنها چند نمونه از خشونت‌­های این بازی بودند.

تمام این حرف­‌ها به کنار، از شما که مثل من این بازی را دیده‌­اید یک سوال می‌پرسم؛ آیا این بدترین داربی تاریخ بود؛ یا نبود؟ من بازی به این بدی در خاطرم نیست. بازی­‌ای که موقعیت­‌های گلش به ده تا که چه عرض کنم، به پنج تا هم نمی­‌رسید. نظرات خود را در این مورد با شبگار در میان بگذارید. آیا شما هم از کسانی بودید که پس از بازی شعار تبانی تبانی را سر دادند؟

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
عسل نامور
10 سال قبل

به نظر من مردم باید این بازیو تحریم کنن
تا وقتی استادیوم رو با 100000 نفر پر میکنن اینام احساس خطر نمیکنن
به نظرم امروز کسی میل و قصدی هم برای گل زدن نداشت وقتی 22 نفر توی زمین ترجیح بدن کا این بازی مساوی بشه، معلومه که مساوی میشه

10 سال قبل

به نظر من این بدترین دربی تاریخ نبود . اما ضد حال ترین دربی تاریخ بود ! .. یعنی در مقایسه با سر و صدا یی که به پا کرده بود و آمدن خلعتبری و بودن مجیدی و نکونام و بودن دایی و قلعه نویی انتظار بیشتری از این دربی می رفت .
پیشنهادم هم اینه که به جای تحریم دربی ، بیان و اگر بازی مساوی شد ، یه امتیازی به تیمیکه بیشتر موقعیت گل داشته بدن . یا به جای امتیاز دو تا اسپانسر بذارن برای بازی و جایزه ی گنده ای بدن به تیمی که موقعیت بیشتر خلق کرده . یه تعریف معقولی هم از موقعیت داشته باشن که بعدا غرغر آدمایی مث قلعه نویی شروع نشه ! . مثلا تیر دروازه ( دو نمره ) عبور توپ از فاصله کمتراز نیم متر ( 1 امتیاز ) ، و…. خلاصه این تنها راهشه .