انیمیشن جنگ تیشرت‌ها

۱۴ مرداد ۱۳۹۲ | ۴:۵۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

به احتمال زیاد این روزها این جملات به گوشتان خورده است:

SHIFT IT SHIFT IT In Forward

SHIFT IT SHIFT IT In Reverse

Domestic or Foreign

[I believe you need my service]

و احتمالا تا به حال نیز مضحک‌­تر از این تیزر تبلیغاتی ندیده‌­اید. تیزری مضحک و البته پربیننده! حالا چطور می‌­شود یک تیزرِ موزیکال مضحک آن‌قدر پربیننده باشد و سروصدا راه بیندازد؟ این اتفاق محال است، مگر این‌که این مسخرگی از روی عمد باشد و ساخته و پرداخته رث و لینک(Rhett McLaughlin and Link Neal)؛ پادشاهان تبلیغات. رث و لینک دو کمدین، فیلم ساز، موزیسین و سازنده تبلیغات بازرگانی آمریکایی هستند. برای آشنایی بیشتر با این تیم دو نفره می­‌توانید سری هم به سایت خودشان بزنید: و اگر باورتان نمی­شود ویدئویی که به آن خندیده‌­اید کار این دو نفر است، حتما در سایت خودشان پیدایش کنید: لینک 1

 شهرت آن‌ها بیشتر به سبب ساخت ویدئوهای مختلف طنز است که در سطح اینترنت پخش شده است. آن‌ها دو کانال در سایت یوتیوب دارند که هرکدام بالغ بر 170 میلیون بازدید کننده دارد. این دو رفیق قدیمی هیچ تحصیلات هنری خاصی ندارند. دو دوست بسیار صمیمی که در رشته‌­ی مهندسی تحصیل کرده‌­اند اما استعدادشان خارق‌العاده است.

کار جالبی که این رفقا انجام می­‌دهند سفر در سطح کشورشان و ساخت تبلیغات بازرگانی کم هزینه برای کسب و کارهای محلی و مشاغل کوچک است. تلاش آن‌ها بیشتر برای شناساندن استعدادهای ناشناخته، در گوشه و کنار کشورشان بوده است؛ که طی همین جستجوها با گورگون خواننده‌­ی ارمنی ـ ایرانی روبرو شده­ و این تیزر را براساس یکی از موزیک ویدئوهای او ساخته‌­اند. اگر نگاهی به کارهای آن‌ها در هر زمینه­‌ی کاریشان بیندازیم می‌­بینیم؛ که خلاقیت بخش جدانشدنی کارهای آن‌ها بوده است. البته این آدم‌ها که الان خلاقیت‌شان اثبات شده است هم در ابتدای راه‌شان از طرف استعدادیابان آمریکایی رد شده بودند!

پس از تمام این حرف‌­ها؛ می‌­خواهم انیمیشن کوتاهی از آن‌ها را معرفی کنم که هیچ نوع شباهتی به آن تیزر سطحی موزیکال ندارد. انیمیشنی که نظیرش را کمتر دیده‌­اید.

T-SHIRT WAR!!

آن‌ها در سال 2010 انیمیشن کوتاه جنگ تی­شرت را با مدت زمانی نزدیک به 4 دقیقه؛ به کارگردانی و تدوین  جو پنا ساختند. این کار صرفا یک کار جذاب و سرگرم کننده است که در استودیوی کوچک خودشان بدون هیچ‌گونه تشریفات خاصی  ساخته شده است. اما هنگامی که سفارش‌­دهندگان موفقیت و استقبال زیاد از این انیمیشن را دیدند؛ جنگ تیشرت دو را برای تبلیغ کالای مورد نظر خود(مک دونالد و کوکاکولا) سفارش دادند.

جنگ تیشرت انیمیشن بسیار جذابی است که با تکنیک استاپ‌موشن ساخته شده. استاپ­‌موشن یکی از تکنیک­‌های ساخت انیمیشن است که در آن با استفاده از فیلمبرداری فریم به فریم اشیاء فیزیکی را به حرکت در می‌آورند. بدین ترتیب که شیئ مورد نظر را کمی جابجا کرده و عکس‌برداری می­‌کنند و سپس کمی دیگر آن‌را جابجا کرده و دوباره عکس‌برداری می­‌کنند و این‌کار را ادامه می‌­دهند؛ تا در نهایت وقتی این عکس‌­ها پشت سر هم به نمایش در می‌­آیند این‌گونه به نظر می­‌رسد که آن شیئ در حال حرکت است. اما این استاپ موشن کمی متفاوت است زیرا کار جدیدی است که نمی‌­توان آن را کاملا در این تعریف گنجاند.

همان‌طور که در ابتدای انیمیشن می­‌بینیم این کار در دو روز و با استفاده از 222 تی­شرت و با استفاده از یک کپسول آتش­نشانی ساخته شده است. هر فریم از انیمیشن بر روی تی­شرت­‌ها چاپ شده است و بازیگر باید تی­شرت خود را در هر فریم عوض می­‌کرده تا عکس‌برداری از او انجام شود. در این انیمیشن برای سهولت کار سعی شده است از کمترین حرکت ممکن استفاده شود؛ و بیشتر حرکات حرکت­‌های کلیدی هستند و تقریبا از هیچ حرکت میانی استفاده نشده. این باعث صرفه­‌جویی در هزینه­‌ها می­‌شود و تی­شرت­‌های کمتری نیز استفاده می‌­شود.

انیمیشن جنگ تیشرت‌ها 1

یکی از جذابیت­‌های این کار ناب و واقعی بودن همه چیز است. در این کار از هیچ‌­گونه ترفند کامپیوتری استفاده نشده است و هر فریم روی تی­شرت­‌ها چاپ شده. ساختن این‌گونه کارها نیاز به صبر و تحمل زیاد از جانب انیماتورها و بازیگران دارد که خب، جذابیت انیمیشن نیز در همین است.

و در ادامه جنگ تی­شرت 2 را  در سال 2011 برای تبلیغ فست فود مک‌­دونالد و کوکاکولا ساختند. کاری بسیار کوتاه با توجه به  استانداردهای تیزر. کار جالبی که آن‌ها بعد از اتمام انیمیشن خود انجام دانند به فروش رساندن تی­شرت­‌ها یا همان فریم‌­های انیمیشن‌­شان بود، که این کار کل هزینه‌­های تولید را به جیب سازنده کار برگرداند. همان‌طور که می‌­بینید ساخت این‌گونه کارها نیازی به صرف هزینه بسیار ندارد. تنها با صرف کمی فکر و خلاقیت می‌توان کاری جذاب و پربیننده ساخت.

شما می‌­توانید هر دوی این انیمیشن­‌ها را در اینترنت تماشا کنید، از طریق لینک­‌های زیر:

لینک 2

لینک 3

سارا سالاری
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها