تنگه واشی و آبشار ساواشی

۱۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۰:۵۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

در گرمای تابستان یک سفر و آب تنی یک روزه، حسابی سرحال‌تان می‌آورد. جایی که برای این کار می‌توانم به شما معرفی کنم “تنگه واشی” است. اگر می‌خواهید پایی به آب بزنید و با خانواده و دوستان آب بازی کنید تنگه واشی را از دست ندهید. حتی اگر خودتان هم ماشین ندارید؛ می‌­توانید با انواع و اقسام تورهای تفریحی موجود به این تنگه سفر کنید. با جستجویی ساده در اینترنت می‌توانید تورهای فراوان با مقصد تنگه واشی بیابید.

تنگه واشی یا ساواشی حدود ۱۷ کیلومتر با شهر فیروزکوه فاصله دارد. از جذاب‌ترین بخش­‌های این سفر حرکت در رودخانه‌ای است که درون دره‌­ای سنگی جاری است. در این مسیر برای تنبل­‌هایی که از پا زدن یا بهتر است بگویم دل به آب زدن بیزارند؛ اسب هم وجود دارد. تنبل‌­ها باید دست به جیب شوند و مبلغی را برای تنبلی‌شان بپردازند و مسیر یک ربع الی بیست دقیقه‌­ای را که پیاده می‌شود رفت؛ با اسب طی کنند. ولی به شما پیشنهاد می­‌کنم؛ حتما دل به دریا بزنید. زیرا جاذبه­‌ی این سفر، پا زدن به آب و حرکت در مسیر رودخانه است. این سفر بدون پیاده‌­روی در آب و گذشتن از بین تنگه­‌ها صفایی ندارد.

لازم است بدانید که این تنگه در طول تاریخ از منابع گردشگری مردم و حتی پادشاهان بوده است. شاهد ما یکی از حجاری‌­های فتحعلی‌شاه قاجار در تنگه‌­ی اول است که نقش شکار است در سینه‌­ی این تنگه. ابعاد این نقش برجسته شش در هفت متر است و وقایع زمان فتحعلی‌شاه دور تا دور کتیبه روایت شده اند. از موضوعات این نقش برجسته، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است؛ که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا پسران فتحعلی‌شاه و هم‌چنین نوادگانش را در حال شکار دید.

تنگه واشی 1

 این کتیبه که حدوداً ۱۸۵ سال سن دارد؛ به گونه‌ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بماند؛ اما صنعت گردشگری به آن آسیب وارد کرده است. مدیریت این مکان گردشگری عمومی است و بازدیدش رایگان. مسافران و بازدیدکنندگان تنها باید هزینه‌­ی پارکینگ را پرداخت کنند.

من در گرمای تیرماه به این منطقه سفر کردم. آب رودخانه به قدری سرد بود؛ از رفتن به داخل رودخانه پشیمان شدم. اما چند قدمی که برداشتم به دمای آب عادت کردم و راحت توانستم به پیاده‌روی ادامه دهم. این‌جاست که می‌فهمی چه خوب شد که اسب کرایه نکردی!

این مکان گردشگری شامل دو تنگه است؛ که تنگه­‌ی اول به “واشی” و تنگه‌­ی دوم به “سا” معروف است. در انتهای تنگه‌­ی دوم آبشاری با ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد. مسیر پیاده‌­روی از ابتدای تنگه‌­ی اول طی سه بخش انجام می‌شود.

بخش اول: مسیر تنگه­‌ی اول تا ابتدای دشت ساواشی که حدود ۲۵۰ متر است.

بخش دوم: راهپیمایی دشت ساواشی که حدود ۱۷۰۰متر است.

 بخش سوم: مسیر تنگه‌­ی دوم تا رسیدن به آبشار که حدود ۸۰۰متر است.

در کیلومتر ۲ جاده‌­ی فیروزکوه ـ تهران، پس از ورود به یک جاده­‌ی فرعی و طی ۱۰ کیلومتر، روستای جلیزجند قرار دارذ. بعد از عبور از روستا و طی ۴٫۵ کیلومتر در جاده‌ای که میان دشت و در کنار جوی‌های پر از آب زلال، احداث شده است، محل پیاده‌­روی تنگه ساواشی شروع می‌شود.

تنگه واشی 2

بین تنگه­‌ی اول و دوم مرغزاری است که می‌­توانید در آن استراحت کنید. هرچند سفر چندان خسته کننده نیست. البته گذشتن از صخره­‌های تنگه­‌ی دوم می‌تواند کمی سخت و خسته کننده باشد. به هرحال این مرغزار که در آن اسب­‌ها و گاوها در حال چریدن هستند خالی از لطف نیست. جایی هم برای استراحت خانواده­‌ها و صرف ناهار یا صبحانه وجود دارد. مبلغ ناچیزی به عنوان ورودی ازتان می­‌گیرند و می‌توانید به راحتی همان‌جا استراحت کنید و بعد به ادامه سفر بپردازید و وارد تنگه‌­ی دوم شوید. این تنگه کمی جذاب­‌تر است و در عین حال سخت‌­تر. اگر آخر هفته را برای سفرتان انتخاب می­‌کنید باید تحمل ترافیک­‌های انسانی و گاهی ترافیک­‌های اسبی را داشته باشید! چون این روزها بسیاری از تورها و مسافرین از تهران و شهرهای اطراف به تنگه واشی می­‌آیند. اگر در طول هفته بروید بهتر می‌­توانید از مسیر لذت ببرید. اگر هم شلوغی و تماشای تفریحات هم وطنان‌تان خوشحال‌تان می‌کند؛ آخر هفته را انتخاب کنید. این‌جا می‌­تواند برای پیدا کردن دوستان برای همسفر شدن در مسافرت­‌های بعدی به خوبی کمک‌تان کند.

تنگه واشی 3

کفش مناسب یکی از مسائلی است که در این سفر باید به آن توجه کنید. البته لازم است بگویم آن‌جا به اندازه­‌ی کافی پاپوش­‌های مخصوص برای پا‌زدن به آب برای فروش وجود دارد و از این لحاظ نگران نباشید. اما اگر می­‌خواهید سفرتان هرچه به صرفه­‌تر در بیاید دمپایی با خودتان بردارید!!

بهتر است وسایل‌تان را در ماشین بگذارید و با خودتان چیزی حمل نکنید. چون مسیر خیلی طولانی نیست. ولی اگر می‌خواهید در مرغزار غذایتان را میل کنید؛ مجبورید از کوله استفاده کنید و پا به آب بزنید. با این حال پیشنهاد می­‌کنم وسیله‌­ای جز دوربین با خودتان نبرید زیرا خواهید خواست آب بازی کنید!! البته یادم نرود بگویم عمق آب تنگه‌­ها زیاد نیست و نگران خیس­ شدن کوله پشتی‌­هایتان نباشید.

در آخر توصیه می­‌کنم این مکان را از دست ندهید چرا که: هم در این گرما آب­‌بازی کرده‌‌اید، هم پیاده روی و هم از یکی از نقش برجسته‌های دوران قاجار دیدن کرده‌اید.

می‌توانید عکس­‌های زیبایی از این مکان زیبا را در این پیوند مشاهده کنید.

همیشه یادتون باشه که زباله­‌هاتون رو در طبیعت رها نکنید. کمی حوصله کنید و زباله­‌ها رو با خودتون حمل کنید تا اونارو درون سطل بریزید. به این فک کنید که شاید خودتون دوباره به این مکان زیبا سفر کنید. یکی از کارهای زیبایی که در این تنگه انجام شده پاکسازی منطقه از زباله­‌های گردشگران است. در این پیوند می‌تونید این کار زیبا رو ببینید:

توصیفات و عکس‌­های زیبایی رو هم در این لینک می‌تونید ببینی.

سمیه غلامی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها