بوستان هزاره در شیکاگو، ترکیب هنر، انسان و طبیعت ـ بخش دوم

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

در بخش اول معرفی پارک هزاره، با موقعیت کلی پارک و یکی از عناصر جاذب جمعیت و سرگرم­‌کننده‌ی آن آبنمای کرون (Crown Fountain) آشنا شده‌ایم. در بخش دوم به دو عنصر جالب دیگر پارک “دروازه ابری” و “جیپریتزکر “مشخص شده در تصویر زیر،اشاره می‌کنیم.

 jey-and-cloud

 Cloud Gate(دروازه ابری)

Cloud Gateیا دروازه ابری المانی که به وسیله آنیش کاپور، مجسمه‌ساز هندی بین سال‌های 2004 و 2006ساخته شده، با شکلی کم‌ و بیش‌ شبیه لوبیا در بخش مرکزی میدان (پلازا) AT&T پارک قرار دارد و با ابعاد 20 × 13 × 10متر، وزن 110 تُن و از 168 ورقه استیل ضدزنگ صیقل‌داده ساخته شده است. این المان كه از شكل يک قطره جيوه الهام گرفته شده است، در رويه فلزی بالایی‌اش آسمان و ساختمان‌های بلند شهر و بر قسمت پايينی خود، منظری از پارک و افرادی كه در آن هستند را منعكس می‌کند و بازديد كنندگان پارک می‌توانند در تمام اطراف و زير اين مجسمه 110 تنی حركت كنند. اين اثر خواسته تا محيط شهری شيكاگو و فضای اطراف پارک را در محيط داخلی‌اش به تصویر بکشد. نام دروازه ابری از دید سازنده، اشاره به همین انعکاس آسمان توسط سطح خارجی المان دارد که مانند دروازه‌ای، پلی بین ناظران و آسمان ایجاد می‌کند. المان دو بار در سال، با نزدیک به 150 لیتر مایع پاک‌کننده تمیز می‌شود. برخی معتقدند Cloud Gate مانند آینه عمل می‌کند؛ بیننده را به این حقیقت یادآور می‌سازد که این ساختمان‌ها هر چند غول‌آسا، ولی در سلطه و خدمت انسانند.

 cloud_gate-1

Jay Pritzker Pavilion (عمارت جی پریتزکر)

“پریتزکر” يك ساختمان در فضای باز برای اجرای كنسرت به ویژه در تابستان است. این بنا توسط فرانک گری(Frank Owen Gehry ) معمار کانادایی- آمریکایی طراحی گردید و به نام یکی از اعضای خانواده پریتزکر(از صاحبان شرکت معروف هایت هتل Hyatt Hotels Corporationدر آمریکا) نام‌گذاری شد. بنا در فاصله سال‌های 1999 تا جولای 2004 ساخته شده و درست در مقابل برخی از بلندترین ساختمان‌های جهان و قسمت شرقی شاخص‌ترین منطقه شیکاگو ( منطقه تاریخی بلوار میشیگان) قرارگرفته است. این مجموعه شامل 4000 صندلی ثابت و یک فضای سبز بزرگ در حدود 95000 فوت مربع ( 8800 مترمربع) است که ظرفیتی در حدود 7000 نفر دیگر را نیز در بر می‌گیرد. فضای بین صحنه نمایش و محل ارکستر ( 37 متر) با پوشش فلزی ضدزنگ در نظر گرفته شده و صحنه نمایش که می‌تواند یک ارکستر را تا 150 نفر حمایت کند، به یک چهارچوب سبک از لوله‌های فلزی متقاطع در هم قفل شده (شبیه سقف)که سیستم صوتی را نیز پوشش می‌دهد ،متصل شده است.

 Jay-Pritzker-Pavilion-koli

جدا از معماری خاص پریتزکر، نکته مهم در سقف این بنا، در واقع از بلندگوهای کمکی آکوستیکی استفاده شد که انعکاس صدایی شببیه دیوار سالن کنسرت سرپوشیده شبیه سازی می‌کنند و به این ترتیب مشکل مزاحمت صداهای آشفته اطراف محل اجرا را رفع کرده است. هم‌چنین صدا مستقیما از سن با وضوح مناسب به گوش مخاطبان می‌رسد و موسیقیدان‌ها قادر خواهند بود تا در روی صحنه صدای یکدیگر را به خوبی بشنوند. بسیاری از منتقدان معتقدند که متخصصان آکوستیک در این فضا، مسائل و رازهای بیشماری را در زمینه‌ی اجرای موسیقی در فضای باز حل کرده‌اند. در فاصله‌ی بهار تا پاییز استفاده‌کنندگان از پریتزکر، شاهد برگزاری کنسرت‌های رایگان بسیاری هستند.

Jay_Pritzker_Pavili-2 Jay-Pritzker-Pavilion-3

پی نوشت1: اگر بخواهیم کمی بیشتر از فرانگ گری معمار بدانیم، وی درسال 1929 میلادی در خانواده‌ای یهودی در شهر تورنتوی کانادا به دنیا آمد. گری، برنده جوائز متعدد بین‌المللی، به عنوان معمار سبک “دی کانستراکشن”، پسا ساختارگرا شناخته می‌شود. از آثار معروف او می‌توان به موزه گوگنهایم بیلبائو(Guggenheim Museum Bilbao) دراسپانیا اشاره کرد.

پی نوشت2: سیستم صوتی استفاده شده در فضای جی پریترکز هزاره،LARESنام دارد. یک سیستم تقویت صدا متشکل از ریزپردازنده‌ها برای کنترل بلندگوها و میکروفون‌ها در اطراف فضای اجرا است که اولین بار برای فضاهای باز آمریکا، در همین پارک هزاره شیکاگواز آن استفاده شد.

نرگس غفاری
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها