این هنرمند فرا رئالیست آن‌قدر چشم کشید تا واقعا یاد گرفت چطور چشم نقاشی کند.

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۰:۵۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 3 دقیقه

این حرف قدیمی­‌ها را فراموش کنید که چشم دریچه‌­ی روح است. در نقاشی­‌های فرارئالیستی سیمون هنسی، چشم‌­ها صرفا آینه­‌هایی هستند که جهان اطراف‌شان را منعکس می‌­کنند. (از ما بپذیرید این‌طوری باحال­‌تر است.)

ما وقت زیادی را صرف بررسی نقاشی­‌های هنسی از چشم‌­هایی با جزییات باور نکردنی کردیم؛ چشم‌ها و عینک‌­های آفتابی و خانه­‌هایی که در آن‌ها منعکس شده­‌اند. اکثر نقاشی­‌های واقع‌گرا، صرفا کپی محضی از واقعیت هستند؛ اما هنسی در رویکرد خاص خودش تصاویری از شهرهای خیالی را در لنز عینک­‌ها منعکس می‌کند، و به مخاطب نقاشی فرصت می‌­دهد تا جهان را از دریچه‌­ی چشم موضوع نقاشی تماشا کنند. پل‌های عظیم، پارک­‌های خورشیدی و نقاشی­‌های دیواری پر از رنگ، حضوری شبح‌‌وار روی شیشه­‌ی عینک­‌های آفتابی دارند.

SONY DSC

SONY DSC

اگرچه فرارئالیسم طرفداران پیگیر خودش را دارد؛ اما همیشه از نظر کمبود شجاعت مفهومی مورد نقد بوده است. هرچند آثار فرارئالیستی از نظر تکنیک فوق‌العاده باشد.

پروژه هنسی ریشه در این میل عمومی برای ترجمه­‌ی مستقیم و دقیق از عکس به بوم دارد. ولی هنسی در یک ای.میل این‌طور در مورد کارش می‌­نویسد:«من نمی­‌خواهم تقلید دقیق و محض از عکس بکنم؛ من از دوربین فقط به عنوان منبع گردآوری اطلاعات استفاده می­‌کنم. روش کار من شامل ترکیب چندین عکس است، و بعد در طول فرآیند نقاشی جزییات را کم و زیاد می­‌کنم. عمق را تغییر می­‌دهم. بافت اضافه می‌­کنم، و فرم یا رنگ. بسته به شرایط در روند تکامل نقاشی، جزییات هم شکل می­‌گیرند. این فرآیند به من امکان می‌­دهد صاحب این اثر هنری باشم؛ آن را شخصی، اصیل و منحصر به فرد کنم. وقتی تفسیرخودم از واقعیت را می‌سازم، مرز میان آن‌چه واقعی است و آن‌چه ساختگی است را کمرنگ می­‌کنم؛ و این به بیننده یک شبیه‌سازی از واقعیت می­‌دهد.»

SONY DSC

SONY DSC

نظر شما در مورد کار هنسی چیست؟ آیا به کارگیری واقعیت به این ترتیب، می­تواند به سبکی هنری که عموما به عدم خلاقیت متهم است؛ زندگی تازه‌­ای ببخشد؟! نظرات خود را در کامنت­‌ها با ما در میان بگذارید.

لینک اصلی

SONY DSC

SONY DSC

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
آیدا
10 سال قبل

هرچند این نقاشی ها رو میشه با عکاسی هم تولید کرد و این علت اتهام عدم خلاقانه بودن آنهاست، اما تکنیک و دقت و ظرافت نقاشیهاش واقعا خیره کننده و دوست داشتنیه!

شیوا رضایی
10 سال قبل

استعداد در خدمت تکنیک و دیگر هیچ.

مینو
8 سال قبل

هر چیزی بیش از چیزی که در نظر اول می بینیم پیچیده و پرجزئیات است.
در این زمانه حتی نقاشان پرتره ای هستند که با اپک نقاشی می کنند و به این کار مفتخر هستند! حتما از نقطه نظر این افراد کار هنسی آب در هاون کوبیدن است و بس.اما من فکر می کنم هر چه بیشتر در سوژه دقیق بشویم بیشتر تصاحبش کرده ایم!
چیزی مشابه همان اشاره ای که نقاش هم در گفته هایش به آن اشاره کرده.