انفجار شاتل فضایی چلنجر

۱۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۰:۲۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

28 ژانویه 1986؛ شاتل فضایی چلنجر 72 ثانیه پس از پرتاب بر فراز اقیانوس اطلس قطعه قطعه از هم پاشید. هر هفت سرنشین آن در اثر برخورد شدید کابین با اقیانوس در دم کشته شدند و بعدها مشخص شد که این سانحه به دلیل نقص فنی بوده است. عکسی که می‌بینید از لحظه‌­ی فروپاشی شاتل است.

حادثه­‌ی شاتل باعث شد رونالد ریگان رییس جمهور وقت آمریکا، کمیته‌­­ی راجرز را برای بررسی حادثه تشکیل دهد. این کمیته نهایتا تقصیر را متوجه مدیران ارشد ناسا دانست. آن‌ها از 1977 (نه سال قبل از حادثه) می‌دانستند که شاتل مشکلات ایمنی دارد. هم‌چنین مهندسین ناسا تذکرات زیادی در مورد پرتاب شاتل در آن روز و سانحه احتمالی به دلیل دمای پایین هوا داده بودند. پرتاب شاتل پوشش فقط از شبکه‌­ی سی ان ان پخش می‌شد، ولی به دلیل حضور یک معلم در بین خدمه‌­ی شاتل، ناسا ترتیبی داده بود تا کودکان دبستانی از طریقه «ناسا تی وی» پرتاب را ببینند. گرچه بررسی‌ها نشان داده‌اند که اکثریت مردم آمریکا در عرض کمتر از یک ساعت از حادثه با خبر شده‌اند. نهایتا این حادثه منجر به حذف شاتل از برنامه­‌های ارتش آمریکا و پس از آن ناسا شد.

it is for test
مدیر
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
10 سال قبل

عکسش یه جوریه. از وقتی دیدمش دو سه بار برگشتم باز به همین دود های سفید خیره شدم!
نمی دونم چون تا حالا حادثه ی فضایی ندیده بودم برام جالب بوده یا شاید چون انتظار دارم ایمنی چیزی که به فضا میفرستن خیلی بالا باشه و این حادثه برام عجیبه٬ یا شاید ناشی از توضیحاتشه… دو تا ماشین ممکنه بخورن به هم و ۷ نفر کشته بشن. نه کسی میفهمه و نه حتی برای کسی جز خانواده ها مهمه این حادثه. اما همین ۷ نفر اگر سوار سفینه ی فضایی باشن کل عالم متوجه میشن و بعدش هم کلی تغییرات انجام میشه

پاسخ به  زهرا مقدسی
10 سال قبل

دقیقا، در تصادفات رانندگی در ایران سالانه حدود بیست هزار نفر کشته میشوند