آیا می­دانید، بدن شما جوان تر از خودتان است؟ ـ بخش دوم

۲۳ آبان ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

cell-20-8-93

آیا می­دانید، بدن شما جوان تر از خودتان است؟ ـ بخش دوم

شاید به نظرتان عجیب باشد، ولی این مطلب را در دو قسمت در شبگار بخوانید تا کشف کنید که واقعا بدنِ شما از سنِ خودتان جوانتر است! شاید حتی سنِ بخش­هایی از بدن با بخش­هایِ دیگر متفاوت باشد. بخش اولِ این مطلب را اینجا بخوانید.

چرخه سلولی

سلولهایی که ناحیه گوارشی شما را در بر می گیرند هر چندروز یکبار تعویض و جایگزین می شوند. وقتی بدانیم که این سلولها دائما توسط اسیدهای شکمی و صفرایی ضایع شده و تحلیل میروند و فرسایش آنها را که نتیجه عبور مداوم غذا و کار کردن مزاج است در نظر بگیریم، آنگاه این امر اصلا تعجب آور نیست.

فیزیولوژیستی به نام “برند لیندمان” طی یک تحقیق ثابت می کند که سلولهای چشایی درون دهان شما عمری حدود ده روز دارند و متخصص پوستی به نام ” جرالد وینستون” و همکارانش برای سلولهای پوستی، دگرگونی در سی و نه روز را تخمین زده اند. سلولهای پوستی که خیلی از آنها حدود دو هفته را در بیرونی ترین لایه های پوستی می گذرانند تا آنکه چند صد میلیون از آنها پوسته پوسته شده و بریزند.

این ریزش مداوم، یک یا دو بار در ماه به شما بافت پوستی جدیدی می دهد و البته کپه های گرد و خاک جدیدی هم در گوشه و کنار خانه!

زندگی سلولهای خونی قرمز شما اما بسیار خشونت بار و ناخوشایند و کوتاه است! بعد از چرخش و لغزش فراوان در صدها مایل از مجاری پرشتاب شاهرگها و عبور سخت از مویرگها و انقباض و انبساط مداوم در هزاران مجرا میان جنگلهای غیر قابل نفوذ کلیه ها، بیشتر آنها ظرف حدود چهار ماه تحلیل میروند و باید توسط سلولهای نمونه در طحال و مغز استخوان جایگزین شوند.

با توجه به نظرات روزنامه نگار علمی “نیکلاس وید” زمانهای جایگزینی از سیصد تا پانصد روز سلولهای کبد، می تواند هر یک یا دوسال به شما کبد کاملا جدیدی بدهد.

زیست شناس سوئدی “کریستی اسپالدینگ” کشف کرده است که سلولهای چربی شما برای حدود یک دهه ماندگارند که خبر خوبی است برای کسانیکه می کوشند وزن کم کنند. گرسنگی به جای اینکه این سلولها را از بین ببرد آنها را خالی کرده و حجمشان را کم می کند. البته هنگامیکه فرد رژیم گیرنده از پا در میاید و غذا میخورد این سلولها باز متورم می شوند، اما اگر شما بتوانید یک رژیم سالم را بطور پیوسته ادامه دهید آنگاه قادر خواهید بود با دوام بخشیدن به وضعیت این سلولها وزن خود را تثبیت کنید.

سلولهای ماهیچه ها و استخوانهای شما بطور مداوم تغییر وضعیت میدهند. حدود سه در صد از لایه های انبوه بیرونی اسکلت بندی شما و تا یک چهارم از استخوانهای پرمنفذ بخشهای متورم مفاصل شما هر سال از بین میروند. متخصصان چرخه عمری حدود یک دهه را برای اسکلت بندی شما حساب کرده اند. سلولهای ماهیچه ای بین دنده های شما حدود پانزده سال زنده می مانند. هسته های کلاژنی پی هایتان به محض اینکه در اواخر نوجوانی کاملا ساخته شدند، برای همیشه ثابت میمانند.

تحلیل های جدید محققان دانمارکی و سوئدی نشان میدهد که در واقع “قدیمی ترین” و ماندگارترین ساختار شناخته شده بدن، عدسی های شفاف چشم ها و مینای دندان ها هستند. همچنین در صورت داشتن تخمدان های سالم، هزاران تا میلیونها “اووسیت” بسیار کوچک میکروسکوپی را حمل می کنید که هنگامیکه هنوز در رحم مادرتان بودید شکل گرفتند و همان موقع ابتدایی ترین سلولهای فرزندان آینده شما را ساختند. سلولهایی که عمرشان به اندازه خود شماست.

و اما یک مورد پایدار دیگر در بدن شما می تواند “تاتو” باشد. تاتوها اگرچه عمرشان از بدن شما کمتر است اما ثابت و ماندگارند. چون جوهر بافت سلولی ندارد بنابراین از بین نمیرود.

در مجموع، بافتهای شما مخلوط درهمی از سلولهای تازه، سلولهای دائمی و سلولهای در حال مرگ هستند. اما بیشترین بخش هر بافت را سلولهای نو و تازه تشکیل میدهند.

بنابراین میتوان گفت  پس از تمام کارهایی که در گذشته انجام داده اید، کارهایی که شایسته تحسین یا ملامت اند، اکنون این سوال مطرح است که آیا دقیقا خود “شما” بودید که آن کارها را انجام دادید؟

اگر بخواهیم با این دیدگاه جدید به موضوع نگاه کنیم، تنها بخشهایی از شما که شاید بتوان متهم دانستشان، چشمها، دندانها، بخشی از مغز و البته سلولهای فرزندان متولد نشده تان هستند!

رکسانا صنم یار
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها