نمايشگاه هنر پيتزا در شهر نیویورک

۲۶ آذر ۱۳۹۲ | ۲۲:۲۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

نمایشگاهی در نیویورک برگزار شده است از آثار هنری مربوط به پیتزا، در شبگار با این نمایشگاه و آثار هنری‌اش آشنا شوید. متن گزارش از یک منبع خاص است، ولی عکس‌­ها و برخی اطلاعات از منابع دیگر گرد‌آوری شده‌اند. این شما و این هم «دوران پیتزا.»

پيتزا و پیشینه­‌اش به قرن هجدهم ميلادي باز می­‌گردد. گفته می‌­شود اين تركيب موفق نان و گوجه فرنگی و پنير اولين‌بار در ناپل به دست آمده است، اما امروز همه‌ی دنيا را با تنوع محدودش به خود علاقه­‌مند و حتی موزه‌ای را در فيلادلفيا از آن خود كرده است.

پيتزاتايم عنوان نمايش افتتاحيه “مالبرو بروم استریت گالری” منهتن است كه بيش از ٢٥ اثر هنری الهام گرفته از پيتزا را به نمايش می­‌گذارد. اين آثار برداشتی تفريحی از پيتزا به عنوان غذا، برند مصرفی، نماد فرهنگی و شايد از همه مهم‌تر به عنوان مخرج مشترک است. ورا نيكوف، سرپرست موزه، پيتزا را «استعاره‌ای از جامعه» می‌­نامد، چيزی كه بيشتر سليقه­‌ها را راضی و مردم را كنار هم جمع می‌كند.

Riepenhoff-611 پیتزا

آن‌چه به اثر “فیزیکال پیتزا نتورکینگ تئوری” جان ریپنهوف جان می‌­‌دهد، مفهوم اجتماع است كه اولين‌بار در شب افتتاحيه در قالب يك پيتزای ٣٨ اينچی پوشيده شده از پيتزاهای مينياتوری كوچك ارائه شد.

ريپنهوف يک پيتزافروشی محلی را استخدام كرد تا بزرگ‌ترين خميری كه در اجاقش جا می‌گیرد را بپزد و سپس جعبه‌­ای منحصر اين پيتزا ساخت.

در شب افتتاحيه بازديدكنندگان دعوت می‌شدند تا از اين اثر هنری خوراكی امتحان كنند و جعبه خالی پيتزا را در گالری به‌جا بگذارند.

ريپنهوف اين اثر را كلاژی توصیف می‌کند كه ماهيت و هستی اجتماع را از ديدگاه هنر به نمايش می‌گذارد. نيكوف از موقتی بودن اين اثر تحت تاثير قرار می‌گيرد، این‌گونه كه:«بازديدكنندگان آمدند، اثر هنری را ديدند و خوردند؛ آن‌جا چيزی بود و الان آن چيز ناپديد شده است.»

devereux-611

در آثار میشل دورکس، پيتزا با ديگر شمايل فرهنگ عمومی آميخته می‌شود. اين طراحی‌های رنگی دنيايی شبكه مانند می‌سازند، پيتزای پرنده با موج سواری غارنشين يا پسركی خم شده روی آن را به تصوير می‌کشد. در «دود» دايناسورهای پاستلی در زير شفق شمالی كه به وسيله‌ی ايربراش (Airbrush) كشيده شده، جست و خيز می‌كنند، درحالی‌كه در «كيومن» علامت خفاش در بالای منظره شهر در پس‌زمينه جلوه می‌كند.

ديگر كارها از هيجان بيشتری برخوردارند. «اسلايس ٨/٢٣/١٣» و «برش/برش»، آثار اندروكو، به فرم آشنای مثلثی پيتزا در قطعات ريز هندسی و لكه‌های رنگی می‌پردازد.

مجموعه‌ی «برادران پيتزا»، اثر ويل بونه، نتيجه‌­ای شبح­‌وار از كپی گرفتن از پيتزاست. در اين عكس‌­ها تكه­‌های پپرونی روی زمينه‌ی مشكی مانند جای جوش روی صورت نمايان شده‌­اند.

boone-611-e1380295495780 پيتزا

نيكوف كه كار كردن روی اين نمايش را پاييز گذشته آغاز كرد، از تعداد زياد آثار هنری مربوط به پيتزا شگفت‌زده شده و می‌­گويد:«من احساس می‌كنم اين نمايش می‌تواند سه بار ديگر با آثار هنری كاملا متفاوت برگزار شود.» تنوع آثار هنری از ديد او قابل درک و طبيعی بود چرا كه او پيتزا را به تنهايی مانند يک پرده نقاشی می‌داند. «رده‌بندی‌های مختلفی از پيتزا وجود دارد، از پيتزاهای اسلايسی بسيار ارزان تا پيتزاهای رستوران‌های مجلل، تا پيتزاهای يخ‌زده و تا پيتزاهای درست شده به سليقه‌ی شخصی. شما می‌توانيد پيتزا را به تناسب تجملی و يا ساده‌تر درست كنيد.»

freeman-lowe-611 پيتزا

PizzaTime-25-9-923 پيتزا

PizzaTime-25-9-924 پيتزا

لینک مطلب

بیتا بهزاد
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها