مقداری از آن چیزی که باید در مورد لیگ برتر فوتبال ایران 94-95 بدانید

۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۴۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

برخلاف سال گذشته، از لیگ امسال بوهای خوبی به مشام می‌رسه. سال پیش با ناامیدی، لیگ رو شروع کردیم و همون‌طوری که حدس می‌زدیم بازی‌ها کم‌جون و بدون کیفیت پیگیری می‌شد. اما در نیم‌فصل دوم اتفاقاتی افتاد که هیجان بازی‌ها بیشتر شد. تیم‌های مدعی سپاهان و تراکتورسازی و نفت تهران و فولاد خوزستان و استقلال خودشون رو از بقیه تیم‌ها جدا کردن و ذوب‌آهن هم مثل دونده‌ی دو 400 متری که تو 100 متر آخر یادش افتاده داره مسابقه می‌ده با سرعت عجیبی به بالای جدول نزدیک شد. پرسپولیس هم که قربونش برم، به لطف مدیران و درخشان (این درخشان اسمه و صفت نیست) فاجعه‌ی مطلق بود. بگذریم از جنجال‌های داوری و سایه فساد همیشگی در فوتبال‌مون، ولی لیگ خوب تموم شد. معلوم بود که می‌خوایم اون 8 سال طلایی رو به خاطره‌ها بسپاریم. امسال چهار 5 تا هم مربی جوون داریم ممکنه برای آینده یه چیزی ازشون برای فوتبال‌مون دربیاد. از 16 تیم ، فقط مربی 6 تیم نسبت به سال قبل تغییر کردن و این نشونه خوبیه برای دیدن ثبات.18055_orig لیگ برتر فوتبال ایران
هنوز لیگ پونزدهم شروع نشده شش 7 تا تیم مدعی داریم، نفت، فولاد، سپاهان، تراکتور، ذوب‌آهن و استقلال و پرسپولیس. سپاهان همیشه مدعی که پارسال قهرمانی رو از زیر دندون نفت و تراکتور کشید بیرون، طبق اون گفته قدیمیای فوتبال؛ دست به ترکیب تیم برنده نزده و اسکلت سال قبلش رو با مربی‌گری فرکی حفظ کرده، ‌البته نویدکیای نابغه هم هنوز نصفه و نیمه هست. تراکتور زخم‌خورده‌ی سال گذشته بهترین بازیکنانش رو از دست داد،‌ آندو تیموریان و ادینیوی آقای گل اما بازیکنای خوبی رو جایگزین کرده بختیار رحمانی و سروش رفیعی، ‌باید ببینیم طرفدارای تبریزی و تونی اولیویرا امسال به دومی رضایت می‌دن یا فقط قهرمانی. نفت تونست بازیکنای جوون و خوبش رو حفظ کنه و چند تا مهره‌ی خوب دیگه اضافه کنه مثل سیدجلال جسینی و الویز نانگ کامرونی. نفت امسال منصوریان به نظر قوی‌تر از پارسال میاد. ترسناک‌ترین تیم مدعی ذوب‌آهن یحیی گل‌محمدی است، تیم جوونی که سال گذشته با در نظر نگرفتن نیم فصل اول، قهرمان لیگ بود. ذوب‌آهن نیم فصل دوم به هیچ تیمی رحم نکرد. این تیم هم به ترکیب کلیش دست نزده و با داشتن جوون‌ترین تیم لیگ (با میانگین 24.2 )، برای بقیه خط و نشون می‌کشه. غیرقابل پیش‌بینی‌ترین تیم امسال فولاد اهواز است که خیلی از بازیکنان خوب فصل قبلش رو از دست داده، اما نباید یادمون بره که خوزستان همیشه جوونایی برای رو کردن داره و اسکوچیچ که نشون داده مربی با دانشیه.derbi-stadium-azadi-لیگ برتر فوتبال ایران
و اما استقلال و پرسپولیس . . . از اون نمایش مضحک واگذاری این دو تیم به بخش خصوصی اگه بگذریم، هیچکدوم از دو باشگاه از لحاظ مالی وضعیت خوبی ندارن، اما به نظر می رسه استقلال با وجود افشارزاده در سمت مدیرعامل، وضعیت متعادل‌تری نسبت به پرسپولیس داره. مظلومی سرمربی جدید استقلال بازیکنای غیرمحبوب سکوها رو رد کرد و چند تا جوون خوب به تیم اضافه کرد. با وجود کرار جاسم در مرکز زمین و مجید صالح (مربی همیشه در سایه) به نظر می‌رسه که استقلال هم مثل همیشه مدعی باشه. پرسپولیس با این‌که هنوز مدیرعاملی نداره اما با مدیریت برانکو اسکلت اصلی تیم رو عوض کرده و بازیکنای خوبی رو به تیمش اضافه کرده. شاید مهم‌ترین عاملی که طرفداران رو به موفقیت پرسپولیس و موندن در کورس قهرمانی امیدوار می‌کنه، انضباط آهنین برانکوست که برای تیم پرحاشیه‌ای مثل پرسپولیس لازمه.
همیشه در لیگ ایران یه تعداد تیم هم هستن که نه برای قهرمانی بسته می‌شن و نه آن‌قدر ضعیف که جزو تیم‌های ته‌ جدولی باشن، مثل سایپا و صبا و گسترش فولاد. سایپا که بالاخره با سرمربی دائم در حال قهرش، به توافق رسید و مجید جلالی رو برای یه فصل دیگه نگه داشت و با یه حرکت عجیب،‌ کاپیتان سابق تیم‌ملی رو هم به خدمت گرفت. به نظر نمی‌رسه ترکیب کاپیتان صادقی 36 ساله و نکونام 34 ساله برای خط هافبک سایپا ترکیب ایده‌آلی باشه، باید صبر کرد و دید. صبای قم هم که زمزمه‌های کنار کشیدنش از لیگ به گوش می‌رسید، در روزهای آخر با آوردن علی دایی متحول شد. علی دایی هم در آخرین فرصت به قول خودش “بهترین‌های مونده” لیگ رو به خدمت گرفت، حامد لک از تراکتور، ‌بیک‌زاده و صادقی از استقلال، ‌رضا حقیقی از پدیده، محمد قاضی از فولاد و قاسم دهنوی از ذوب‌آهن. باید دید دایی همیشه معترض امسال در لیگ چه خواهد کرد. گسترش فولاد هم با توجه به این‌که همیشه زیر سایه همسایه‌ی بزرگش،‌ تراکتورسازی قرار داره، سال گذشته در هفته‌های آخر به نرمی و زیرکانه از منطقه خطر فرار کرد. امسال هم با تغییرات زیاد این تیم، نباید از فراز کمالوند (یکی از ف.ک های معروف) توقع زیادی داشت.
در حالی‌که هنوز لیگ شروع نشده تعدادی هم کاندید برای سقوط وجود دارن. دلیل اصلی این اتفاق برای اکثر این تیم‌ها نه به خاطر ضعیف بودن کادر فنی یا بازیکنا، بلکه به خاطر مشکل مدیریتی و مالی است که همیشه بخش خصوصی در فوتبال ضررده ایران با اون درگیر بوده و هست. راه‌آهن که از به تازگی از یکی از عجیب‌ترین پرونده‌های انضباطی سالیان گذشته پیروز بیرون آمده، احتمالا به خاطر مالک زندانیش (آقای ب.ز) در طول فصل درگیر مشکلات مالی خواهد بود. هرچند که مدیرعامل باتجربه‌اش، آقای رحیمی بگه نداریم. باید دید فرهاد کاظمی (اون یکی ف.ک معروف) تا آخر فصل در این تیم دووم میاره یا نه. استقلال خوزستان که مثل همه تیم‌های کم بضاعت بازیکن‌های خوب فصل گذشته‌اش رو مثل مهدی مومنی و میثم مجیدی، از دست داد و بازیکنای جوونی رو جایگزین‌شون کرد، بازیکنایی که امسال عبدالله ویسی می‌خواد به لیگ برتر معرفی کنه. ولی به نظر می‌رسه امسال هم ویسی باید برای سقوط نکردن بجنگه. استقلال اهواز پرطرفدارترین تیم خوزستانی که با خرید امتیاز تیم فولاد نوین به لیگ برتر اومد. این تیم که تو لیگ دسته یک هم حال و روز خوبی نداشت، خیلی بعید به نظر می‌رسه که بتونه خودشو در لیگ برتر نگه داره. پدیده هم مثل راه‌آهن از اواسط فصل گذشته درگیر مشکلات قضائی مالکانشه،‌ به نظر نمی‌آد با خرج کمی که تو این دوره کرده بتونه کار خاصی رو صورت بده،‌ رضا مهاجری جانشین مرزبان امسال قطعا کار سخت‌تری رو در پیش داره. سیاه‌جامگان مشهد، میراث‌خوار ابومسلم، با این‌که تیم خوبی به نظر میاد اما برای اولین باره که به لیگ برتر میاد و یه تیم کم‌تجربه همیشه گزینه‌ی خوبی برای سقوطه. هرچند نسبت به سال قبل کلا تیم متفاوتی رو دارن به زمین می‌فرستن. رسول خطیبی مربی جوون این تیم سراغ شاگردای قدیم خودش رفته،‌ امیرکامدار تراکتور، ‌محسن دلیر و علیرضا نقی‌زاده گسترش، محسن فروزان استقلال به اضافه ایمان موسوی و رضا عنایتی و ایوانوویچ.
و اما ملوان تیم پرطرفدار شهر انزلی که در این چند سال‌های اخیر داستان غم‌انگیزی داشته، دست به دست شدن‌های زیاد، بالا و پائین رفتن در لیگ یک و لیگ برتر، همیشه در لبه‌ی سقوط بودن و فرارهای آخرین لحظه. چند روز قبل از شروع لیگ، مالک جدید ملوان هم از تیمداری انصراف داد. تکلیف امیر قلعه‌نویی که به عنوان مربی جدید این تیم معرفی شده بود،‌ هنوز معلوم نیست. شاید روزی برسه که پیشکسوتان و مسئولین تیم انزلی، بدون حب و بغض،‌ فقط به موفقیت تیم محبوب‌شان فکر کنند، ولی قطعا اون روز امروز نیست.
خبر خوب اینه که امسال دیگه از نقل و انتقالات میلیاردی خبری نیست،‌ مثل این‌که اثرات تغییر دولت بالاخره به باشگاه‌ها هم رسیده و خرجای بی‌حساب اون دوره‌های قبل داره کمتر می‌شه.‌ می‌گن امسال گرون‌ترین بازیکن لیگ حاج‌صفی بوده با یک و هفتصد میلیارد (دروغ و راستش گردن اونایی که می‌گن) هرچند ما5714 لیگ برتر فوتبال ایران بعید می دونیم سپاهانیا آن‌قدر پول به حاج‌صفی داده باشن. حتی رحمتی همیشه میلیاردی هم امسال می‌گن زیر میلیارد از استقلال گرفته. خدا رو شکر مثل این‌که بازیکن‌ها هم فهمیدن که قراردادهای میلیاردی قابل وصول نیست به قول معروف “یه چیزی می‌گن که بگنجه” و موقع پرداخت کار به دعوا نکشه. حالا از دستمزدا گذشته، سایت transfermarkt ارزش باشگاه‌ها و بازیکنان ایرانی رو نوشته که براساس تحلیل این سایت لیگ ایران با ارزش 99.9 میلیون یورو بعد از لیگ‌های ژاپن، چین، کره جنوبی و قطر، پنجمین لیگ با ارزش آسیاست. در ایران، تیم استقلال با ارزش 10.88 میلیون یورو ارزشمندترین تیمه و بعد از اون سپاهان، پرسپولیس، تراکتورسازی و نفت تهران قرار دارن. و از اون طرف تیم‌های استقلال اهواز و استقلال خوزستان در ته جدول قرار دارن. عنوان ارزشمندترین بازیکن لیگ هم به طور مشترک متعلق به امید ابراهیمی و احسان حاج صفی با 1.5 میلیون یوروست. البته این ارقام فقط ارزش‌گذاری این سایت بر روی بازیکنان است و به این معنی نیست که باشگاه‌ها هم همین مقدار به اون‌ها پرداخت می‌کنند. به طور مثال اکثر بازیکنان ارزشمند نفت تهران،‌ مثل وحید امیری و علیرضا بیرانوند با قراردادهای بلندمدت و با مبلغ بسیار کمی برای این باشگاه بازی می‌کنن. احتمالا تا انتهای فصل از ارزش بسیاری از این بازیکنان کم خواهد شد و ارزش بعضی بالاتر خواهد رفت.
پنجشنبه 8 مرداد ساعت 18، سوت بازی سیاه‌جامگان و استقلال به صدا درمیاد و دوره 15 لیگ برتر شروع می‌شه. با این‌که پیش‌بینی فوتبال کار سختیه، اما خیلی امیدواریم امسال لیگ خوبی رو ببینیم که از توش نسل جدیدی از بازیکنای جوون به جام‌جهانی بعدی برسن.

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها