معرفی جنگ جهانی ز

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۳:۵۳
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

! World War Z

اصلا نترسید، برد پیت نجات‌تان می­‌دهد.

برد پیت موهایش را دوباره بلند کرده است و برگشته؛ برگشته تا دنیا را نجات دهد. فیلم جنگ جهانی ز! محصول و اکران 2013 از آن فیلم‌­های عظیم هالیوودی است که چند وقتی است مشابهش را ندیده‌­ایم. در این سال­‌ها فیلم­‌های عظیم یا پر از دایناسور بودند، یا قهرمانانی مانند بتمن و سوپرمن؛ و یا ربات­‌هایی که تبدیل به ماشین می­‌شدند. جنگ جهانی ز، داستانی است بدون این چیزها، و قهرمانش هیچ ویژگی ابرانسانی ندارد. نه خیلی زورش زیاد است؛ نه خیلی زیاد می پرد؛ نه دانشمند بزرگی است؛ فقط خوب تصمیم می­‌گیرد. قدرتی که برد پیت را در تمام طول این جنگ عظیم جهانی زنده­ نگه می­‌دارد قدرت تصمیم گیری است. من توصیه می­‌کنم این فیلم را ببینید؛ اقلا بیست دقیقه‌­ی اولش را آزمایش کنید. چون برای توضیح بیشتر در مورد فیلم مجبورم کمی از داستانش حرف بزنم. اگر نمی‌خواهید چیزی بدانید، همین‌جا دست بکشید و بروید فیلم را ببینید و برگردید. دو ساعت و پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

مهم‌­ترین ویژگی فیلم نگاه تازه به موجودی به نام زامبی است. زامبی­‌ها را حتما دیده‌­اید. مردگانی که زنده می‌شوند؛ آدم‌­های دیگر را گاز می­‌گیرند و آن‌ها را هم زامبی می­‌کنند. مغز ندارند؛ خیلی آرام راه می‌روند و و و . یکی از متاخرترین نمونه­‌های زامبی، سریال walking dead  است که سه فصلش پخش شده و فصل جدیدش در راه است. اما جنگ جهانی ز، که حتما متوجه شدید ز یعنی زامبی، فرق دارد. این‌جا زامبی‌ها تند می‌­دوند، زورشان هم زیاد است، می­‌پرند و خلاصه موجودات خیلی خطرناکی هستند. در این فیلم ایرادات خنده‌­دار اکثر فیلم­‌های زامبی وجود ندارد. مثلا کشتی­‌های نیروی دریایی آمریکا سالمند، همه‌­ی جهان یک شبه آلوده نشده است. سربازها خیلی خوب از خودشان دفاع می­‌کنند و و و و . اگر فیلم زامبی دیده باشید حتما به این‌جور ایرادات برخورده‌­اید. قول می­‌دهم در جنگ جهانی ز، این جور چیزها کمتر اذیت‌تان کند.

فیلم جنگ جهانی ز، همانطور که از اسمش پیداست یک فیلم ماجرایی است. ترکیبی است از صحنه‌­های نفس‌گیر، به همراه یک سری صحنه‌­ی گفتگو محور به عنوان پاگرد. یعنی: دیالوگ، ماجرا، دیالوگ، ماجرا و همین‌طور تا پایان. اما نکته­‌ی بسیار جالب و عجیب فیلم است که دقیقا اوج فیلم در آرامش اتفاق میفتد. این سیر معکوس، و این اوج در آرامش برای من شخصا بسیار جالب بود. فیلم آن‌قدر لحظات غافلگیرکننده داشت که من تا لحظه‌­ی آخر فکر کنم این راه حل جواب نخواهد داد. خلاصه دنیا در خطر بود و چه کسی مناسب‌­تر از یک آمریکایی خانواده دوست، محبوب، و بور.

worldwarz-13-6-921

فیلم یک سری سوتی هم دارد؛ مثلا هواپیمای برد پیت در فیلم چندبار عوض می­‌شود. در طول فیلم­برداری بودجه‌­ی پیش بینی شده از 125 میلیون دلار به 190 میلیون دلار رسید، ولی نهایتا تمام این مصائب با فروشی نزدیک به ششصد میلیون دلار(سه برابر بودجه فیلم) جبران شد و قسمت دومی نیز در دستور کار قرار گرفت. فیلم اقتباسی است از رمانی به همین نام که در سال 2006 منتشر شده است. اصل کتاب را هم با جستجو می‌توانید پیدا کنید و بخوانید؛ اما کارگردان فیلم مارک فارستر کارنامه‌­ای پر نوسان داشته است، شاید فیلم  مهمانی هیولا(Monster’s ball) را دیده باشید، فیلمی با کیفیت و تحسین شده، اما او بعد از این فیلم موفقیت چشمگیری دیگری نداشت تا همین جنگ جهانی ز؛ البته اگر این فیلم را موفقیت چشم­گیر محسوب کنیم. به نظرم باید صبر کرد تا آکادمی چند ماه بعد نظرش را اعلام کند.

در پایان نگفته نگذاریم که رمان جنگ جهانی ز در دل این ماجرا، به بی‌کفایتی دولت آمریکا، انزوای آمریکا، سودجویی شرکت­‌های عظیم، بی‌توجهی به محیط زیست و مسائل جدی دیگری هم اشاره می­‌کند؛ اما از تمام این افکار در فیلم نهایی سایه­‌ای باقی مانده است. امیدوارم همان سایه هم برایتان جذاب باشد.

کارشناس فیلمنامه نویسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر و دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس. فیلمنامه نویس، و نویسنده رمان های سیاسیا در شهرمارمولک ها، ماجرای خونزاد و ماجرای کفترکش و منتقد و نویسنده در مجله شبگار
امین حسینیون
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها