سود مایکروسافت از نوکیا چیست؟

۲۱ شهریور ۱۳۹۲ | ۱:۴۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

مایکروسافت شرکت نوکیا را خریده است. نوکیایی که به نظر می‌­رسد دیگر همه چیز را باخته است، اما نویسنده­‌ی این مقاله نشان می­‌دهد که شاید مسئولین مایکروسافت خیلی هم اشتباه نکرده باشند.

مایکروسافت میلیاردر اگر بتواند هوشمندانه سخت‌افزار و نرم‌افزار را در اشکال جدید ترکیب کند. بازارهای جدید را فتح کند و از نمونه کارهای نوکیا که به عنوان اختراع ثبت شده‌­اند بهرمند شود؛ در واقع می‌­شود گفت در جای خوبی سرمایه‌­گذاری کرده ­است.

به نظر می­‌رسد نوکیا با فروش دستگاه­‌های مخابراتی صنعتی به مایکروسافت به ارزش 7.1 میلیارد دلار و انجام توافق جهت حق ثبت اختراع، این هفته کسب و کار بهتری داشته است. سهام مایکروسافت نیز ارزش بیشتری پیدا کرد. هیچ تعجبی ندارد، چرا که با توجه به کاهش تقاضای محصولات نوکیا، به نظر می‌رسد این معامله در واقع یک تلاش برای سرپا نگه داشتن بزرگ‌ترین تولید‌کننده گوشی­‌های ویندوز، قبل از همه‌­گیر شدن سیستم آندروید گوگل بود.

مایکروسافت نوکیا 1مایکروسافت نوکیا 2

اما حداقل چهار راه برای این که مایکروسافت در دراز مدت برنده‌­ی اصلی شود؛ وجود دارد. با دارا بودن کمتر از 4 درصد از بازار جهانی سیستم عامل­‌های گوشی­‌های هوشمند؛ مایکروسافت چیز کمی برای از دست دادن و چیزهای بسیاری ـ به طور بالقوه ـ  برای به دست آوردن؛ در جهت پس گرفتن بازار از دست آندروید و اپل؛ دارد. در این‌جا به چند مورد از راه‌­های موفقیت مایکروسافت اشاره می‌­کنیم:

1.اسکایپ(Skype)، سرویس مشهور انتقال صدای اینترنتی  متعلق به مایکروسافت، می‌تواند تبدیل به سرویس قوی‌­تری شود. مایکروسافت هم اکنون می­‌تواند کاری کند که اسکایپ در ایکس باکس، تلویزیون، دستگاه‌­های نوکیا،  تبلت‌­ها، تمام رایانه­‌های شخصی و تلفن‌­های آندروید و اپل قابل اجرا باشد. که به این‌­صورت کاربران بیشتری نسبت به اپل یا گوگل با برنامه‌­های چت فیِس­تایم(FaceTime) و هنگ اوتز (Hangouts)خواهد داشت. اسکایپ در حال گنجانده شدن در ویندوز است و در ویندوز 8.1 از پیش بر روی دسکتاپ نصب شده است. این می‌تواند راه را برای رقابت مایکروسافت با نرم­‌افزارهای معمولی تلفن همراه برای مخابره‌­ی صدا و پیام باز کند که بدین وسیله می‌­تواند سود زیادی به جیب بزند.

به طور کلی، مایکروسافت در حال حاضر قادر به انجام چیزی است که اپل و گوگل نیستند: ادغام کامپیوتر و دستگاه­‌های تلفن همراه با یک الگوی استفاده­‌ی مشترک. گوگل در این زمینه با محدودیت روبروست، زیرا نمی‌­تواند رایانه­‌های شخصی را تحت کنترل قرار دهد؛ اگر چه کارهایی مانند قرار دادن گوگلنو (Google now) دستیار شخصی هوشمند، در سایت اصلی را انجام داده است. اپل کاربران را به استفاده از آیتونز(iTunes) و اخیرا آی­کلود(iCloud)، برای هماهنگ کردن تلفن‌­های خود با لپ‌تاپ ملزم کرده است. اما  مایکروسافت می‌تواند از اسکایپ و دیگر برنامه‌هایش به عنوان اساس و بنیانی ساده‌تر و قانع کننده‌تر در دستگاه‌­های چند منظوره استفاده کند .

2.علاوه بر اختراع ثبت‌شده‌­ای که مایکروسافت به دست آورد، نوکیا مالک برخی از با ارزش­‌ترین و اساسی‌ترین اختراع­‌های ثبت شده، به عنوان “اختراعات همگانی” در صنعت بی­سیم بوده است. در حالی که مایکروسافت مجوز مربوطه را نخریده، به مدت 10 سال از امکانات آن استفاده کرده است، امتیازی که  سازندگان تلفن همراه از آن برخوردار نبوده‌­اند.

در طول دو دهه گذشته یا کمی بیشتر ، نوکیا بیش از 55 میلیارد دلار صرف پژوهش و توسعه کرده است؛ که مجموع آن‌ها به یک قفسه با 30000 اختراع ثبت شده تبدیل شده است. بسیاری از این­‌ها مربوط به عملیات اساسی پوشش شبکه­‌ی ارتباطی و استانداردهای بیسیم مانند سیستم موبایل جهانی(GSM) است. از با ارزش‌­ترین اختراع‌­های ثبت شده‌­ی نوکیا که می­‌توان به این مورد اشاره کرد :”نرم‌­افزاری برای نقشه‌یابی، ترجمه و  تطبیق داده‌ها “. این نرم‌افزار در حال حاضر برای هماهنگ­‌سازی تقویم بر روی دستگاه­‌های مختلف استفاده می­‌شود و به رایگان بر گوشی­‌های نوکیا نصب شده ­است. نوکیا می­‌تواند در دادگاه برای استفاده غیر‌قانونی از خدماتش درخواست غرامت کند، اما نوکیا دیگر نمی‌خواهد در مورد تخلفات تکنولوژیکی تلفن­‌های خود نگران باشد؛ چرا که قصد ندارد همان تلفن­‌ها را تولید کند و بفروشد.  اگر نوکیا تصمیم به اوج گرفتن داشته باشد باز هم مایکروسافت در امنیت کامل به سر می‌­برد.

نوکیا با یک دادخواست در سال 2009  خشمش علیه اپل را نشان داد. نوکیا  ادعا کرد که  آیفون از 46 اختراع ثبت شده نوکیا از جمله استانداردهای بیسیم و کنترل‌های لمسی روی صفحه نمایش استفاده کرده است. اپل دو سال پیش پذیرفت که این مسئله را حل و فصل کند و نوکیا هر ساله بیش از 600 میلیون دلار درآمد بابت ثبت اختراع دریافت می­‌کند. نوکیا اعلام کرده است:«این شرکت قصد گسترش صنعت پیشرو و توسعه فن‌آوری­‌ای را دارد که امروز و فردا قابلیت پویایی داشته باشد.»

3.مایکروسافت می‌­­تواند منبعی غنی از دانش حاصل از پژوهش به منظور استخراج اطلاعات به دست بیاورد. نوکیا با گشاده دستی تنها در سال گذشته بیش از 5 میلیارد دلار برای پژوهش و توسعه هزینه کرده است و در پایان سال 2012، 27551 پرسنل در این بخش داشته است. درست است که خروجی جمعی این بخش همیشه ارزشمند نیست: نوکیا تا به حال موفق به تولید فن­‌آوری­‌هایی که بتواند دندان چیرگی اپل و سامسونگ در گوشی­‌های هوشمند را بکشد، نشده است.

اسکار سودِرگرِن، سخنگوی نوکیا، می‌گوید در حالی که مرکز تحقیقات نوکیا با نوکیا می­‌ماند؛ همه­‌ی کارکنان بخش پژوهش و توسعه مربوط به تلفن­‌های همراه و گوشی­‌های هوشمند به مایکروسافت انتقال خواهند پیدا کرد. احتمالا، این افراد کسانی هستند که چیزهایی مانند ” مفهوم مورف ” را عرضه کردند که به وسیله­‌ی آن می‌­توان گوشی یا ساعت مچی انعطاف‌پذیر و شفاف ساخت؛ با قابلیت شارژ خورشیدی و حسگرهای یکپارچه.

مایکروسافت نوکیا 3

کریسی واون، سخنگوی تحقیقاتی مایکروسافت، می­‌گوید این شرکت در مورد نحوه­‌ی ادغام واحد تحقیقات تصمیمی نگرفته است. اما استیو بالمر، مدیر عامل شرکت خروجی مایکروسافت، دیروز در یک گفتگوی مطبوعاتی گفت: «واحد فنلاند مایکروسافت به مرکز پژوهش وتوسعه تلفن­‌های همرا تبدیل می‌شود». هر دو شرکت گفته‌­اند که همه‌­ی 4700 کارمند فنلاندی نوکیا، که در حال حاضر بر روی دستگاه­‌ها و ارائه­‌ی خدمات کار می­‌کنند به استخدام مایکروسافت درخواهند آمد.

4.تجارت گوشی­‌های هوشمند هنوز هم سیر صعودی دارد. پس طبیعتا فرصت­‌های بسیاری به خصوص در بازارهای بین‌المللی هست که اشباع نشده باشد. نوکیا در سال گذشته میلیون­‌ها گوشی به فروش رساند که بسیاری از آن‌ها خارج از اروپا و آمریکای شمالی فروخته ­شد. از آن‌جایی که مایکروسافت باید به رقابت با تولید‌کنندگان محصولات ارزان بپردازد، بهتر است تا تولید و توزیع بین‌المللی را به عهده‌­ی نوکیا بگذارد. استفاده از این مزایا و همکاری این دو می‌­تواند حرکتی بدیع در صنعت تلفن همراه باشد.

لینک مطلب اصلی

بیشتر بخوانید:

لینک 1

لینک 2

لینک 3

لینک 4

لینک 5

مرضیه ابراهیمی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها