سفر از نئور به سوباتان ـ بخش اول

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

 

دریاچه نئور، دریاچه‌ای زیبا در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل (در مرز بین استان گیلان و استان اردبیل 

این بار به شمال غرب کشور سفر می­‌کنیم؛ به استان اردبیل. قصد بازدید از دریاچه معروف نئور را داریم و هدف‌مان چادر زدن کنار دریاچه و شب ماندن است تا فردایش، صبح زود بلند شویم و سفری پر ماجرا را آغاز کنیم. این گزارش شامل دو قسمت است.

در بخش اول از دریاچه نئور و جاذبه گردشگری آن می­‌گوییم و در گزارش دوم از ساعت­‌ها پیاده‌­روی و رسیدن به روستای سوباتان در استان گیلان صحبت می­‌کنیم.  دریاچه نئور دریاچه‌ای ما بین شهر اردبیل و شهر خلخال در مرز بین استان گیلان و استان اردبیل است. این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به ‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغیرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار و عمق متوسط ۵ متر است. قابل ذکر است که دریاچه نئور بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی و آب شیرین استان اردبیل است.

11 نئور

پس از طی چهل کیلومتر از شهر اردبیل به سمت شهر خلخال به ده بودالالو می‌رسیم. سپس می‌بایست جاده‌ای به طول سیزده کیلومتر را به سمت بالای کوه طی کنیم تا به دریاچه برسیم. این دریاچه دارای نوعی ماهی به نام قزل‌آلای رنگین‌کمان می‌باشد. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت است، ولی جاده دور دریاچه خاکی است.

اتوبوس ما را کنار جاده خاکی پیاده می­‌کند و ازین‌جا تا دریاچه را یا پیاده یا به کمک نیسان­‌های آبی می‌گذرانیم. منظره دریاچه بسیار زیباست. دورتادور آن از گل­‌های زیبایی پوشیده شده است که از لابه‌لای آن‌ها صدای قورباغه­‌ها و جیرجیرک‌­ها سمفونی دلنشینی می­‌سازند؛ زیرا به دل طبیعت آمده‌اید.

بارندگى مناسب و وجود چشمه‌­هاى فراوان در این منطقه ضمن آن‌كه هواى مطبوعی ایجاد کرده منطقه بسيار مناسبى براى جذب گردشگر خصوصا در اوقات گرم سال را نیز فراهم كرده است.  كوهنوردی بهاره از نئور به سوباتان یكی از معروف‌ترین مسیرهای طبیعت­‌گردی شمال كشور برای عاشقان طبیعت است.

13 نئور

 اگر هم قصد پیمایش این مسیر (نئور به سوباتان) را ندارید می­‌توانید كنار دریاچه بمانید. در حال حاضر در کنار دریاچه، امکانات رفاهی و اقامتی خاصی وجود ندارد و اقامت فقط در چادر امکان پذیر است ولی وسایل رفاهی، در حد معمول وجود دارد.

این دریاچه شب­‌های سردی دارد. صبح نیز که از خواب بلند می‌­شوید سرما به حدی است که تاب نمی‌آورید و باید با کمی نرمش و بالا و پایین پریدن خود را گرم کنید. روشن کردن آتش در این‌جا طبیعت و چمنزار را تخریب می‌­کند.

این‌جا نیز صبح­‌ها با صدای زنگوله­‌های گله از خواب بیدار می‌­شوید؛ هم‌چنین صدای فریاد و گفتگوهای چوپان­‌های عشایر با یکدیگر. عشایر ترک که در کل مسیری که از نئور به سوباتان حرکت می­‌کنید آن­‌ها را می‌بینید؛ با چادرها و اسب­‌ها و گاوهایشان. با چهره‌­هایی سفید و گونه‌­هایی سرخ.

15 نئور

ما در اواسط خرداد ماه به این منطقه سفر کردیم. هنوز بر روی تپه‌­ها برف بر جای مانده و بچه­‌های گروه با خوشحالی تمام از برف­‌ها استقبال می‌­کنند. در گرمای خرداد ماه، سرمای این‌جا حسابی حال و هوای تابستانی­‌تان را زمستانی می­‌کند. در این‌جا نیز ماهیگیرانی مشغول صید ماهی هستند. البته اطلاعی از مجاز بودن صید ماهی در این منطقه ندارم. شاید در این منطقه نیز مانند لار با صرف هزینه‌­ای بتوان آزادانه به صید ماهی پرداخت.

14 نئور

تورهای فراوانی هستند که از آغاز بهار مسیر دریاچه نئور به سوباتان را طی می­‌کنند. نکاتی نیز در این سفر باید در نظر بگیرید که در بخش دوم حتما به آن­‌ها اشاره خواهم کرد. منتظر گزارش بعدی ما و عکس­‌های بی‌نظیر از روستای سوباتان باشید. برای دیدن عکس­‌های زیبا از گل­‌های دریاچه به این لینک سری بزنید.

سمیه غلامی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها