سریال بیگ بنگ تئوری؛ یک بلوند و چهار نابغه

۳ آذر ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۴
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

می‌خواهیم بعد از مدت­‌ها در شبگار به سراغ سریالی کمدی از نوع سیتکام (Sitcom) برویم، سریالThe Big Bang Theory  . چهار جوان نابغه که روابط عمومی خوبی ندارند و نمی‌­توانند با دیگران علی­‌الخصوص جنس مخالف ارتباط برقرار کنند: یک نابغه­ فیزیک­ نظری به شدت وسواسی، یک دکتر فیزیک­ تجربی دست و پاچلفتی، یک دکتر اخترفیزیک هندی که نمی‌­تواند با زن­‌ها حرف بزند و یک مهندس یهودی هوافضا که با مادرش زندگی می­‌کند. اضافه کنید به آن‌ها دختر زیبا، بلوند و اجتماعی را که در همسایگی آن‌ها زندگی می‌کند و عاشق بازیگری است. آدم­‌هایی که در روابط اجتماعی‌شان شکست خورده‌­اند، اما حداقل هم‌دیگر را دارند. هیچ‌کس به غیر از خودشان آن‌ها را تحمل نمی­‌کند، غافل از این‌که ما نه تنها آن‌ها را تحمل می‌­کنیم، بلکه از بودن با آن‌ها لذت هم می‌­بریم و باید مواظب باشیم که از شدت خنده منفجر نشویم .

اساسا سریال‌­های سیتکام داستان یکپارچه و مشخصی ندارند، مجموعه‌­ای از موقعیت­‌ها، اتفاقات و دیالوگ‌های طنز هستند که براساس شخصیت‌­پردازی قهرمانان داستان شکل می‌­گیرند. لئونارد هافستادر (Leonard Hofstadter) و شلدون کوپر (Sheldon Cooper) دو دوست و دکتر نابغه هستند که سال‌هاست در یک آپارتمان با هم زندگی می­‌کنند. پنی (Penny)، دختری است که به تازگی به همسایگی آن‌ها آمده، او پیش‌خدمت است و برای بازیگر شدن به پاسادنا آمده است. لئونارد و شلدون دو دوست دیگر هم دارند که همیشه اوقات فراغت خود را در خانه‌ی آن‌ها می‌گذرانند، دکتر راج کوتراپالی (Raj Koothrappali) و مهندس هاوارد والوویتز (Howard Wolowitz). پنی وارد زندگی این چهار نفر می‌­شود و داستان سریال بر پایه روابط این پنج نفر شکل می­‌گیرد.

چاک لوره (Chuck lorre) و بیل پارادی (Bill Prady) به همراه هم در سال 2007 به تهیه­‌کنندگی شبکه CBS (Colombia Boardcasting System ) دست به خلق سریال «نظریه انفجار بزرگ» زدند. برخلاف بیشتر سریال‌هایی که تاکنون معرفی کرده­‌ایم، خالقین این سریال در این زمینه دارای تجارب خوبی بودند و به اصطلاح امتحان خود را پس داده‌­اند. چاک لوره که همه به‌عنوان ستون اصلی این سریال از او نام می‌­برند، قبل از خلق این سریال به عنوان نویسنده و تهیه‌­کننده در سریال‌­های طنز زیادی از جمله Dharma & Greg ، Two And a Half Men ، Mike & Molly کار کرده بود. بیل پارادی نیز با این‌که کمتر از لوره کار کرده است، اما بیشتر از بسیاری از خالقین تازه­‌کار نویسندگی و تهیه‌­کنندگی کرده بود و البته شکی در این نیست که سریال بیگ بنگ اوج کار هر دو نفرشان است. لوره و پارادی در ابتدا یک نسخه اولیه (Pilot) برای این سریال ساختند که مورد وثوق مسئولان شبکه واقع نشد. از آن پیلوت تنها عناصری که به سریال راه پیدا کرد، شخصیت لئونارد و شلدون بودند. در تلاش بعدی خالقین سریال با اعمال تغییراتی موفق شدند نظر شبکه را جلب کنند و هفت فصل 24 قسمتی از این سریال را تولید کنند. شبکه CBS را می‌­توان سلطان سیتکام نامید، از آن‌جایی که سیتکام­‌های موفقی مانند How I Met Your Mother و Two And a Half Men نیز در این شبکه تولید شده­‌اند و همین‌طور سریال­‌هایی مانند Criminal Minds ، The Mentalist و Person Of Interest.

BigBangTheory-3-9-922

مهم‌ترین مسئله در یک سیتکام شخصیت‌­پردازی آن است، از آن‌جایی که موقعیت­‌های طنز براساس شخصیت‌­ها شکل می­‌گیرند و داستان در این موارد نقش مهمی ایفا نمی­‌کند. مخصوصا در مورد این سریال که تا مدت­‌ها در چند فصل اول بعد از تمام شدن هر قسمت همه چیز به جای خود بازمی­‌گشت و زمان از نو صفر می­‌شد، هرچند که در 3 فصل آخر این قانون نقض شده و اتفاقات در قسمت­‌های بعد ادامه پیدا می­‌کند و اثر می‌­گذارند. در سریال «بیگ بنگ تئوری» از ابتدای سریال پنج شخصیت اصلی وچود داشتند که بعدها 2 نفر دیگر هم به آن‌ها اضافه شدند.

مهم‌ترین شخصیت سریال دکتر شلدون کوپر با بازی جیم پارسونز (Jim Parsons) است. محور اصلی اکثر شوخی­‌های سریال شخصیت وسواسی و نیمه‌­دیوانه شلدون است، شلدون از همه دوستانش باهوش‌­تر است. او بسیار مغرور است و بسیار مقرراتی. او توانایی بروز احساسات خود را ندارد و در میان دوستان به آدم‌­آهنی معروف است «اگه شلدون می‌­تونست گریه کنه، حتما زنگ می‌­زد».  جیم پارسونز همانند شخصیتی که نقش آن را بازی می­‌کند، شخصیت محوری سریال است او بارها برای ایفای این نقش کاندید و برنده جایزه‌‌های مختلفی بوده و موفق به دریافت یک جایزه‌­ی گلدن­‌گلاب و سه جایزه امی شده است. لئونارد هافستادر معمولی‌ترین عضو این گروه تحصیل‌کرده است، او به پنی علاقمند است، اما همه­ این‌ها دلیلی بر نداشتن مشکلات روابط اجتماعی لئونارد نیست. برخوردهای پنی، دختر بلوند همسایه، با این گروه عجیب باعث شکل­‌گیری بسیاری از موقعیت‌­های طنز این سریال است، او که با رویای بازیگر شدن به کالیفرنیا آمده با تحصیلات پائینش به نظر وصله­ ناجوری در میان جمع این دوستان است، هرچند که پنی خوردن غذای مجانی در خانه شلدون و لئونارد را به تحمل آن‌ها ترجیح می‌­دهد. راج کوترپالی دکتر در اخترفیزیک، پولدارترین عضو این گروه پنج نفره است، راجش فقط در هنگام مستی می­‌تواند به طور مستقیم با یک زن گفتگو کند و به مقدار کمی تمایلات همجنس‌­خواهانه دارد، بهترین دوست او هاوارد والوویتز یهودی است. هاوارد مهندس هوافضا است که در ناسا کار می­‌کند، او همیشه به خاطر نداشتن مدرک دکترا توسط شلدون تحقیر می­‌شود. هاوارد با مادرش زندگی می­‌کند (شخصیتی که فقط صدایش در فیلم شنیده می­‌شود).

سریال The Big Bang Theory از سیتکام­‌های بسیار موفق این سال­‌های تلویزیون آمریکاست، این سریال کاندید دریافت 91 جایزه شده که توانسته 29 عدد از جمله یک جایزه گلدن­‌گلاب و 5 جایزه امی، را برنده شود که جیم پارسونز نقش مهمی در دریافت این جایزه­‌ها داشته است.

سیتکام (Sitcom) چیست؟ سیتکام یا کمدی موقعیت (Situation Comedy) نوع خاصی از کمدی است بر دیالوگ و شخصیت­‌پردازی استوار است، این سریال­‌ها را در استودیو می­‌سازند و بعد از هر شوخی صدای خنده­‌ی تماشاگران شنیده می­‌شود که در بعضی موارد تماشاگران در زمان فیلمبرداری در استودیو حضور دارند که اگر شوخی نوشته شده خنده‌­دار نبود، گروه نویسندگان به سرعت آن را عوض کنند و صحنه دوباره فیلمبرداری می‌­شود. از مهم‌ترین سیتکام­‌های پخش شده در سال‌های اخیر می­‌توان به Friends ، How I Met Your Mother ، Two And a Half Men و The Big Bang Theory اشاره کرد.

پانوشت: پرفسور دیوید سالزبرگ (David Saltzberg)، استاد فیزیک و اخترشناس در دانشگاه UCLA ، دیالوگ­‌های سریال را برای مطابقت با مبانی علمی بررسی می‌­کند.

 صفحه رسمی سریال The Big Bang Theory

لینک نقد سریال  در واشنگتن پست

لینک نقد سریال در USA Today

لینک نقد سریال در نیویورک پست 

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
Amin
6 سال قبل

سلام ی کانال تلگرامی بیگ بنگ تئوری دارم خوشحال میشم بیاید

Amin
پاسخ به  Amin
6 سال قبل

@BigBang_Fans

امید
پاسخ به  Amin
4 سال قبل

سلام لینک کانالتو نزاشتی