سریال برکینگ بد : زنده باد سلطان

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۸:۰۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

والتر وایت، معلم شیمی، وارد ساختمان مرکز فرماندهی فروشندگان مواد مخدر در شهر آلبوکرکی می­‌شود. ساختمانی که ده‌ها گانگستر تا بن­ دندان مسلح از آن محافظت می‌کنند. او به این‌جا آمده تا با رئیس دلالان مواد مخدر (Drug Dealers) در مورد کارش که فروش خالص‌ترین شیشه‌ی تولید شده در نیومکزیکو است؛ صحبت کند. سلاح او فقط مایعی است که در ظرفی به کوچکی یک شیشه­‌ی عطر ریخته است؛ ماده‌ای که خودش آن را در آزمایشگاه مدرسه ساخته است. زمانی که والتر وایت از ساختمان خارج می‌شود؛ نیمی از ساختمان به BreakingBad-24-6-921همراه تعداد زیادی از گانگسترهای مسلح منفجر شده‌اند و این‌گونه اسطوره­‌ی هایزنبرگ متولد می­‌شود و ال­ماریاچی­‌ها (خوانندگان دوره گرد) در آن‌سوی مرز آمریکا، در مکزیک، حماسه‌ی مردی را می­‌سرایند که به تنهایی با ده‌ها گانگستر جنگید و آن‌ها را شکست داد.

داستان سریال برکینگ بد درباره والتر وایت (Walter White) معلم شیمی ساده‌­ی است که می‌فهمد سرطان ریه گرفته و به زودی خواهد مرد. او که با شغل فعلی‌­اش هم به سختی روزگار می‌گذراند، تصمیم می­‌گیرد برای کمک به تامین خانواده‌­اش بعد از مرگ، شغل جدیدی را در پیش بگیرد. شغل جدید او براساس قابلیت­‌ها و تحصیلات گذشته‌اش، تولید ماده­‌ی مخدر شیشه یا متامفتامین است. او به کمک شاگرد قدیمی خود جسی پینکمن (Jesse Pinkman) به تولیدکننده­‌ی خالص‌ترین شیشه­‌ی ایالت نیومکزیکو تبدیل می‌شود و با انتخاب نام مستعار هایزنبرگ پا به دنیای سیاه تبه‌کاران می­‌گذارد.

تعداد شخصیت‌­های سریال برکینگ بد زیاد نیست و همین باعث شده که شخصیت‌پردازی به یکی از اصلی‌­ترین نقاط قوت سریال تبدیل شود. هیچ شخصیتی در سریال کاملا سیاه یا سفید نیست، با این‌که والتر با ورود به عرصه­‌ی تولید مواد مخدر وارد نیمه­‌ی تاریک زندگی می‌شود، اما هیچ‌گاه اجازه نمی­‌دهد، سیاهی بر او غلبه پیدا کند. حتی زمانی که شخصیت گاس، بزرگ‌ترین تولید‌کننده و توزیع‌کننده­‌ی مواد و بعدها بزرگ‌ترین دشمن والتر، وارد داستان می‌شود؛ ما نمی­‌توانیم کاملا از او متنفر باشیم. او یک شرور دوست­ داشتنی است، گاهی خوب و گاهی بد.

شاید یکی از نکات مهم و خوب داستان این سریال، ساده و روان بودن آن است. گیلیگان ترجیح داده به جای ایجاد حوادث و اتفاقات متعدد در داستان بیشتر بر وضعیت موجود تاکید کند؛ و باتلاقی که هر لحظه بیشتر والتر را، بدون این‌که ما یا خودش بفهمیم، در خود فرو می‌برد. همین امر شاید کمی بر ریتم کار اثر می­‌گذارد و آن را اندکی کُند می­‌کند؛ اما بعد از دیدن فصل اول شما مشتری همین ریتم کند خواهید بود.

بعد از داستان، مهم‌ترین اتکای سریال بر بازیگرانش است. برایان کرانکستون (bryan Cranston) بازیگر نقش والتر وایت یکی از بهترین نقش ­آفرینی­‌های تاریخ تلویزیون را انجام داده است. او برای این سریال 4 بار نامزد گلدن گلاب و 3 بار برنده‌ی جایزه‌ی امی شده است. آرون پال (Aaron Pual) بازیگر نقش جسی پینکمن نیز تا به حال 4 بار نامزد دریافت جایزه امی شده که توانسته 2 بار آن را برای بازی در این سریال به خانه ببرد. از بازی این دو بازیگر اصلی که بگذریم بازی جیانکارلو اسپوزیتو (Giancarlo Esposito) به نقش گاس که از فصل 4 به سریال اضافه می­‌شود و هم‌چنین دین نوریس (Dean Norris) به نقش هنک شریدر، باجناق والتر که در بخش مواد مخدر پلیس کار می‌کند؛ غیرقابل چشم‌­پوشی است.

BreakingBad-24-6-922خالق سریال شر به پا کردن (یا همون برکینگ بد خودمون) وینس گیلیگان (Vince Gilligan) است که در سال 2007 طرح این سریال را به مسئولان شرکت amc (American Movie Classic ) ارائه داد و اولین قسمت این سریال در روز 20 ژانویه سال 2008 بر روی آنتن رفت و در سال 2013 بعد از پخش 5 فصل به پایان رسید. شرکت amc تولید کننده‌­ی سریال­‌هایی مانند Mad Men ،‌The Walking Dead ،‌Hell On Wheels است. در کارنامه‌ی گیلیگان قبل از خلق این سریال تنها کارگردانی و تهیه­‌کنندگی تعدادی از قسمت­‌های مجموعه­‌ی پرونده‌های ایکس(X-files) دیده می­‌شود.

معمولا صحبت کردن از کارگردانی و فیلمبرداری در یک سریال آمریکایی کار درستی نیست‌(نه این‌که بیهوده باشد)؛ چون مثل ایران یک سریال را یک کارگردان و یا فیلمبردار کار نمی‌کند. سریال برکینگ بد 11 کارگردان داشته که برایان کرانکستون (والتر) 3 قسمت آن را شخصا کارگردانی کرده است. اما در مورد این سریال نمی‌­توان از سبک کارگردانی خوب آن (که حتما حاصل کار خالق اثر گیلگان است) صحبتی به میان نیاورد  و همچنین فیلمبرداری خوب کار که 44 اپیزود آن کار مایکل اسلویس (Michael Slovis) است. رنگ مایه قهوه‌­ای که تمام سریال را در بر‌گرفته، انتخاب زوایای عجیب و خوب و نماهای باز در دشت­‌های پهناور نیومکزیکو از کارهای خوب اسلویس است.

درست است که داستان این سریال براساس قاچاق مواد مخدر می­‌گذرد اما ژانر آن حادثه­‌ای نیست؛ بلکه تلفیقی از درام، معمایی و کمی هم کمدی است. گیلیگان از کمدی بهره گرفته تا بتواند ذره‌­­ای از خشونت و سختی اثر کم کند که به خوبی در این کار موفق نشان داده است. به عنوان مثال، استفاده‌ از اسم هایزنبرگ که ما را یاد “اصل عدم قطعیت” هایزنبرگ، دانشمند فیزیک کوانتوم می­‌اندازد.

حاصل این سریال برای سازندگان آن 44 جایزه و 111 نامزدی از جشنواره‌ها و مراسم‌­های مختلف در آمریکاست. به نوشته­‌ی نشریه­‌ی هالیوود ریپورتر این سریال به دلیل داشتن 99 درصد نقد مثبت در سایت متاکریتیک؛ وارد لیست رکوردهای گینس شده است.

کاربران سایت IMDB به این سریال امتیاز 9.4 داده­‌اند که آن را در رتبه‌­ی چهارم بهترین سریال­‌های تاریخ قرار داده است. درجه‌­ی سنی این سریال برای تماشاچیان آن TV-14 است، یعنی برای تماشاگران بالای 14 سال مجاز است.

پانوشت: یکی از مشکلات اصلی ما برای نوشتن این معرفی­‌نامه، ترجمه‌ی نام سریال بود. دوستان عزیز مترجم حرفه‌­ای و غیرحرفه­‌ای عبارات زیادی را به عنوان ترجمه‌ی نام این سریال ارائه داده بودند:  یاغی ­گری، منحرف شدن، شرور شدن، گمراه شدن و دوستان مجله‌ی وزین دنیای تصویر افسارگسیختگی. گیلیگان در مصاحبه­‌ای که در مورد اسم از او می­‌پرسند، می­‌گوید این اصطلاحی است در ویرجینیا به معنای شر به پا کردن.

لینک سریال در IMDB

صفحه رسمی برکینگ بد در سایت amc  

لینک نقد سریال نیویورک تایمز  

لینک نقد سریال ایندیپندنت  

لینک برکینگ بد در متاکریتیک  

لینک هالیوود ریپورتر  

لینک مصاحبه وینس گیلیگان در مورد اسم سریال 

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
tahmineh
10 سال قبل

ممنون.به این ترتیب باید این سریال را حتمادید

لیلا
10 سال قبل

بهتر است نام این سریال به “سیم آخر” ترجمه شود. شاهد آن هم آنجایی است که در قسمت های ابتدایی جسی از والتر می پرسد تو همه چیز داری پس باید برای به سیم آخر زدن دلیل خوبی داشته باشی.