بازدید از اماکن تاریخی قم ـ بخش اول

۳ آبان ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۷
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

اکثرا شهر قم را با عنوان «شهر مقدس قم» و با حرم حضرت معصومه و جمکرانش می‌شناسند. شاید شما هم از دسته کسانی باشید که آخر هفته‌­تان را به زیارت بیایید و یا در مسیر حرکت به شهر مورد نظرتان از قم گذری کرده باشید و اتراقی چند ساعته یا یک روزه در قم داشته باشید. شما می­‌توانید این اتراق را با دیدن از اماکن تاریخی این شهر جذاب‌­تر کنید! در واقع می‌توانید هم زیارتی کرده باشید هم سیاحتی! البته بسیاری از آثار تاریخی این شهر نیز مذهبی هستند؛ مانند برخی مساجد قدیمی و امامزاده‌­های تاریخی آن. خوشبختانه بسیاری از این آثار نزدیک به هم قرار دارند و زمانی از شما برای طی مسیر در شهر گرفته نمی­‌شود.

اماکن تاریخی قم 1

شهر قم تپه‌­ای باستانی نیز دارد که نشانی از قدمت باستانی این شهر است. این تپه نزدیک مسجد جمکران است و جداگانه به شرح آن خواهم پرداخت. دو خانه­ تاریخی و متعلق به دوره قاجار در دو تا از محله­‌های قدیمی قم وجود دارد؛ که مطمئنا یکی از بازدیدهای جالب شما خواهد بود. چرا که یکی از این خانه­‌ها علاوه بر داشتن معماری زیبا با سه بادگیر آن، تبدیل به موزه‌­ای شده است که با آدمک‌­های مومی انواع پیشه­‌های قدیمی قمی­‌ها را به شما نشان خواهد داد. این موزه برای آشنایی هرچه بهتر شما با قم و مردمانش در گذشته کمک می­‌کند.

اماکن تاریخی قم 2

این شهر چندین آب انبار دارد که متاسفانه برخی از آن‌ها غیر قابل بازدید و مخروبه شده‌­اند. همان‌طور که یکی از خانه‌های زیبا و تاریخی این شهر به خرابه تبدیل شده است. اما با این وجود بازدید از دیگر آثار این شهر خالی از لطف نیست.

در گزارش بخش اول به معرفی اماکن تاریخی خیابان قدیمی «آذر» یا «طالقانی» می­‌پردازم که شامل: بازار کهنه، آب انبار کهنه (که اکنون به چای‌خانه تبدیل شده است)، مسجد جامع، مسجد پامنار، مدرسه پامنار، امامزاده سربخش، حمزه و چهل اختران می­‌شود.

در گزارش بخش دوم به معرفی اماکن تاریخی خیابان “چهارمردان” می پردازم که شامل: خانه تاریخی زند و مقابر باغ گنبد سبز، مقبره ابن بابویه (پدر شیخ صدوق) می‌باشد.

در گزارش آخر به معرفی بازار بزرگ قم، خانه تاریخی یزدان‌پناه، خانه امام خمینی، تپه باستانی قلی درویش، موزه آستان قدس رضوی و بیت النور می‌­پردازم.

اماکن تاریخی قم 3

معرفی اماکن تاریخی و دیدنی خیابان آذر

این خیابان قدیمی پُر است از انواع سازه­‌های قدیمی و تاریخی، مانند بازار، مدرسه، مسجد، امامزاده‌، خانه تاریخی و آب انبار.

از حرم حضرت معصومه تا این خیابان مسیری نیست و به راحتی با پرس و جو و رد کردن چهار راه معروف بازارِ اصلی قم به خیابان آذر می‌­رسید. از سر خیابان، سر در بازار کهنه را می­‌بینیم. وارد این بازار بشوید و از پیشه­‌های مختلف این بازار و سبک مغازه‌­های آن دیدن کنید. حتی می‌­توانید از یکی از مغازه­‌داران خواهش کنید و از پشت‌بام به بالای بازار بروید و از بالا بازار را ببینید. این بازار در زمان صفویان ساخته شده است. اغلب پیشه­‌های این بازار به درود گری و یا رنگریزی ابریشم مربوط است.

اماکن تاریخی قم 4

انتهای بازار می‌­رسد به میدان کهنه. این‌جا پر است از کوچه پس کوچه­‌های تاریخی. از این‌جا می‌­توانید علامت‌هایی که مسیر دسترسی به مسجد جامع را نشان می­‌دهند ببینید. این مسجد واقعا باشکوه و بزرگ است.

مسجد قدیمی دیگری در این محله وجود دارد به نام مسجد پامنار، با تک منار زیبایش که مسئول مسجد به شما اجازه خواهد داد که از مناره‌های آن بالا بروید و از آن بالا شهر قم را ببینید.

از دیگر اماکن تاریخی این محله «مدرسه پامنار» است که متاسفانه رو به تخریب است. این مدرسه دو منار زیبا و یک ایوان دارد. بر بلندای این مدرسه نیز بروید.

از میدان کهنه بیرون بیایید و به سمت دیگر اماکن تاریخی خیابان آذر بروید. روبروی محله مسجد جامع، امامزاده حمزه قرار دارد با گنبد خاص و زیبایش.

بعد از این امامزاده به سمت میدان میرزای قمی بروید و با پرس و جو سراغ امامزاده “سَربَخش” را بگیرید. این امامزاده نیز گنبدی زیبا و فوق العاده دارد.

اماکن تاریخی قم 5

بعد از آن سراغ محله چهل اختران را بگیرید. در ابتدای کوچه، خانه تاریخی «توکلی» قرار دارد که متاسفانه به زباله­‌دانی تبدیل شده است. در انتهای کوچه مجموعه «چهل اختران» قرار دارد که در کل 42 امامزاده در این مجموعه مدفون هستند. این چهل و دو تن از امامزادگان و نوادگان امام جواد(ع) و امام سجاد(ع) می‌­باشند. این مجموعه بسیار معروف است و هرسال در روزهای خاص مذهبی، زائرینی از مناطق مختلف قم و حتی از سایر شهرها و کشورها به زیارت این امامزاده می­‌آیند.

حتما گزارش­‌های بعدی را دنبال کنید و با روی دیگر شهر قم بیشتر آشنا شوید.

سمیه غلامی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها