انیمیشنی با پرینتر

۲۲ شهریور ۱۳۹۲ | ۲:۲۰
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

 نگاهی به دور و اطراف‌تان بیندازید. به وسیله­‌ی پیشِ پا افتاده‌­ترین چیزها می­‌توان خلاقانه‌­ترین انیمیشن‌ها را ساخت؛ مانند مثال­‌هایی که در مطالب قبلی در همین ستون زدیم: تی­شرت، دوربین، فریم­‌های عکس و یا حتی بیلبوردهای تبلیغاتی و اما حالا نوبت پرینتر است! آن هم اچ پی.

هرچند که من از این وسیله خیلی دل خوشی ندارم و طی این سال‌­ها نتوانستم رابطه­‌ی خوبی باهاش برقرار کنم؛ اما انگار دو جوان خلاق و پرکار انگلیسی به نام‌­های متیو رابینسون و تام ریگلثورث تونستن با همکاری هم کارهای جالبی رو بسازند. با آن‌ها می‌­توانید از طریق این لینک‌­ها که آدرس سایت­‌های خودشان است بیشتر آشنا شوید.

لینک 1

لینک 2

HP – invent

چند سال پیش یعنی در سال 2009 این دو طراح گرافیک در بخش مسابقه‌­ی دانشجویی برنده جایزه‌ای برای ویدئویی که ساخته بودند شدند؛ که بیشتر می­‌توان گفت یک ویدئو پرفورمنس جذاب بود. این ویدئو در مرکز تجاری هیولت پاکارد اجرا شد و در این‌جا قابل مشاهده است.

بعد از استقبال فراوانی که از این اجرا شد؛ 1 سال بعد شرکت اچ پی بر آن شد تا انیمیشن کوتاه و کاملی را به آن‌ها سفارش دهد. منظور از کامل در این‌جا انیمیشنی است که روایت‌گر داستانی کوتاه است. در واقع چیزی است فراتر از یک اجرای موسیقی و تصویر.

HP – Hit print

printer-21-6-922

استاپ موشنی کوتاه با مدت زمانی نزدیک به دو دقیقه. این انیمیشن بسیار ساده است.  از هیچ‌گونه تیتراژی که بخواهد با تکنیک دیگری به آن بچسبد خبری نیست. هرچه هست در دوربین دیده می­‌شود. تنها پرینتر، جوهر، کاغذ و … . در واقع انیمیت کردن این کار مرحله‌ای جداگانه بوده که قبلا انجام شده و از پرینتر و دوربین تنها در جهت ظهور این فریم‌­ها استفاده شده است.

دستگاه پرینتر روشن می­‌شود شروع به پرینت گرفتن می­‌کند و بعد از مدتی از دنیای واقعی جدا شده و با همراهی موزیک مناسبی شروع به زندگی می‌­کند. همان‌طور که در ابتدای انیمیشن نیز می‌خوانید این روند مروری بر سیر تغییرات زندگی آدمی در طول زمان است. تغییراتی که به سادگی با جدول و عدد و نشانه‌­های گرافیکی روایت می­‌شود.

همان‌طور که گفته شد این دو نفر، در اصل طراحان گرافیک هستند. پس همان‌طور که انتظار می­‌رود از طراحی کاراکترهای پیچیده و یا فانتزی خبری نیست. مفاهیم بصری در این انیمیشن به شدت ساده و گرافیکی است. کاراکترها همان مرد و زن و بچه­‌ی استاندارد شناخته شده‌­ی پیکتوگرام­‌ها هستند. و هم‌چنین خبری از پس زمینه‌های پرکار نیست. تنها کافی است که بگذارید پرینترتان تست­‌های اولیه­‌ی جوهر را بگیرد و خواهید دید که در این انیمیشن چیزی فراتر از این‌ها وجود ندارد.

در این انیمیشن سعی شده تا از تمام قابلیت‌­های موجود در پرینتر تا جای ممکن استفاده شود. حتی از مرحله­‌ی ورود تا خروج کاغذ از دستگاه هم عکس‌برداری شده و جزء فریم‌های کار استفاده شده است. و اگر  در جایی لازم بوده از چند دستگاه در تعامل با یکدیگر جهت پیشبرد روند داستان و گسترش آن استفاده شده است.

در این موارد وقتی سازنده­‌ی انیمیشن؛ وسیله­‌ای را به خدمت می­‌گیرد که پیش از این­‌ها از آن برای ساخت این چنین کارهایی استفاده نشده، تمام تلاشش را می‎‌­کند تا از حداکثر پتانسیل­‌های موجود در این وسیله برای جذابیت هرچه بیشتر کار استفاده کند.

و اما این انیمیشن علاوه بر تکنیک و خلاقیتی که باعث شگفتی تماشاگران شده از یک نظر دیگر هم توجه‌ها به خود جلب کرده و باعث طرح سوالاتی هم شده است: آیا حجم زیاد کاغذ و جوهری که احتمالا در این کار استفاده شده است توجیه منطقی و اقتصادی دارد؟

سازندگان این کار استفاده از کاغذهای باطله و استفاده مجدد از فریم‌­های اولیه را برای توجیه استفاده از کاغذ مطرح کردند. اما جوهر؛ که من هیچ توجیهی از طرف سازندگان برای هزینه­‌ی جوهر نتوانستم پیدا کنم. ولی خب جوابش خیلی سخت نیست. این آقایان محترم بیل هیولت و دیوید پاکارد که من پول قابل توجهی را برای خرید پرینترم به کمپانی‌شان پرداخت کرده‌­ام تنها سوالی که برایشان پیش نمی‌­آید قیمت جوهر است؛ پس سخت نگیرید. فقط از تماشای این انیمیشن جذاب لذت ببرید .

لینک انیمیشن اصلی

و اما به عنوان یه زنگ  تفریح ویدئوی بسیار کوتاهی نیز از آن‌ها را در سایت‌شان دیدم که پیشنهاد می‌کنم تماشا کنید. این  47 ثانیه ارزش دیدن دارد .

لینک 3

سارا سالاری
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
فتحی
10 سال قبل

ایده ی جالبی بود ولی لزومن دلیلی نداره که برای اجراش بخواهیم ختمن پرینت بگیریم با یه تروکاژ ساده ی افترافکتی هم میشه بدون صرف هیچ کاغذ و جوهری این ایده رو اجرا کرد..نمیشه؟!