بریتانیا فقط به 22 کشور جهان حمله نکرده است!

۹ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۲۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 5 دقیقه

پژوهشی جدید نشان می‌دهد بریتانیا در طی تاریخ پرفراز و نشیب و طولانی خود تنها به ٢٢ کشور جهان هجوم نبرده است.

هرکسی در دوران دانش‌آموزی خود با اطلس جهان که در زمان اوج امپراطوری بریتانیا رنگ صورتی تقریباً یک چهارم آن را به نشانه‌ی وسعت قلمرو این حکومت پوشانده بود، مواجه شده است. اما این نقشه به‌طور چشمگیری از دسترسی جهانی قابل‌توجه حاصل‌شده توسط بریتانیا چشم‌پوشی می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد بریتانیا در زمان‌های مختلف تقریباً ٩٠ درصد کشورهای جهان را مورد حمله قرار داده است.

درمیان کشورهای در امان از حمله‌ی بریتانیا، نام سرزمین‌های دوردست مانند گواتمالا، تاجیکستان و مارشال آیلند و هم‌چنین کشورهای نزدیک‌تر از قبیل لوکزامبورگ به چشم می‌خورد.

در کتاب «تمام کشورهایی که ما به آن‌ها زمانی هجوم برده‌ایم: و اندکی که هیچ‌گاه به آن‌ها نرسیدیم»، نویسنده، Stuart Laycock به ترتیب حروف الفبا تاریخ تمامی کشورها را مورد بررسی قرار داده است تا دریابد که آیا هیچ‌گاه موردحمله‌ی بریتانیا قرارگرفته‌اند یا خیر.

تنها تعداد کمی از کشورهای موردحمله واقع‌ شده در لیست آقای Laycock به‌طور رسمی قسمتی از قلمروی امپراتوری بریتانیا را تشکیل دادند. مابقی به دلیل تسلط قوای نظامی بریتانیا بر سرزمین‌شان، هرچند ناپایدار، به زور یا تهدید به زور و یا از طریق مذاکره، در این لیست گنجانده ‌شده‌اند.

هم‌چنین قلمروهای فتح‌شده با حمله‌ی دزدان دریایی بریتیش و یا ناوها و کاوشگران مسلح بریتانیا در این لیست قرارگرفته‌اند، چراکه به طریقی از تأییدیه‌ی حکومت بریتانیا برخوردار بودند.

بنابراین بسیاری از کشورهای تشکیل شده در دوران امپراتوری اسپانیا که به نظر اندک رابطه‌ی تاریخی با انگلستان دارند، به دلیل تحمل حمله‌های پیاپی نیروی دریایی حکومت بریتانیا در این لیست نام‌برده شده‌اند.

برخی از کشورهای قرارگرفته و مایه‌ی شگفتی در این لیست عبارت‌اند از:

کوبا در سال ١٩٤١ توسط نیروهای تحت فرمان دریاسالار Edward Vernon در ساحل Guantanamo Bay مورد یورش قرار گرفت. نام این منطقه را به Edward Vernon پیش از شیوع بیماری در میان مردانش و قبل از این‌که در مقابله با نیروهای متخاصم محلی مجبور به عقب‌نشینی شود،  Cumberland Bay تغییر داد. بيست سال بعد، بخش بزرگی از جزیره و Havana پس از یک محاصره‌ی خونین به دست بریتانیا افتاد. این قسمت‌ها به همراه یک سرزمین دیگر در اختیار بریتانیا، فیلیپین، در سال ١٧٦٣ در عوض Florida و Minorca به اسپانیا باز پس داده شد.

ایسلند در سال ١٩٤٠، پس از امتناع کشورهای بی طرف در ورود به جنگ و پیوستن به متحدین، توسط بریتانیا مورد تاخت‌وتاز قرار گرفت. نیروهای مهاجم، شامل ٧٤٥ تفنگدار دریایی، با اعتراض شدید دولت آیسلند مواجه شدند، اما مقاومتی در کار نبود.

ویتنام از قرن هفدهم میلادی بارها هدف حمله‌ی بریتانیا قرارگرفته است. آخرین حمله‌ی بریتانیا (١٩٤٥-١٩٤٦) برای کنترل کشور در مقابل با کمونیست‌ها بود، که این جنگ تحت‌الشعاع اختلاف ابتدا با فرانسه و سپس با آمریکا قرار گرفت.

به هر جهت این اولین بار است که فهرستی این چنینی تألیف شده است.

آقای Laycock که در گذشته کتابی بر تاریخ رومی منتشر کرده است، پس‌ از این‌که پسر یازده ساله‌اش از او تعداد کشورهای موردحمله‌ی بریتانیا را پرسید، شروع به این جستجوی نامعمول نمود.

بعد از گذشت تقریباً دو سال مطالعه و تحقیق، او با نتیجه‌ی جستجوهایش غافل‌گیر می‌شود. Laycock دراین‌باره می‌گوید:«کاملا دچار سرگیجه شدم وقتی به نتیجه‌ی نهایی رسیدم. من دوست دارم که فکر کنم نسبتا اطلاعات جامع خوبی دارم. ولی گاهی پیش می‌آید که متوجه می‌شوم از وجود این اتفاق‌ها اطلاعی نداشته‌ام. این مرا شگفت‌زده ساخت.»

«کشورهای دیگر هم می‌توانند کتاب‌های مشابهی بنویسند، اما احتمالا آن کتاب‌ها بسیار کوتاه‌تر خواهند بود. فکر نمی‌کنم هیچ کشوری چنین رکوردی داشته باشد، البته آمریکایی‌ها از دیگران دیرتر شروع کردند و در طول قرن بیستم سخت در تلاش بودند.»

آقای Laycock می‌گوید تنها کشوری که رکوردی نزدیک به بریتانیا به دست آورده، فرانسه است که خود متحمل بیشترین تعداد حملات از سوی بریتانیا شده است.

البته او معتقد است که رقم واقعی می‌تواند بسیار بزرگ‌تر باشد، و از عموم می‌خواهد تا برای یافتن مدارک نشانگر دیگر تاخت‌وتازها با یکدیگر در ارتباط باشند. به‌طور مثال در مورد مغولستان، به‌عنوان یکی از کشورهای در امان از حمله‌ی بریتانیا، آقای Laycock معتقد است که این کشور می‌توانسته مورد حمله واقع‌شده باشد اما او مدارک کافی برای اثبات آن به دست نیاورده است.

فهرست این کشورها بر اساس محدوده‌ی جغرافیایی و نام امروزی آن‌ها ارائه‌ شده است. بسیاری از این تاخت‌وتازها پیش از نام‌گذاری‌های امروزی اتفاق افتاده‌اند.

کشورهای در امان از حمله‌ی بریتانیا در طول تاریخ:

آندورا

بلاروس

بولیوی

به روندی

جمهوری آفریقای مرکزی

چاد

جمهوری کنگو

گواتمالا

ساحل‌عاج

قرقیزستان

لیختن اشتاین

لوکزامبورگ

جزایر مارشال

موناکو

مغولستان

پاراگوئه

سائو تومه و پرنسیپ

سوئد

تاجیکستان

ازبکستان

واتیکان

لینک اصلی

بیتا بهزاد
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
منصور
8 سال قبل

مطالب بسيار ارزنده اند