آشنایی با استیو رایش از بنیانگذاران موسیقی مینی مالیست

۲۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۹
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

استیو رایش (Steve Riech)  آهنگساز معاصر آمریکایی متولد سال ۱۹۳۶ است.

می‌توان او را از بنیان‌گذاران موسیقی مینی‌مالیست نامید. سبکی که در ادامه‌ی سبک نو کلاسیک به وجود آمد و بازگشت موسیقی کلاسیک را به تونالیته در پی داشت.

گروه نوازندگان یکی از قطعات استیو رایش
گروه نوازندگان یکی از قطعات استیو رایش

سبک موسیقی رایش بسیاری از آهنگسازان را تحت تاثیر قرار داد، از جمله فیلیپ گلس و جان آدامز. اندریو کلمنتس(Andrew Clements) منتقد موسیقی، در مورد استیو رایش می‌گوید: او تنها آهنگساز زنده‌ای است که می‌تواند ادعا کند، مسیر حرکت موسیقی را به تنهایی تغییر داده است.

بعضی دیگر از منتقدان و آهنگسازان نیز او را بزرگترین آهنگساز زنده‌ی آمریکا و حتی دنیا می‌دانند.

در موسیقی مینیمالیستی از تکرار نت‌ها، بسیار استفاده می‌شود. یک ایده‌ی موسیقیایی یا موتیف، ممکن است از ابتدا تا انتهای یک قطعه بدون تغییر تکرار شود. به این موتیف تکرار شونده «اوستیناتو» گفته می‌شود. برخلاف موسیقی آتونال که هرگز بر نتی خاص تاکید نمی‌کند، و بر خلاف موسیقی رمانتیک و کلاسیک که با مدلاسیون‌های پی در پی، تنالیته دائما در حال تغییر است، در این سبک تاکید بر نتی خاص صورت می‌پذیرد و ممکن است در طول قطعه‌ای طولانی حتی یک بار هم مدلاسیون صورت نگیرد.

استیو رایش آثار متنوع و بسیار زیادی دارد، از آثار الکترونیک گرفته تا قطعاتی برای ارکستر، کوارتت زهی، ویبرافون و پیانو و … . همچنین او چندین موسیقی فیلم هم در کارنامه خود دارد، از جمله:

The King of Summer 2013

C.O.G 2013

The hunger Games 2012

The Dying Gual 2005

دو قطعه از رایش که میتوانید در یوتیوب گوش کنید:

قطعه‌ای برای هجده نوازنده

قطعه‌ی شش تایی

ارشک
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها