هیروشیما، قبل و بعد از بمباران اتمی

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۷:۵۴
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

اواخر این ماه، باراک اوباما اولین رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود که از هیروشیمای ژاپن دیدن می‌کند. 71 سال بعد از این‌که ایالات متحده اولین سلاح اتمی استفاده شده در جنگ را در سال 1945 روی این شهر انداخت و ده‌ها هزار نفر را کشت. آقای اوباما قصد دارد با نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه، از شهر دیدن کند. اما طبق گفته‌ها، قرار نیست به خاطر تصمیم آمریکا در انداختن بمب عذرخواهی کند یا دوباره آن‌را مورد بحث و نظر قرار دهد. در بازدید اخیرم از آرشیوهای ملی، تعدادی عکس از هیروشیمای قبل و بعد از جنگ پیدا کردم و آن‌ها را این‌جا جمع کردم. عکس‌ها، یادآوری خشنی هستند از آن‌چه اتفاق افتاد، وقتی یک سلاح هسته‌ای بالای سر منطقه‌ای با جمعیت انبوه منفجر شد.

hiroshima 11- یک عکس قبل جنگ از مرکز خریدی درهیروشیما، نزدیک وسط شهر و رو به شرق. بعد از انفجار هسته‌ای و آتش‌سوزی‌های متعاقبش، تنها سنگ و کلوخ و چند تیر چراغ برق از آن باقی ماند.

 

hiroshima 22- نمایی از بالای رودخانه موتویاسوگاوا به ساختمان تالار ترویج صنعتی (گنبد) در هیروشیما، قبل از بمباران. این ساختمان گنبددار درست زیر نقطه انفجار، که در آسمان و حدود 2000 فوت (600 متر) بالاتر از این نقطه بود، قرار داشت. امروز، بخش زیادی از ساختمان باقی مانده و به نام گنبد بمب اتم یا یادبود صلح هیروشیما شناخته می‌شود.

 

 3- نمایی به شمال شرق، از تراماچی، خیابان معابد در هیروشیمای قبل از جنگ. این منطقه کاملا ویران شد.

 

hiroshima 44- نمایی به شمال، از اطراف پل آیوی (پل تی‌شکل مرکزی که هدف بمب بود) . خانه‌های چوبی در کناره ساحل اتاگاوا و قایق‌های سنتی ژاپنی در پیش‌زمینه.

 

hiroshima 55- نمایی از بالا از منطقه ساختمانی انبوه هیروشیما، کنار رودخانه موتویاسوگاوا. به جز سازه‌های خیلی سنگین ساختمانی کل منطقه خراب شد. محل دقیق انفجار بمب در سمت راست بالای عکس است.

 

hiroshima 66- ایستگاه هیروشیما، بین سال‌های 1912 و 1945.

 

hiroshima 77- یک عکس قبل جنگ از لنگرگاه یوجینا. این لنگرگاه نسبتا کوچک به‌عنوان بندری برای هیروشیما توسعه یافته بود و یکی از ایستگاه‌های کشتی مهم و اصلی برای ارتش ژاپن در طول جنگ جهانی دوم بود.

 

hiroshima 88- در 6 آگوست 1945، حدود یک ساعت بعد از این‌که بمب اتم توسط بمب‌افکن B-29 آمریکایی، انولا گی، انداخته شد و بر فراز هیروشیمای ژاپن منفجر شد، ابر قارچی‌شکل وسیعی آسمان را می‌گیرد. گفته شده نزدیک 80000 نفر فورا کشته شده‌اند، به اضافه 6000 بازمانده دیگر که بر اثر جراحات و قرار گرفتن در معرض تشعشعات در سال 1950 مردند.

 

AP Was There Atomic Bomb9- بازمانده‌های اولین بمب اتم استفاده شده در جنگ، در انتظار مراقبت‌های پزشکی اورژانسی در هیروشیمای ژاپن، 6 آگوست 1945.

 

AP Was There Atomic Bomb10- کمی بعد از این‌که بمب اتم روی شهر ژاپنی هیروشیما انداخته شد، بازماندگان از پزشکان ارتش مراقبت‌های اورژانسی می‌گیرند.

 

hiroshima 1111- ماه‌ها بعد از بمباران، شهروندان جلوی ایستگاه هیروشیمای ویران‌شده جمع می‌شوند.

 

hiroshima 1212- سربازان ژاپنی که بعد از انفجار بمب اتم در ایستگاه راه‌آهن هیروشیما استراحت می‌کنند.

 

hiroshima 1313- ماشین‌ها، دوچرخه‌سواران و عابران راه‌شان را از میان خرابه‌های هیروشیما باز می‌کنند.

 

hiroshima 1414- یکی از چندین ماشین آتش‌نشانی ژاپنی که در فاصله‌ی کوتاهی بعد از بمباران به هیروشیما منتقل شد.

 

Hiroshima after the bombing. (U.S. National Archives)15- هیروشیما بعد از بمباران.

 

Japan Hiroshima Atom Bomb Victims16- یک زن ژاپنی و فرزندش، از تلفات بمب اتم در هیروشیما، که روی پتویی روی زمین ساختمان یک بانک ویران دراز کشیده‌اند. بانکی که به بیمارستان تبدیل شده بود و نزدیک مرکز شهر ویران‌شده قرار داشت. 6 اکتبر 1945.

 

hiroshima 1717- منظره‌ی هیروشیمای ویران، ماه‌ها بعد از بمباران.

 

hiroshima 1818- “جهت انفجار” ، خطوط رسم‌شده گچی از جای پاهای یک قربانی انفجار. حرات شدید تشعشعات آغازین انفجار جای هر سطحی که نزدیکش بود را روی زمین حک کرد و “سایه های” وارونه‌ای از آن به‌جا گذاشت. مثل سایه‌هایی که روی این پل، از نرده‌ها و آدمی که آن‌جا ایستاده بوده، دیده می‌شود.

 

hiroshima 1919- اداره پست، هیروشیما. سایه قاب پنجره بر اثر تشعشعات انفجار روی دیوارهای فیبری باقی مانده است. 4 اکتبر 1945.

 

hiroshima 2020- هیروشیما، اثر سایه‌های مخازن گاز روی آسفالت تازه.

 

hiroshima 2121- دو مرد ژاپنی در اداره‌ای موقتی که در ساختمانی ویران‌شده در هیروشیما برپا شده، نشسته‌اند.

 

hiroshima 2222- کلیسای درب و داغان ناگارکاوا، مربوط به فرقه‌ی مسیحی متدیست، در میان ویرانه‌های هیروشیما.

 

HIROSHIMA23- وسعت عظیمی از ویرانه‌های باقی‌مانده بعد از انفجار بمب اتم در هیروشیما.

 

HIROSHIMA DESTRUCTION 194524- نمای بالایی از هیروشیما، مدت‌ها بعد از این‌که بمب اتم روی این شهر ژاپنی انداخته شد. این عکس را با عکس‌های قبل جنگ مقایسه کنید. شماره پنج.

 

hiroshima 2525- یک سرباز ژاپنی در منطقه‌ای کاملا صاف‌شده از هیروشیما قدم می‌زند. سپتامبر 1945.

لینک اصلی

رکسانا صنم یار
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها