چگونه تیم ملی ایران به مرحله بعد جام ­جهانی صعود خواهد کرد؟

۲۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۸
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه

آیا آماده­ بازی مقابل نیجریه هستید؟ شما فکر می‌کنید صعود می کنیم؟ یا اطمینان ناامیدی را ترجیح می دهید؟ از کسانی هستید که منتظرید ایران به آرژانیتن ببازد و هورا بکشید یا امیدوارید از گروه صعود کنیم؟ همراه با بهزاد طالبی تمام این حالت ها را مرور کنید.

بعد از 8 سال دوباره به جام جهانی برگشتیم، به همراه تیمی با ستاره­‌های کمتر اما منسجم‌­تر و بهتر، با مربی در کلاس جهانی، یکی از ده مربی برتر جام. تیمی که سخت گل می­‌زند، اما سخت هم گل می‌خورد، با بازیکنان سخت­کوش و در خدمت تیم، کسانی که مهم­‌ترین چیز برایشان در حال حاضر پیروزی تیم است نه نمایش خود در ویترین جام­ جهانی، بازیکنانی که در صورت تعویض به بطری آب لگد نمی‌­زنند و اگر روی نیمکت هم باشند، هم ­تیمی­‌هایشان در زمین را تشویق می­‌کنند، کسانی که برای ورود به تیم­ ملی احتیاجی به امضای نامه‌­ی عذرخواهی ندارند.

جام جهانی 2014 - 1

ایران در گروه F با تیم‌های نیجریه، آرژانتین و ­بوسنی‌ و هرزگوین هم­‌گروه شده است. متاسفانه هیچ کدام از این تیم­‌ها حریف ساده‌­ای برای تیم کشورمان نخواهند بود (کلا در جام جهانی هیچ حریفی آسون نیست)

می‌خواستم از چینش بازیکنان ایران مقابل نیجریه و آرژانتین و بوسنی بنویسم، می‌خواستم در مورد بازیکنانی بنویسم که از این سه تیم در لیگ­‌های برتر اروپایی بازی می‌کنند، می‌خواستم در مورد سابقه­‌ی این سه تیم در جام­ جهانی بنویسم، می­‌خواستم از تاکتیک‌­های متداول این تیم‌­ها بنویسم، می‌خواستم در مورد نقاط قوت و ضعف این تیم‌­ها بنویسم، اما وقتی تمام این مطالب را در ذهنم مرور کردم دیدم مدت­هاست که رسانه­‌ها (اعم از دیدنی و خواندنی) در حال صحبت در مورد این مسائل هستند. چی بگم که اون‌ها قبلا نگفته باشن و اساسا به درد کسی به غیر از کیروش بخوره. ما به کیروش اعتماد می­‌کنیم و می­‌دونیم که کارلوس و همه­‌ی بازیکنان تمام سعی‌­شون (و بهترین سعی­‌شون) رو می­‌کنند، نه به خاطر ما (شاید هم به خاطر ما)، به خاطر خودشون، چون هر پاس درستی که بدن، 50 هزار دلار می‌­ره رو قیمت‌شون.

جام جهانی 2014

جام­ جهانی آغاز شده است و نتایج عجیب (مثل هر جام­ جهانی دیگه‌­ای) در حال رقم خوردن است. ایران اولین بازی‌اش را روز دوشنبه 26 خرداد ساعت 11:30 شب مقابل نیجریه انجام خواهد داد. قطعا این بازی مهم‌­ترین بازی ایران در این جام خواهد بود، هر نتیجه‌­ای در این بازی به دست بیاید، آینده ایران در این جام را رقم خواهد زد. در این‌جا ما به بررسی احتمال صعود ایران به مرحله بعد خواهیم پرداخت.

با این فرض که آرژانتین هر سه تیم دیگر این گروه را شکست دهد (که احتمالش بسیار زیاده). آرژانتین نمی خواهد در این گروه دوم شود، چون تیم دوم این گروه در مرحله یک­‌چهارم نهایی حریف آلمانی خواهد شد که در گروهش اول شده است. البته این‌ها همه پیش­بینی­‌های قابل انتظار است، در حالی‌که در جام ­جهانی همیشه باید منتظر اتفاقات دور از انتظار بود. مثلا شکست آرژانتین از سوئیس یا فرانسه در مرحله یک­‌هشتم یا شکست آلمان از روسیه یا بلژیک. در هر صورت ما محتمل‌­ترین حالت را در نظر می‌گیریم.

اگر هر سه تیم ایران، نیجریه و بوسنی از آرژانتین ببازند، تنها 6 امتیاز دیگر برای آن‌ها باقی می­‌ماند (در دو بازی) و احتمالات ممکن برای صعود ایران کم خواهد شد.

حالت اول) اگر ایران نیجریه را شکست دهد، نیجریه بوسنی را و بوسنی ایران را. در این صورت سه تیم 3 امتیازی در گروه وجود دارند که برای صعود تفاضل گل مهم خواهد بود.

حالت دوم) اگر ایران نیجریه را شکست دهد، نیجریه بوسنی را شکست دهد یا بازی مساوی شود و نتیجه بازی ایران با بوسنی مساوی شود، ایران با 4 امتیاز به عنوان تیم دوم به مرحله بعد صعود خواهد کرد.

حالت سوم) اگر ایران نیجریه را شکست دهد و بوسنی نیجریه را. بازی ایران و بوسنی تعیین کننده تیم صعودکننده از این مرحله خواهد بود و در صورت تساوی تفاضل گل تعیین کننده خواهد بود.

حالت چهارم) اگر ایران با نیجریه مساوی کند و نیجریه بوسنی را شکست دهد، ایران در صورت پیروزی مقابل بوسنی با نیجریه هم امتیاز شده و  تفاضل گل مشخص می‌­کند که چه تیمی صعود خواهد کرد.

حالت پنجم) اگر ایران با نیجریه مساوی کند و نیجریه به بوسنی ببازد، ایران فقط در صورت برد مقابل بوسنی می تواند به مرحله بعد صعود کند.

حالت ششم) اگر ایران به نیجریه ببازد و نیجریه به بوسنی و بوسنی به ایران، تفاضل گل تیم دوم گروه را مشخص می­‌کند.

در هر حالت دیگری تیم ایران نمی­‌تواند به مرحله بعد صعود کند.

حالا در جواب اون دسته از دوستان که الان دارن با خودشون فکر می‌کنن که “این یارو چقدر خوش­‌خیاله” باید عرض کنم که برای من هم شکست دادن نیجریه یا بوسنی یک آرزوی دور است اما دست­‌نیافتنی نیست. شاید کمتر کسی از میان ما بعد از باخت یه ازبکستان در ورزشگاه آزادی فکر صعود به جام­جهانی را داشت، ولی ایران با سه برد پی‌­در­پی و شکست قطر و کره­‌جنوبی در خانه توانست مسافر جام­ جهانی شود. شاید مساوی مقابل اسکاتلند در 1978 یا آمریکا در 1998 هم به همان دوری برد مقابل نیجریه و بوسنی به نظر می‌­رسید و اما خاطره‌­ای که هرگز از ذهن من و هم‌­نسلانم پاک نمی‌­شود، روز 18 تیر 1376 در ورزشگاه ملبورن است، روزی که هیچ منطقی نمی‌­توانست ما را سالم از آن زمین بیرون بیاورد.

به دوستانی هم که در انتظار هستند تا ایران در مقابل آرژانتین به کیسه گل تبدیل شود، تا فریاد “دیدی گفتم”شان به آسمان بلند شود، هم باید عرض کنم که بر فرض 5 گل از آرژانتین خوردیم، دروازه‌­بان‌مون از کاسیاس بهتر بوده یا دفاع­‌هامون از پیکه و راموس شاخ‌­تر بودن که ما باید ناراحت باشیم!!؟ قهرمان جهان با پنج گل بازی رو تموم کرد، ما هم اگه همین مقدار گل بخوریم (حتی بیشتر) خم به ابرومون نمی‌آریم، چون این‌جا جام­ جهانیه و ما وسط بهترین­‌ها ایستادیم.

بهزاد طالبی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها