پل استر و اختراع انزوا ؛ در جستجوی حقیقت

۱ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۰:۰۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

کتاب اختراع انزوا نوشته پل آستر، با ترجمه بابک تبرایی را نشر افق در 252 صفحه با قیمت 4800 تومان منتشر کرده است.  با بر خط داستان همراه شوید و در شبگار بخوانید.

«کلاغ با وقار گفت : وقتی مرده‌ها گریه می‌کنند یعنی دارند احیا می‌شوند. جغد گفت : متاسفم که باید با دوست و همکار نام آورم مخالفت کنم ولی تا جایی که به من مربوط می‌شود فکر می‌کنم که وقتی مرده‌ها گریه می‌کنن، معنایش این است که نمی‌خواهند بمیرند.» (کولودی ، ماجراهای پینو کیو، ص 103)

اولین مواجهه من با پل استر هم‌زمان با آشنا شدن با دوستی بود که  در مدت کوتاهی توانست دید من را به زندگی عوض کند. اولین کتابی که از استر خواندم «مرد در تاریکی» بود، داستان پیرمردی که بی‌خواب شده است و در بیداری شبانه­‌اش چیزهای جدیدی از زندگی­‌اش را کشف می­‌کند. پل استر نویسنده­‌ی آمریکایی، تجربه نوشتن هر چیزی را دارد؛ رمان، داستان کوتاه، فیلمنامه و حتی شعر. جالب است که به یک سبک هم افاقه نکرده است. با این‌که او را نویسنده پست‌مدرن می‌دانند اما او رمان رئالیسم جادویی و حتی افسانه حیوانات هم نوشته است.

«برای یک کودک معنایش این می‌­شد که آسمان هر لحظه ممکن است بر سرش خراب شود و او هرگز نمی‌تواند از هیچ چیز مطمئن باشد. برای همین هم، یاد گرفت هرگز به کسی اعتماد نکند. حتی به خودش. همیشه کسی بود که از راه برسد و به او ثابت کند که آنچه فکر می­‌کرده، اشتباه بوده و هیچ ارزشی ندارد. او یاد گرفت که هرگز دلش بیش از حد چیزی نخواهد.» ص 74

«اختراع انزوا »یک جورهایی خود زندگی‌نامه‌­ی پل استر است. کتاب به دو بخش تقسیم شده است که به نظر از هم جدا هستند اما در واقع لازم و ملزوم هم‌دیگرند. در بخش اول «پرتره مرد نامرئی» استر با راوی اول شخص، از مرگ پدرش در تنهایی می‌­گوید. پدرش که فروشنده لوازم خانگی بود و بعد‌ها ملاک شد، از زندگی مادر و پدرش و کلا حول پدرش و رابطه دشوار آنها می‌چرخد. در بخش دوم «کتاب خاطره‌» استر داستان نویسنده را می‌­گوید در مواجهه با زندگی و گذشته‌اش، البته با راوی سوم شخص.

«در کدام لحظه یک خانه از خانه بودن باز می‌ایستد؟ وقتی سقف برداشته می‌شود‌؟ وقتی پنجره‌ها بیرون کشیده شوند؟ وقتی دیوارها فرو بریزد؟ در کدام لحظه به توده‌ای آوار بدل می‌شود؟… و بعد یک روز دیوارهای خانه‌ات سرانجام ویران می‌­شوند . هرچند اگر در، کماکان سر‌جایش باشد.» ص 38

یکی از فیلم­‌هایی که با الهام و برداشت از داستان‌های پل استر ساخته شد «داستان آملی پولن‌» ژان پیر ژنه فیلمساز فرانسوی بود .

از ویژگی­‌های داستان‌های پل استر، توانایی او در قصه‌گویی است آن هم قصه‌گویی به شیوه سنتی. تا جایی که بعضی از رمان‌هایش داستان در داستان می­‌شود. قصه‌­های او با اینکه کاملا به شیوه و سبک زندگی آمریکایی نزدیک است، اما در جاهایی از اسطوره‌های قدیمی آسیا و اروپا یاد می­‌کند که نشان از آگاهی نویسنده و دید باز او دارد. بارزترین ویژگی آثار او بینامتنیت است که او را بیشتر به پست مدرن ها نزدیک می‌کند. در واقع برای آگاهی و درک بهتر آثار او باید به نوشته‌های قبلی او رجوع کرد.

«می‌فهمم که ورود به انزوای دیگری غیرممکن است. اگر این درست باشد که ما اصلا بتوانیم انسانی دیگر را، حتی اندکی بشناسیم، تنها تا جایی می‌­توانیم پیش برویم که خود او بخواهد خودش را بشناساند. آدم می‌تواند بگوید «سردم است» یا آنکه چیزی نگوید و ما ببینیم که او می‌لرزد. در هر دو حال خواهیم دانست که او سردش است. اما درباره انسانی که چیزی نمی‌گوید و نمی‌­لرزد چه؟ جایی که همه چیز بغرنج است آدم نمی‌­تواند به جز تماشا کاری بکند .»ص28

کتاب اختراع انزوا ترجمه بابک تبرایی را نشر افق در 252 صفحه با قیمت 4800 تومان منتشر کرده است.  در نهایت اینکه دنیای داستانی پل استر واقعی در عین حال خیال انگیز، گرم و ملموس در عین حال تلخ، شخصی  و مرموز در عین حال آشنا برای همه است .

نیلوفر شاندیز
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها