همه‌ی سبک‌های موسیقی از کلاسیک تا رپ

۲۵ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۶
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 9 دقیقه

 اگر برای شما هم سوال است که رپ چه فرقی با پاپ دارد و بلوز اول به وجود آمده یا جز یا موسیقی رمانتیک را چه کسی به اوج رساند و از این دست این سوالات، این مقاله از ارشک عزیزی مخصوص شماست.  در شبگار بخوانید.

طی چند مقاله‌ی گذشته با تعریف کلی موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ تا حدودی آشنا شدیم و متوجه شدیم که موسیقی را می‌توان به دو بخش کلی پاپ و کلاسیک تقسیم کرد. موسیقی کلاسیک را می‌­توان موسیقی تشریفاتی، مجلسی و یا آکادمیک دانست که نهایتا نام موسیقی دقیق را برازنده‌تر از هر نامی برای آن دانستیم، از طرفی موسیقی پاپ را به طور کلی موسیقی مردمی، غیر‌مجلسی و یا مردم‌پسند دانستیم. هم‌چنین متوجه شدیم که هر کدام از این دو بخش اصلی موسیقی دارای سبک‌های متفاوتی هستند، (مانند رمانتیک، مدرن و باروک برای موسیقی کلاسیک و جز، راک و رپ برای موسیقی پاپ). بررسی جداگانه­‌ی هر کدام از این سبک‌ها نیاز به وقت زیادی دارد و شاید حتی یک کتاب کامل هم برای توضیح هر کدام از آن‌ها کافی نباشد. در این مقاله صرفا سعی شده تا آشنایی کلی با هر کدام از سبک‌های مهم موسیقی غربی به وجود آید.

موسیقی کلاسیک:

قرون وسطی ـ اولین سبکی که آثار مکتوبی از آن دوره به جا مانده و حدودا همگی آثار این دوره مذهبی و کلیسایی‌­اند. موسیقی در ابتدای این دوره عمدتا مونوفونی (تک صدایی) است و به مرور زمان موسیقی پلی فونی(چند صدایی)در شکل‌های مختلف در آن اوج  می‌گیرد.

رنسانس ـ همه­‌ی هنرها در این دوره سعی بر بازآفرینی دوره‌ی یونان باستان نمودند و از آن‌جا که از موسیقی یونان باستان هیچ اثری بر‌جای نمانده بود، آهنگسازان در این دوره با توجه به اساطیر یونان، نقاشی­‌ها و ادبیات بازمانده از آن دوران سعی بر ساخت موسیقی داشتند، از همین دوران بود که تا حدودی موسیقی غیرمذهبی و غیر‌کلیسایی شروع به رشد کرد. از مهم‌ترین نظریه‌پردازان و آهنگسازان این دوره می‌­توان از وینچنزو گالیله (پدر گالیله‌ی دانشمند) نام برد، که موسیقی پلی فونی را از نظر درک برای عوام سخت می‌­دانست و معتقد بود که خط ملودی تنها باید به اجرا بپردازد و سایر صداها باید به همراهی ملودی اصلی بپردازند و از همین‌جا موسیقی هموفونی(یک ملودی با همراهی چند ساز دیگر) شروع به رشد می­‌کند.

باروک ـ در این دوره خط موسیقیایی به طور کامل رشد کرده و حدودا شبیه به خطی شد که امروزه می‌شناسیم. موسیقی هموفونی به رشد خود در این دوره ادامه می­‌دهد و آهنگسازانی نظیر ویوالدی، هندل، آلبینیونی و مارچلو گام‌های بزرگی در ارتقای موسیقی هموفونی برمی­‌دارند. از سویی یوهان سباستین باخ موسیقی پلیفونی را به اوج شکوه خود می­‌رساند و چنان پیشرفتی در موسیقی به وجود می‌آورد که موسیقی باروک را به کلاسیک پیوند می­‌دهد

کلاسیک ـ موسیقی پلی‌فونی حدودا در این دوره منسوخ می‌شود و ژوزف هایدن و یوهان کریستین باخ (فرزند باخ) موسیقی هموفونی را گسترش می‌­دهند. وولفگانگ آمادئوس موتزارت موسیقی کلاسیک را به اوج می‌رساند و لودویگ فان بتهوفن چنان نو‌آوری‌هایی انجام می‌دهد که نهایتا موسیقی کلاسیک را به رمانتیک پیوند می‌­دهد. بتهوفن اولین آهنگساز در تاریخ موسیقی غرب است که مستقل از هرگونه اشراف‌زاده‌ای یا کلیسایی به آهنگسازی پرداخت و درآمد خود را از راه برگزاری کنسرت، فروش پارتیتور قطعات و آموزش موسیقی به دست آورد. سمفونی‌های بتهوفن اولین سمفونی‌های غیر‌سفارشی هستند.

رمانتیک ـ  در این دوره موسیقی به طور کامل از زیر سلطه­‌ی کلیسا و اشراف بیرون آمده و برای اولین بار آهنگسازان درآمد اصلی خود را از راه برگزاری کنسرت کسب می‌­کنند. بندهای موسیقی رها شده و آهنگسازان بیش از هر چیز به بیان احساس در موسیقی‌هایشان می­‌پردازند. تعداد آهنگسازان نسبت به دوره­‌های قبل افزایش چشمگیری پیدا می‌­کند. از بزرگترین آهنگسازان این دوره می‌­توان از شومان، شوبرت، لیست، پاگانینی، شوپن، مالر و واگنر نام برد. واگنر را آغازگر دوره‌ی مدرن در موسیقی نیز می‌دانند.

مدرن – موسیقی مدرن خود شامل سبک­‌های متفاوتی از جمله امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم، نوکلاسیک و مینیمالیسم است. کلود دبوسی با الهام از نقاشان امپرسیونیستی سعی بر ساخت موسیقی می­‌کند که احساسات را در هم تنیده بیان کند و تاکیدی بر نقطه‌ای خاص نداشته باشد و نهایتا این تلاش­‌های او منجر به ایجاد گام تمام پرده می‌­شود. آرنولد شوئنبرگ در همین هنگام موسیقی کاملا جدیدی را خلق می‌­کند که بر تمامی آهنگسازان پس از خودش تاثیر می‌­گذارد، او از تمام نت‌های موجود در نظام پرده‌بندی موسیقی غربی استفاده می‌کند و به جای گام از سری نت‌ها استفاده می‌برد و سبک اکسپرسیونیسم در موسیقی را ایجاد می­‌کند. ایگور استراوینسکی از هارمونی مدرن استفاده می‌­کند ولی ملودی­‌های شفاف و برجسته­‌ای مانند دوران کلاسیک می‌سازد و بنیان­‌گذار موسیقی نوکلاسیک می­‌شود. موسیقی نو‌کلاسیک تا امروز تغییرهای فراوانی یافته، این نوع موسیقی حدودا به طور کامل چه از نظر ملودی و چه از نظر هارمونی به سمت موسیقی کلاسیک رفته، ولی ساز‌بندی‌ها کمی متفاوت شده، ارکسترهای بزرگ، پرکاشن­‌های قوی و صدای باس بسیار قدرتمند، از این دسته‌اند. بسیاری از موسیقی فیلم­‌های امروزی هالیوود مانند کارهای هانس زیمر، آلن سیلوستری و الکساندر دیسپلنت در این دسته قرار می‌گیرند (به خاطر داشته باشید که soundtrack به هیچ‌وجه سبکی از موسیقی نیست. سوند ترک به موسیقی که تصویر را همراهی می‌کند می‌گویند و می‌تواند در سبک جز، راک، کلاسیک، نو کلاسیک و … باشد). جنبش مینیمالیسم هم نوعی از موسیقی است که در آن استفاده‌ی محدودی از آکورد‌ها و نت‌ها می‌شود و تکرار در آن بسیار یافت می‌­شود، می‌توان از فیلیپ گلس به عنوان مهم‌ترین آهنگساز این سبک نام برد.

موسیقی پاپ:

کانتری ـ سبک کانتری به موسیقی محلی آمریکا گفته می‌­شود که معمولا با یک ساز(گیتار یا ماندولین) و با همراهی یک خواننده اجرا می‌­شود. این موسیقی را بیشتر کشاورزان برای اوقات فراغت خود و سرگرمی شبانه‌­ی خود اجرا می­‌کردند.

بلوز ـ این سبک از نظر صدا دهی تا حدود زیادی شبیه کانتری است با این تفاوت که کانتری بیشتر برای رقص و شادی است و بلوز تا حدود زیادی شامل موسیقی­‌های محزون می‌‌شود. تعداد سازهای این سبک هم کمی بیشتر از کانتری است و حداقل یک کنترباس یا گیتار باس و یک طبل کوچک از سازبندی موسیقی کانتری بیشتر دارد.

(احتمالا همه با گروه کیوسک آشنایی دارید، سبک موسیقی این گروه را می­‌توان مابین کانتری و بلوز در نظر گرفت البته با تفاوت­‌های کوچکی که فعلا به آن‌ها نمی‌پردازیم)

جَز ـ موسیقی جَز بر اساس بداهه نوازی‌های نوازندگان سیاه‌پوست در بارها در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد. در ابتدا این موسیقی به طور کامل با بداهه‌نوازی همراه بود، اما کم‌کم قوانینی بر آن حاکم شد و از میزان بداهه نوازی­‌ها کاسته شد. کنترباس، درامز، ترومپت و کلارینت از سازهای جدا ناشدنی این سبک موسیقی هستند. بعد‌ها ساکسیفون هم وارد این سبک شده و تا حدودی جای ترومپت را گرفت و به ساز اصلی و ملودی نواز قطعات جَز تبدیل شد. صدای موسیقی جَز تا حدود زیادی شبیه به بلوز و کانتری است و برای شخصی که تمام عمر موسیقی کلاسیک گوش داده صدایی کاملا جدید و عجیب می­‌باشد. موسیقی جز به طور کل از نظر غنای هارمونی و پیچیدگی ریتم، در میان سایر موسیقی‌های پاپ از همه قوی‌­تر است. در اواخر دهه­‌ی ۵۰ میلادی جز با موسیقی راک ترکیب شد و سبکی محبوب به نام جَز راک را به وجود آورد.

از بزرگان موسیقی جز می‌توان لویی آرمسترانگ، دوک الینگتن، چارلی پارکر و مایلز دیویس(در سبک جَز راک) را نام برد.

پاپ ـ موسیقی پاپ همراه با جنبش پاپ آرت به وجود آمد. صدا‌دهی سازها و به طور کلی موسیقی در این سبک بسیار شبیه به موسیقی کلاسیک (دوران کلاسیک) می­‌باشد. با این تفاوت که صدای باس در آن تقویت شدیدی شده و به طور کلی از تمام جوانب موسیقایی از جمله سازبندی، هارمونی، فرم و … نسبت به موسیقی کلاسیک بسیار ساده‌تر شده است.

سبک های ترنس و دیسکو نیز از زیر مجموعه‌های این موسیقی می‌باشند.

راک، متال ـ موسیقی راک از اواخر دهه­‌ی ۵۰ میلادی آفریده شد. مهم‌ترین خصوصیت این سبک، حضور آمپلی فایرها و ایجاد صداهای دیستورت شده و بسیار بلند است. گیتار الکتریک نقشی بسیار اساسی در این سبک ایفا می‌­کند. سبک راک به شعر و صدای خواننده وابستگی زیادی دارد، اکثر شعرهای این سبک در اعتراض به وضعیت موجود در آن زمان آمریکا و اروپا بوده است. جوانان با موسیقی راک قصد داشتند تا صدای خود را به نسل‌های قبلی خود برسانند و تغییرات بزرگی در دنیا ایجاد کنند. بیتل‌ها، الویس پریسلی و جیمی هندریکس از معروف‌ترین موسیقی‌دانان راک هستند.

موسیقی متال در پی راک به وجود آمد و خط مشخص و معینی میان این دو سبک از نظر زمانی نمی‌توان کشید. متالیکا را می‌توان معروف‌ترین گروه متال دانست.

تفاوت میان سبک‌های پاپ، راک و متال بسیار کم است. در این‌جا به چند تفاوت میان این سبک‌ها اشاره می‌کنم:

در موسیقی پاپ فرم قطعه معمولا به حالت A-B-A-B یا A-B می‌باشد، که البته در هر موسیقی ممکن است کمی تفاوت داشته باشد.

در موسیقی راک و متال فرم قطعات معمولا به صورت A-A’-B-A می‌باشد.

سازبندی در موسیقی پاپ در قدیم نزدیک به سازبندی ارکستر کوچک بوده و امروزه بیشتر از ساز‌های الکترونیکی و سینتی سایزر‌ها استفاده می‌شود و اکثرا در کنسرت‌های پاپ خواننده به تنهایی و شاید تنها با چند ساز اصلی به روی صحنه می‌رود و سایر صداها از بلندگوها پخش می‌شوند.

سازبندی موسیقی راک شامل یک درامز راک(معمولن ۹ قطعه)یک یا دو گیتار الکتریک، یک گیتار باس و یک کیبورد می‌باشد، و در موسیقی متال معمولا از کیبورد استفاده نمی‌شود، گیتار‌های الکتریک با افکت‌های خشن‌تری به کار گرفته می‌شوند، صدای گیتار باس هم از حالت معمولی در‌آمده و معمولا با افکت دیستورشن اجرا می‌شود و از درامز متال (۱۴ قطعه و بیشتر) در آن استفاده می‌شود.

با کمی اغماض می‌توان راک و متال را یک سبک دانست و تفاوتی میان آن‌ها از نظر موسیقایی قائل نشد.

رپ ـ  موسیقی رپ طی چند دهه­‌ی اخیر رشد چشم‌گیری داشته و به یکی از محبوب‌­ترین سبک­‌های موسیقی بدل گشته است. این سبک ابتدا از اعتراض‌های ریتم دار سیاه‌پوستان، بر خلاف تبعیض‌های نژادی به وجود آمد. از همین رو کاملا مشخص است که این سبک موسیقی کاملا کلام محور است. خواننده در این سبک اصلی‌­ترین نقش را بازی می‌کند و سایر سازها همراهی کننده‌ی خواننده هستند. این همراهی می‌­تواند تنها توسط یک درامز  و گیتار باس و یا توسط یک ارکستر بزرگ مدرن صورت بپذیرد.

canaltelegram

ارشک
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
26 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
kia
8 سال قبل

عالی بود!
مختصر و مفید
دقیقا چیزی که دنبالش بودم

azad
8 سال قبل

مرسی خوب بود. اما واقعیتی وجود داغرد که در آغاز اوج این سبکها در زمان قبل از انقلاب ، همه ی موسیقی ها دقیقا کپی برداری از کارهای اروپایی بود . و همچنین اینکه سبک بلوز بسیار به سبک های اصیل کردی مثل حیران و هوره شبیه است و اساسا” از یک اصل پیروی میکنند. از مطالبتون مشخصه که علاقه مند خواهید شد که در این سبک ها که گفتم مطالعه و تحقیقی داشته باشید . و سپاسگذارم.

فرزاد
7 سال قبل

واقعا که چرته سایتتون.بابا من هم یه آدم عادی هستم.شما واسه اونایی پست گذاشتین که مدرک عالی موسیقی دارن.من چه میدونم فلان چلان چیه.یه جا نشد که من جواب سوالمو ساده بگیرم.

ناشناس
پاسخ به  فرزاد
5 سال قبل

موافقم می تونستین با مثال های ساده تر و واضح سایتتونو مفید تر و کار امد تر راه اندازی کنید.

Milad twor
پاسخ به  فرزاد
5 سال قبل

Khob boro motale kon yad begir mesale sade chye.. Muzik hamin chizast ke mibini hamishe donbale ye rahe osuli bash vase yad gereftan na rahe asun.. Ghabl az har chizi bayad ye sabki sazi chizi kar koni ta tu rahatar matalebo dark k koni

دکتر قره ویسکی
7 سال قبل

خیلی خوب بود لذت بردم مختصر و مفید به دور از هر گونه خاشیه
در جواب دوستمون که می گفت پیچیده بود باید بگم که اصلا موسیقی غربی گوش نمی دی اینکه یکی با گوش دادن مدونا موسیقی گوش کن بشه و بخواد سبکها رو بفهمه عزیز جان غیر ممکنه . من با بلوز و جاز زندگی کردم شاید شما یا هر شخص دیگه ای بلوز گوش بدی بگی چه حوصله ای داری اما تک تک صوتش رو می فهمم
اگر به جای گوش دادن به مدونا و بریتنی سایر سبکها رو گوش بدی و ببینی هر سبک چه تاثیری روی ذهنت داره اونوقت می تونی سبک مورد علاقه ات رو پیدا کنی . موسیقی فقط نباید حالت شادی و رقص بهت بده باید به فکر ببرت باید یاد خاطره های تلخ و شیرین و نه لزوما عشقی بیندازت باید ئقتی تموم شد انگار رفتی یه دنیا دیگه انگار خواب بودی و بیدار شدی

امین
پاسخ به  دکتر قره ویسکی
6 سال قبل

عالی گفتین همونطور که ذکر کردین موسیقی انجا ارزش دارد که امسان را به فکر وادار کند

سوسن
پاسخ به  امین
6 سال قبل

امسان
نه داداش اشتباه گرفتی انسان
درست فرمودید.

iman
7 سال قبل

سلام . خیلی خوب بود بهتر از خیلی سایتهای دیگه ولی میتونست کامل تر هم باشه از 10 . 9 بهتون میدم

برای اشنایی پیشنهاد میکنم به دوستان توی سبک
پاپ .و راک brayan adamz ,,, scorpions ,, ,,, celin dion,
coldplay
گوش بدهند

iman
7 سال قبل

سلام . خیلی خوب بود بهتر از خیلی سایتهای دیگه ولی میتونست کامل تر هم باشه از 10 . 9 بهتون میدم

برای اشنایی پیشنهاد میکنم به دوستان توی سبک
پاپ .و راک brayan adamz ,,, scorpions ,, ,,, ,
coldplay
گوش بدهند celin dion

انلح
پاسخ به  iman
6 سال قبل

گه نخور

خجه
پاسخ به  انلح
5 سال قبل

زشتع بذا بخورع بی شعور😐

mohammad.rst60
7 سال قبل

مطلب مفیدی بوود.بنظرم موسیقی
رپ هم جایگاهشوو بین مردم خوب پیدا کرده تا اونجایی که دیگه شنونده ها بسیاری از رپرها رو میشناسن و با کاراشوون ارتباط خوبی برقرار میکنن

بماند
6 سال قبل

تو رو خدا تو عمرت آهنگ گوش دادی اصن؟
آخه واقن راک و متال و رپ و … همه زیر شاخه ی پاپن؟
تو رو خدا اینارو به کسی نگیا بهت میخنده
یکمم اطلاعاتتو ببر بالا
واقن اگه گوش ادی و بازم به این نتیجه رسیدی که متال و راک و رپ و پاپ نزدیک همن به ی متخصص مراجعه کن

ارغنون
پاسخ به  بماند
6 سال قبل

دوست عزیزم… وقتی از منظر فرم و ساختار به موسیقی نگاه می کنیم (که البته لازمه سبک شناسی و تحلیل کلی موسیقی هست) خیلی از سبکهایی که شما نام می برید بیشتر از اونچه که فکر کنید به هم نزدیکن. حالا هر چقدر هم که در اجرا و ریزه کاریها تفاوت داشته باشند و سازندگان و البته طرفدارانشون اونها رو متفاوت بدونن در روند کلی اینگونه تحلیلها هیچ اثری نخواهد داشت… بحثی که این مقاله کرده به نظرم نظر سلیقه ای و شخصی نیست که بخواهیم باهاش احساسی برخورد کنیم…

رضا مارمولک
6 سال قبل

اولا سبک متال و پاپ دو تا چیز جدا هستند
دوما راک و متال تفاوت های اساسی دارن
یکیش همین کیبورد که گفتی
ضربهای درامز و بیس هم تو راک و پاپ لزوما متفاوته
مزخرفترین و چرت ترین سبک موسیقی
(البته اگه بشه اسم سبک روش گذاشت)
همین رپ هست
نمیدونم ملت به چی این چرت و پرتا گوش میکنن
خواننده یه متن رو دکلمه وار میخونه
نه ریتم داره نه ملودی داره نه ضرب و ضورب حالیشه
مطلق چرت به معنای تمام

6 سال قبل

سلام.
من عاشق یه نوع سبک موسیقی هستم ولی اسمشو نمیدونم‌.
فکر کنم آمریکایی باشه برای مثلا دهه شصت یا هفتاد یا هشتاد میلادی… اگه بازی درایور پلی استیشن یک رو داشتید از سبک موسیقی تو منوی بازیش رو می‌گم.

پاسخ به  Mohammad
6 سال قبل

اگه میشه خواهشاً اسم سبکشو بگین. ممنون

السا
6 سال قبل

ممنون عالی بود

Tina
5 سال قبل

اگه میشه سبک ترپ و هوس(house) رو هم توضیح بدین عالی میشه

5 سال قبل

برای آشنایی بیشتر با سبکهای موسیقی این سایت را
پیشنهاد میکنم.

5 سال قبل

برای آشنایی بیشتر با سبکهای موسیقی سایت ملودایو را
پیشنهاد میکنم.

5 سال قبل

ممنونم بابت توضیحاتتون عالی بود

hackermind
4 سال قبل

سلامبنظرم موسیقی پاپ موسیقی ظعیفیخ چون کلا اصلا موضوعاتش و شعراش خیالی ان و اصلا واقعیت نداره و گروه هایی هم مثل bts که اصلا افتضاح ان.
اما موسیقی های اعتراضی مثل رپ ، راک و متال خیلی خوبن اگه اینا رو بتونیم متناسب فرهنگمون روش کار بکنیم و تغییراتی بهشون اعمال بکنیم خیلی بهترن

4 سال قبل

جالب بود مطلبتون. من خودم سبک کلاسیک میپسندم.

4 سال قبل

مقاله مفیدی بود البته جا برای کامل تر شدن و همینطور دقیقتر شدن داره