نجات گوریل کنگو: پناهگاهی برای حیوانات در خطر

۱۷ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

می‌­دانید که 98.4% از DNA ما با گوریل مشترک است؟ اما مردمی که در کنگو دغدغه­ حفاظت از گوریل‌ها را دارند خیلی بیشتر از ژن­‌های مشترک با آن‌ها دارند. مردم کنگو و گوریل­‌ها هردو قربانیان جنگ‌های قومی و منطقه‌­ای هستند که مدت­‌هاست آفریقای مرکزی را گرفتار کرده است.

جنگ مدام، به علاوه تهدید شکارچیان، بیماری و جنگل‌­زدایی به گوریل­‌ها صدمه جدی زده است. اکنون فقط  حدود 800  گوریل کوهستانی در جهان زنده هستند که بیشترشان در کوهستان ویرونگا(Virunga)، زندگی می­‌کنند. رشته کوهی که میان سه کشور روآندا، اوگاندا و کنگو کشیده شده است. در این اوضاع و احوال 300 گوریلی که در کنگو زندگی می‌کنند در خطر ویژه‌­ای قرار دارند، زیرا گروه شورشی m23، در همین کوهستان مستقر شده است. گوریل‌­ها گاهی در درگیری تیر می­‌خورند و گاهی مستقیما شکار می‌­شوند زیرا بچه گوریل کالای قاچاق گران‌قیمتی است، و گوشت بچه گوریل این روزها در شهرهای بزرگ آفریقا مد شده است. عکس اول از همین سری عکس‌­ها، گوریلی است که با گلوله کلاشینکف زخمی شده است و در حال نگه‌داری از او هستند.

در این شرایط جنگی، کمپی در کوهستان به این جنگ‌زدگان عالم حیوانات پناه می‌­دهد. بچه گوریل‌­هایی که مادرانشان را از دست داده‌­اند، گوریل­‌های زخمی، همه این‌جا جا دارند. نگهبانان کمپ جوری از بچه گوریل­‌ها نگه‌داری می­‌کنند انگار فرزندان خودشان هستند. این‌جا باغ‌وحش یا مرکز تحقیقاتی نیست، این‌جا واقعا یک پناهگاه است. اما حتی این پناهگاه هم ایمن نیست.

از سال 1996 تا امروز پارک ملی ویرونگا بیش از 130 نفر رنجر را در درگیری‌های مسلحانه از دست داده است. در هر شرایطی رنجرها در موضع ضعف قرار دارند. از شورشی‌ها و شکارچی‌ها کمتر سلاح دارند، پس در جنگ رو در رو به سختی می‌توانند پیروز شوند. اگر در کنگو صلح شود و موتور توسعه باز هم به کار بیافتد معنایش نابودی بیشتر جنگل­‌ها خواهد بود. رنجرها زورشان به پیمان‌کاران هم نمی‌رسد. رنجرهای محافظ پارک ملی همیشه در موضع ضعف هستند.

با این همه، کمپ سنکوکوه(senkwekwe) واحه‌­ای از آرامش است در این جهان پر آشوب. جایی که بچه گوریل­‌ها به زندگی برمی‌گردند و و برنت استیرتون( Brent Stirton) با عکس‌­هایش به خوبی این تلاش را به تصویر کشیده است.

لینک اصلی

it is for test
مدیر
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها