موسیقی کلاسیک چیست؟

۱۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۰:۱۲
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 7 دقیقه

واقعا تا حالا به این فکر کرده‌­اید که موسیقی کلاسیک چیست؟ با ارشک عزیزی در شبگار، تعاریف این نوع از موسیقی را مرور کنید. واقعا وقتی از موسیقی کلاسیک حرف می‌­زنیم، از چه حرف می‌­زنیم؟

حتما در بین دوستان و آشنایان‌تون تا حالا افرادی را دیدید که تا بحث از موسیقی می‌­شود، سرشان را بالا می‌گیرند و با حالتی پر از غرور می‌گویند من که فقط موسیقی کلاسیک گوش می‌دم! لطفا دفعه‌­ی بعدی که این نوع دوستان‌تان را دیدید ازشان بپرسید، موسیقی کلاسیک دقیقا یعنی چی؟

تا حالا با خودتان فکر کردید که ما واقعا به چه موسیقی کلاسیک می‌گوییم؟ بله اگه سمفونی ۵ بتهوفن را گوش بدهیم می‌گوییم کلاسیک است، نه به خاطر این که می‌دانیم سمفونی ۵ بتهوفن کلاسیک است، بلکه به خاطر این که می‌دانیم آثار بتهوفن همگی جزو موسیقی کلاسیک‌اند.

ما به دو دسته از آثار موسیقایی می‌گوییم کلاسیک. اولی آثاری هستند که در دوره‌­ی کلاسیک خلق شدند. دوره‌ای که بعد از باروک با هایدن شروع شد و یا بتهوفن تمام شد و به دوره­‌ی رمانتیک رسید و از حدود سال‌های‌ ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ میلادی طول کشید. ما فعلا با این موسیقی کلاسیک کاری نداریم و به موقع خودش بررسیش خواهیم کرد.

بحث امروز من بر سر معنای دوم موسیقی کلاسیک است. یعنی وقتی کسی باخ گوش می‌دهد ،نمی‌گوید من موسیقی باروک گوش می‌­کنم، یا کسی که شوئنبرگ گوش می‌دهد، نمی‌گوید من موسیقی مدرن اکسپرسیونیستی گوش می‌دهم. هر دوی این افراد معتقدند موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند و اعتقاد درستی هم دارند. فقط مسئله این‌جاست که تعریف این موسیقی کلاسیک چیست؟

یعنی وقتی برای ما موسیقی پخش کنند و ما ندانیم که آهنگساز اثر کیست و مال چه دوره‌­ای است بر چه اساسی می‌گوییم موسیقی کلاسیک هست یا نه؟

خیلی‌ها معتقدند که موسیقی کلاسیک، موسیقی خوب است، و معمولا به بتهوفن، واگنر و خیلی بزرگان دیگر از این قبیل اشاره می‌کنند. اما آیا موسیقی سنتی ایرانی موسیقی بدی است؟ یا حتی موسیقی جز؟ از طرف دیگر تمام آثار کلاسیک آثار خوب و فاخری نیستند و می­‌شود پیدا کرد موسیقی‌های کلاسیکی که نه زیبا باشند نه هارمونی پیچیده‌ای داشته باشند و نه هیچ ‌جوره بشود آن‌ها را موسیقی خوب لقب داد.

بعضی افراد معتقدند موسیقی کلاسیک موسیقی جدی است. موسیقی گروه راکی مثل پینک فلوید شوخی است؟ آیا موسیقی جنگ قبایل بدوی در هنگام نبرد یا قبل از نبرد خیلی جدی‌تر از سمفونی‌های موتزارت نیستند؟

بعضی افراد معتقدند موسیقی کلاسیک موسیقی سطح بالایی است که فقط افراد تحصیل‌کرده و خیلی با شعور آن را می‌فهمند و گوش می‌دهند. دلیل رد این ادعا هم همان دوستانی هستند که در ابتدا در موردشان صحبت کردم. برای مثال در سمفونی‌های چایکوفسکی بیش از ۱۰۰ ساز هم­‌نوازی می‌کنند. فردی که تحصیلات موسیقی ندارد و گوش تربیت‌ شده‌ای ندارد چطور می‌تواند تمام صد ساز که حداقل ۵ خط ملودیک و ریتمیک را به طور هم‌زمان اجرا می‌کنند بشنود و متوجه شود که روند هارمونیکی که در این موسیقی هست بسیار پیچیده‌­تر از موسیقی­‌های دیگر است. حتی اگر این فرد دکترای فیزیک اتمی داشته باشد و حتی اگر پارتیتور قطعه جلوی رویش باشد، از آن‌جا که علم هارمونی را بلد نیست؛ بر چه اساسی می‌تواند یک قطعه‌ی کلاسیک را برتر از یک قطعه‌­ی پاپ بداند؟ و بدتر از آن بر چه اساسی می‌­تواند موسیقی هایدن را با مالر مقایسه کند و یکی را برتر از دیگری بداند؟ بگذارید نظر خودم را برایتان بگویم که گوش کردن به موسیقی کلاسیک هیچ کلاسی ندارد و هیچ ربطی به میزان سواد و درک و شعور شما. من به موسیقی گوش می‌­دهم که می‌پسندم، نه به موسیقی که فکر می‌کنم کسی با تحصیلات من مجبور است بپسندد.

افراد دیگری موسیقی کلاسیک رو موسیقی هنری می‌نامند. باید برگردیم سر این‌که تعریف از موسیقی هنری چیست؟ اگر منظور موسیقی برتر است که جوابش را در خطوط بالایی دادیم، اگر منظور موسیقی است که خلاقیت در آن به کار رفته باشد، خوب مگر موسیقی گروه بیتل­‌ها خالی از خلاقیت است؟

دسته‌­ی دیگری هم موسیقی کلاسیک را موسیقی ارکستری می‌دانند. راه دور نمی‌­روم و از متالیکا یا پینک فلوید مثال نمی‌­زنم. چند وقت پیش خانه‌­ی برادرم بودم و ماهواره روشن بود که یک دفعه دیدم یک گروه ارکستر سمفونیک قطعه‌­ای را می‌­نوازند و بعد آقایی شروع به خواندن کرد و نهایتا اسم آقا را انتهای قطعه نوشت، شاهکار بینش پژوه. همه می‌دانیم که آن قطعه پاپ است و در عین حال ارکسترال. از طرف دیگر، همه می‌دانیم نوکتورن‌های شوپن فقط با یک پیانو اجرا می‌شوند و در عین حال کلاسیک هم هستند.

پس نهایتا باید تعریفی درست از موسیقی کلاسیک ارائه بدهیم. لئونارد برنشتاین در تعریف موسیقی کلاسیک گفته است:«به موسیقی کلاسیک می‌گوییم که دقیق باشد.»

موسیقی دقیق یعنی چی؟ یعنی وقتی برای مثال «مشکی رنگ عشقه» از رضا صادقی را گوش می‌دهیم، ایشان شعری را در یک گام موسیقی با یک سازبندی خاصی خوانده­‌اند. همین جناب آقای رضا صادقی ممکن است در کنسرتی که برگزار می‌کند برای این‌که راحت‌تر داد بزند یا نوازنده­‌های سازها راحت‌تر باشند یا… گامی که موسیقی استودیویی را در آن خوانده عوض کند و در گام متفاوتی بخواند. یا این‌که با سازبندی متفاوتی قطعه را اجرا کند. مثلا به‌جای این‌که گیتار کلاسیک ملودی اصلی رو بزند، گیتار الکتریک ملودی را بزند. ممکن است حتی خودش به تنهایی گیتار دستش بگیرد و فقط با یک ریتم گیتار و خواندنش موسیقی را اجرا کند (مثل کنسرتی که فرهاد در آلمان اجرا کرد و فقط خودش پیانو می‌­زد و همراهش می‌­خواند) با این‌حال که انقدر تغییر توی اجرای این موسیقی­‌ها داده شده باز هم ما «مشکی رنگ عشقه» از رضا صادقی را می‌شنویم.

اما در مورد موسیقی کلاسیک این اتفاق نمی‌تواند بیفتد، چون موسیقی کلاسیک دقیق است. آهنگساز تمامی ساز‌بندی، سرعت اجرای قطعه، گام و تمامی جزییات دیگر قطعه را مشخص می­‌کند و نوازنده‌­ها و رهبر ارکستر در تمامی نقاط دنیا و در تمامی زمان­‌ها باید دقیقا همان چیزی را اجرا کنند که آهنگساز خواسته است. برای مثال قطعه‌­ی «برای الیس» از لودفیگ فون بتهوفن باید فقط توسط یک پیانو اجرا شود. اگر یک گروه راک با گیتار الکتریک و درامز این قطعه را اجرا کند یا رهبر ارکستری آن را به صورت کاملا ارکسترال تنظیم و اجرا کند و یا حتی اگر روی دنده عقب ماشین‌­های شهرداری این قطعه پخش شود، این‌ها همه قطعاتی می‌شوند برگرفته از «برای الیس» که اثر بتهوفن است، نه اجراهای از خود اثر.

یکی از تلاش‌های رهبران ارکستر در تمام دنیا نزدیک کردن اجراهایشان به آن چیزی است که آهنگساز خواسته. در مورد آهنگسازانی مثل مالر که حدودا معاصر هستند، از آن‌جایی که خودشان قطعات‌شان را اجرا کرده و ضبط کرده‌­اند و از طرفی با جزییات در پارتیتور قطعات‌شان اکسپرشن‌­ها و … مشخص شده کار کمی راحت‌تر است. اما ۳ اجرای متفاوت از سمفونی ۳ بتهوفن توسط سه رهبر متفاوت، سه حالت متفاوت خواهند داشت و مطمئنا هر سه رهبر معتقدند که کارشان به آن‌چه بتهوفن می‌خواسته نزدیک‌­تر بوده است. زیرا در پارتیتور این قطعات، تاکیدات سازها، شدت و قدرت اجرای سازها و هم‌چنین سرعت اجرای قطعه به طور کاملا واضحی مشخص نشده‌­اند. مثلا نوشته شده با قدرت و تند اما نه چندان زیاد تند؛ و هر رهبر ارکستری با توجه به زندگی­نامه‌­ی بتهوفن و دوره‌­ای که این قطعه را در آن نوشته، آن‌را به گونه‌ای تفسیر می­‌کند.

در نهایت می‌­خواهم این‌طور نتیجه‌گیری کنم که، همان‌طور که در تعریف موسیقی کلاسیک دیدیم، این موسیقی خیلی چیز عجیبی نیست و به طور ذاتی موسیقی برتری به حساب نمی‌­آید. فقط شاید بشود گفت آهنگسازی که موسیقی کلاسیک می‌سازد باید سواد موسیقی بیشتری داشته باشد و تلاش بیشتری بکند تا آهنگسازی که موسیقی رپ می‌­سازد. اما این دلیل نمی‌­شود تا به محض این‌که یک موسیقی رپ شروع شد من اعتراض کنم و بگویم «قطعش کنید من آدم متشخصی‌ام به این موسیقی‌های مبتذل گوش نمی‌دم.» ممکن است همان قطعه­‌ی رپ که گوش نداده ازش متنفر می‌‌شویم، پر از تنوع­‌های ریتمیک باشد و در آن از کنترپوان ۴ صدایی استفاده شده باشد و پر از مدلاسیون‌­ها و پیچیدگی‌های هارمونیک باشد. باور کنید من چنین موزیک رپی را شنیده‌­ام). ما شاید بین آدم‌­ها دسته‌بندی کلی می­‌کنیم و می‌­گوییم مثلا فلانی سیاه است پس باید کارگر باشد یا بهمانی هنر خوانده پس آدم فاسدی است یا …  لطفا در مورد موسیقی این کار را نکنیم. هر موسیقی در هر سبکی ممکن است خیلی خوب و یا خیلی بد باشد و حتی خوب بودن یک موسیقی از نظر هارمونیک اصلا دلیلی بر زیبایی آن نیست. موسیقی ممکن است زیبا و ضعیف یا زشت و قدرتمند باشد، که البته این به سلیقه‌ی افراد برمی‌­گردد. روش خود من این است، گوش­‌هایم را باز می­‌کنم و درست گوش می‌کنم، موسیقی خوب در اطراف ما جاری است.

canaltelegram

ارشک
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
57 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
atefeh
10 سال قبل

Atefeh Rahbar
متن جالبی بود… اما…..به نظر من که 20 سالی میشه موسیقی کلاسیک گوش میدم این تحلیل کاملا موضع گیرانه است چون موسیقی کلاسیک برای این ارزشمنده که در اون زمان با اون امکانات ساخته شده بله کاملا مشخصه که الان خیلیا میتونن سمفونی های بتهوون رو بسازن شایدم بهتر ولی نکته اینجاست که ما داریم از موسیقی صحبت میکنیم که مربوط به دوره بعد از باروک هست یعنی زمانی که موسیقی غرب هیچ پیچیدگی نداشته پس مسلما نسبت به زمان خودش آوانگارد بوده امروز خیلیا میتونن تابلوهای ورمیر رو با کیفیت تر و بهتر نقاشی بکنن ولی آیا کسی میاد برای ساختن رنگ بازم از تخم مرغ استفاده کنه؟!! پس بهتره یکم هم به تاریخ خلق اثر بیشتر توجه کنیم که ارزش واقعی هر کاری درست سنجیده بشه…..

ارشک
پاسخ به  atefeh
10 سال قبل

سلام
شما یک نکته ای رو در نظر نگرفتید. همون نکته ای که اول نوشته شده بود. بحث بر سر موسیقی کلاسیک بود به طور کلی نه موسیقی دوره ی کلاسیک.
در ضمن هیچ جا موضع گیری علیه موسیقی کلاسیک نشد صرفن سعی شد تا به همه بگیم موسیقی رو دسته بندی کلی نکنن و یکمی از موسیقی غیر کلاسیک دفاع شد.
نمیدونم بر چه اساسی گفتین موسیقی دوره ی بعد باروک (کلاسیک) پیچیدگی نداشته چون واقعن داشته و هنوز که هنوزه هیچ کسی مشابه بتهوفن پیدا نشده.
امثال بتهوفن نه تنها نسیت به زمان خودشون بلکه همین الانم خیلی پیچیده و زیبا کار کردن.
بار دیگه این دو نکته رو تکرار میکنم
1- هدف متن شاساندن موسیقی کلاسیک و دفاع از موسیقی غیر کلاسیک بود
2- منظور از موسیقی کلاسیک کلیت این نوع موسیقی بود نه موسیقی دوره ی کلاسیک

میثم
پاسخ به  atefeh
2 سال قبل

بنظر من ارزشمندی موسیقی کلاسیک ارتباط داره با دوره ی زمانی که درِش بوده،در اون دوره (باروک ، کلاسیک ، رمانتیک ) تا جایی که من متوجه شدم یکسری کشورهای اروپایی بودن که به موسیقی بسیار بها میدادن و کلاً گوش دادن به موسیقی زنده در انواع ضیافت ها و مهمانی ها و نمایش ها در بین مردم و حاکمین باب بوده ،همین بها دادن باعث خلق چنین آثاری شده است (صد البته که هر سبک موسیقی یک هنر است و محترمه و طرفدارای خودشو دارد ) ،مانند تفاوت فوتبالیست های اروپایی با فوتبالیست های ایرانی ، تفاوت مشخصه و همه ی آن ها طرفدارای خاص خود را دارند و محترم هستند ،بنظر من ارزشمندی موسیقی کلاسیک بخاطر کیفیت بالای قطعاتش است که کیفیتش ارتباط داشت به چیزی که راجع به دوره ی زمانیش عرض کردم (صد البته که تمام قطعات کلاسیک خوب نیستند و خوب و بد در هرچیزی که فکرشو کنید وجود دارد )

حمیدرضا
10 سال قبل

مرسی. البته گوش کردن به موسیقی کلاسیک شاید حال و حوصله ی بیشتری طلب کنه! ولی موسیقی ای که حال آدم رو خوب کنه موسیقیه خوبه!! همین و تمام!

علی
پاسخ به  حمیدرضا
4 سال قبل

و بهترین موسیقی هم همون موسیقی بتهوون است و تمام.

مینو
9 سال قبل

دوست عزیز.مطلب بسیار جامعی بود اما چند انتقاد بهتون دارم: من به عنوان کسی که از کودکی موسیقی کلاسیک گوش دادم این رو خوب درکمی کنم که چرا وقتی کسی موسیقی رپ پخش می کنه برای ما ناموزون و آزاردهنده است و البته موسیقی بر روح و روان انسان تاثیر می ذاره و من صبر و کنترل خشم رو هم با موسیقی کلاسیک آموختم.بنابراین اگر مزخرفترین نوای دنیا رو هم برام بذارن فریاد نمی کشم صرفا می گم فکر نمی کنین بهتر باشه بیشتر برای گوشهای خودتون ارزش قائل بشین؟و خصوصا در نسل ما کسانی که کلاسیک می شنون با سایر آثار فاخر هم خوب ارتباط برقرار می کنن.من و دوستانم آثار فاخر پینک فلوید رو هم می شنویم،آثار ناب جز و همینطور پاپ رو هم دوست داریم.در حال حاضر هم که موسیقی کلاسیک ایرانی کار می کنم.این که فرهمودید شنیدن موسیقی کلاسیک سواد خاصی نمی هواد رو باهاتون موافقم اما آیا نیاز به تربیت گوش و تامل و تعمق نداره؟بعد از یه مدت فرد می ره به دنبال اینکه این سازها چی هستن و با جوانب دیگه هم آشنا می شه.اهمیت دادن به موسیقی مورد علاقه هم در همه زانرها دیده می شه و البته تظاهر و تفاخر هم رپ شنو و کلاسیک دوست و جز باز نمی شناسه.برمی گرده به خصوصیات فردی مخاطب موسیقی.
و البته به شخصه این متن رو فروکوفتن طرفداران موسیقی کلاسیک تلقی نمی کنم اما این یکی از برداشت هاییه که می شه از برخی جملات شما در این متن استنباط کرد.

احسان خان
8 سال قبل

درود بر خانم مینو…..حرف دل منو زد…..نویسنده یه خورده جانبدارانه نوشته بود….تجدید نظر کن اقای نگارنده

آرش
8 سال قبل

سلام دوستان عزیز من با اجازتون یه تعریفی از موسیقی کلاسیک دارم شاید جواب بعضی از دوستان داده بشه البته با نظر دوستان عزیز هم موافقم
به نظر بنده موسیقی کلاسیک برای تمام جزییاتش هدف و وسیله مخصوص و تنها فقط یه وسیله داره یعنی اینکه آهنگساز میگه فلان قطعه باید یا پیانو نواخته بشه درصورتیکه میشه با آلات دیگه هم اونو نواخت ولی فلسفه و تحصیل و تفکری که آهنگساز از پیانو در این قطعه شناخته از روی علم و تحقیق همه جوانب بوده حالا اگه اون اثر ضعیف باشه ناشی از عدم تسلط آهنگساز یا دیگر عوامل بوده. مثلا توی یک کنفرانس یا سیمینار از قبل جای اشخاص تعیین میشه درصورتی هرکس میتونه هرجایی بشینه ولی وقتی جای افراد مشخص میشه از ابتدا نظم و اثربخشی حاکم میشه و نتیجه رو میشه پیشبینی کرد

حامد
پاسخ به  آرش
8 سال قبل

دقیقا

امیرحسین
8 سال قبل

آخر نفهمیدیم موسیقی کلاسیک چیست !!!
من adagio معروفِ albinoni را از فون کارایان دارم که 13 دقیقه است. و از رهبرِ دیگری دارم که 8 دقیقه. بفرمایید کدامشان کلاسیک است!!
این همه دب دبِ کب کبِ را اعراض می فرمایید و این و آن را می کوبید، حداقل چار خط هم راجع “کلاسیک چیست” بگویید که دلِ آدم را خوش کنید.
با احترام

سایه
پاسخ به  امیرحسین
3 سال قبل

ببینید این که زمانش چه قدر هست بر میگرده به این که فون کارایان که الان زندگی نمیکنه که بیاد اهنگش رو بنویسه بده به همه همه هم اجراش کنند و دقیقا شبیه هم شن برای همین ما اهنگ های نوشته شده که داریم ناقص هستند برای همین هر رهبر ارکستی اون رو چطور درست میکنه
هر دوتا کلاسیک هستند چون دوتاشون یک قطعه هستند که ویرایششون فرق داره

8 سال قبل

موسیقی گوش دهید زیرا حافظه را تقویت می کند

arash
8 سال قبل

مطالب جامع و منسجمی بود دیدگاه جالبی راجع به موسیقی دارید و بر خلاف نظر دوستان فکر نمیکنم از سبک خاصی جانب داری کرده باشید که البته ناگفته نماند دفاع از موسیقی پینک فلوید در برابر موسیقی بتهوون جرعت میخواهد! توی نظرات یکی از دوستان به این جمله برخوردم ” برای گوش هاتون ارزش قائل باشید” که حرف جالبی بود اگه به روانشناسی یا حتی آمار اعتقاد داشته باشید متوجه میشوید که افرادی که کلاسیک گوش میکنن از شخصیت و طرز تفکر نمیگم بهتر اما متفاوتی برخوردارند که به عقیده ی شخصی هارمونیک و نظم موسیقی کلاسیک رو دلیل این واقعه میدونم دوست داشتم نظر شما و دوستان رو راجع به این قضیه بدونم….

با تشکر

هادی
8 سال قبل

درود بر شما

از بین حرفاتون دونه درشت هارو برداشت کردم و این طور بگم که تعریف موسیقی کلاسیک که شمابه دست دادید: دقیق بودن: “قطعه ای الیس بتهون فقط باید با پیانو اجرا بشه اگر با ساز دیگه ای یا ارکسترا این کار رو کنیم اون وقت قطعه از اصل می افته” پس نشون میده که ما با سلیقه، نگاه، جهان بینی و… هنرمند طرف هستیم البته بایدم همین طور باشه، بهتر اسمش رو سلیقه هنرمند بذاریم “بودن یا نبودن” به نظر این یک دیگاه از موسیقی کلاسیک اما تعریف موسیقی کلاسیک؟!

فاطمه
8 سال قبل

این متن بسیار بسیار خوب نوشته شده بود.

حامد
8 سال قبل

انقدر متاسف شدم که حتی نشد اسم نویسنده که کاملا نظر شخصی خود را بدون استناد به منبع معتبری بیان کرد که البته جای شکرش باقیست نام چند موسیقی فاخر آورده شد…البته اگر هم از میان 100 قطعه کلاسیک یکی ایراد که نه خیلی ساده و گنگ باشد،از میان 100 قطعه پاپ،راک،.. شاید با تخفیف یکی پیدا کرد که ارزش دو یا سه بار گوش کردن داشته باشد
دوم اینکه موسیقی کلاسیک شامل قوانینی در طی سالها تلاش است که در جهت بهتر فهمیدن و بهتر گوش دادن و در نهایت لذت بردن همه مردم قدم برداشت نه… پس همه اگر دقیق گوش بدهند …
سوم من به شخصه دوست دارم همه موسیقی گوش بدم(آن هم به دلایلی) ولی دوست ندارم مقایسه ای صورت بگیرد

حامد
8 سال قبل

ولی درست نیست یک قطعه پاپ را با نوکترن شوپن مقایسه کرد….کمی یا بیشتر غیر منطقیست

احد عبدل زاده
8 سال قبل

با سلام .من هیچ جانبداری از نظری نمی کنم اما بهتره به خود موسیقی فکر کرد.هر هنری باید به فلسفه مربوط باشه و هدف هر هنر نشون دادن مثل یا همون ایده ی افلاطونیه.اگه دوستان به صحبت لئونارد برنشتاین دقت کرده باشند که موسیقی کلاسیک یعنی موسیقیه دقیق به همین خطره.چون هارمونی در موسیقی نشونگر فلسفه است.(دوستان میتونن در مورد متافیزیک موسیقی بحث جامع آرتور شوپنهاور در کتاب جهان همچون اراده وتصور را مطالعه کنند).بنابراین موسیقی ای که احساس فلسفی تری به انسان بده قطعا موسیقی سطح بالاتریه که ما این مبحث را در موسیقی کلاسیک مخصوصا باروک مشاهده می کنیم.در ضمن هارمونی باید سرچشمه ملودی باشه که در اکثر موسیقی های سطح پایین ملودی بیشتر خودشو نشون میده.

احد عبدل زاده
8 سال قبل

مطلب دیگه ای که می خواستم خاطرنشان کنم دقیق بودن به مفهوم اجرا با تمپوهای یکسان یا اجرا با همان ساز اجرا شده بوسیله ی آهنگساز نیست .منظور برنشتاین رعایت دقیق قوانین هارمونی و اتصال آکوردها -جمله بندی دقیق بر طبق قوانین فرم و پرهیز از خطاهای کنترپوانی می باشد که این مسائل در اکثر موسیقی ها رعایت نمی شود و یک گوش حساس آن را دقیقا تشخیص می دهد.در آثار نوشته شده بوسیله آهنگسازان بزرگ تمامی این موارد رعایت میشود.تا جایی که هایدن وقت زیادی را برای نشان دادن خطاهای کنترپوانی به بتهوون صرف کرد.

احد عبدل زاده
8 سال قبل

در مورد نظر ارشک خان مبنی بر اهمیت نداشتن گوش تربیت شده و اینکه چگونه یک گوش میتونه این روند را تشخیص بده باید بگم خطاهای کنترپوانی روند موسیقایی است که در ناخودآگاه احساس میشه نه در خود آگاه.اگه موسیقیدان سطح بالا تلاشش را متمرکز می کنه که ملودی روند صحیح کنترپوانیک داشته باشه این به خاطر اینه که پیشروی صحیح ملودی در ناخودآگاه انسان اثر میذاره.

خلیل
پاسخ به  احد عبدل زاده
3 سال قبل

آفرین نه تخصصی کسی که واقعآ اهل فنه نظر می ده به دل منه بیسوادم میشینه و ناخودآگاه من میگه با علمو بی غرض گفت

علی
7 سال قبل

به این خاطر موسیقی کلاسیک یا حتی موسیقی سنتی ایران برترین است که برخواسته از عقل و عشق و منطق است.
میتوانید به مضمون چند موسیقی رپ یا پاپ دقت کنید.شما چیزی جز صحبت از رابطه های جنسی شهوت سیاست اعتراض عشق های دروغین و….. نمیبینید.اما در موسیقی کلاسیک تنها عشق و انسانیت موج میزند.همه انانی که اهنگساز موسیقی کلاسیک بودند تا حدودی فیلسوف هم بودند و این له این موسیقی عمق و زیبایی میدهد.من هیچوقت به یک قطعه کلاسیک صرفا به خاطر زیباییش گوش نمیکنم بلکه منظور و مفهوم اهنگساز در درجه اول اهمیت داره.و من در طول این مدت طولانی چیزی جز ریبایی در موسیقی کلاسیک ندیدم.
بهتره اینم اضافه کنم که هرچی موسیقی پاپ از نظر زیبایی داره همه رو به موسیقی کلاسیک مدیونه.چون اگه این موسیقی اصیل نبود هیچگاه پیشرفت و نواوری در زمینه موسیقی شکل نمیگرفت.

مازیار
پاسخ به  علی
7 سال قبل

موسیقی سنتی(موسیقی اقوام بدوی)رو لطفا با موسیقی فاخر و متعالی کلاسیک مقایسه نکنین کل ردیف میرزا عبدالله مثلا برای ویولونیست یکسال طول میکشه و باقیش کلاه برداری از مردم هست حال آنکه مثلا یک سونات پاگانینی تا آخر عمر نوازنده جا برای بهتر شدن داره.

نام؟
7 سال قبل

“در نهایت می­خواهم اینطور نتیجه گیری کنم که، همانطور که در تعریف موسیقی کلاسیک دیدیم، این موسیقی خیلی چیز عجیبی نیست و به طور ذاتی موسیقی برتری به حساب نمی­آید. >>> فقط شاید بشود گفت آهنگسازی که موسیقی کلاسیک میسازد باید سواد موسیقی بیشتری داشته باشد و تلاش بیشتری بکند تا آهنگسازی که موسیقی رپ می­سازد. <<<"

جمله بالا اوج حماقت نویسنده رو می رسونه.
توانایی گوش دادن به موسیقی فاخر مربوط به کاراکتر فرد می شه. اگر گِلتان خوب لگد نخورده، زیاد خودتان را به زحمت ندید که درکی از این مسئله داشته باشید.

احد
7 سال قبل

کتاب زایش تراژدی از روح موسیقی نوشته ی فردریش نیچه و بحث آرتور شوپنهاور در مورد موسیقی در کتاب جهان همچون اراده و تصور -دیدگاه افلاطون در مورد موسیقی (که هیچ هنری را غیر از موسیقی قبول ندارد)-دیدگاه ژان پل سارتر در مورد موسیقی همچنین دیدگاه تولستوی که موسیقی جزئ لا ینفک زندگیش بوده را دوستان حتما مطالعه کنند.تاثیر خطوط باس بر خطوط دیگر (آلتو -تنور و سوپرانو) -مدولاسیون -آکردهای نا مطبوع و حل آنها و دینامیکهاو تاثیر آن بر انسان بحث مفصلی است که شوپنهاور آن را دقیقا موشکافی کرده است.نیچه زرتشت خود را موسیقی می دانست و تا آخرین لحظات زندگیش در کلینیک ینا از موسیقی می گفته است.به نظر من بهتره به جای این بحثها به این کتابها رجوع کنیم.

احد
7 سال قبل

تولستوی در کتاب هنر چیست می گوید : علت اینکه مردم از موسیقی جاز بیش از سمفونی های بتهوون لذت می برند این نیست که سمفونی های بتهوون اصولاًٌ از زندگی و درک مردم بدور است، بلکه علت واقعی اینست که شرایط اجتماعی سطح ذوقیات مردم را بهمان حد موسیقی جاز پائین نگهداشته است.

ناشناس
پاسخ به  احد
7 سال قبل

دقيقا كدوم صفحه اش گفته؟من كامل اين كتاب رو مطالعه كردم نه تنها چنين متنى در ان نبود بلكه در اين كتاب تولستوى موسيقى بتهوون از جمله سمفونى ٩و همينطور بخش بسيار بزرگى از موسيقى كلاسيك كه مخصوص طبقات عاليه و ثروتمندان اون زمان بوده رو يا اصلا هنر به حساب نياورده يا به عنوان هنر بد به حساب اورده.و البته جملات ديگرى(فقط هم به فارسى و بدون منبع) درباره سمفونى ٩ بتهوون و تاثيرش بر بزرگانى چون بيسمارك رو فقط در ويكيپدياى فارسى ان هم بدون ذكر سند و منبع ديدم كه هيچگونه سرچ به انگليسى من رو به اون سخنان و تاثيرات ادعا شده رهنمون نكرد.
و البته اين بخش از متن كتاب هنر چيست تولستوى
(صفحه ١٨٥) بسيار جالب توجه هست:

«تمام موسيقى مجلسى و اوپرايى عصر ما كه بخصوص از بتهوون شومان برليوز ليست و واگنر اغاز مى شود به همان دسته اثار هنر بد تعلق دارد.»
و حتى چند خط بعدتر تولستوى سمفونى ٩ بتهوون رو جزو اثار بد هنرى به حساب اورده.

و يا بخش ديگر اين كتاب(صفحه ١٦١) :«پس از آن كه نواختن سنات به پايان رسيد گرچه اشكار بود كه از اغاز تا انجام،براى شنوندگان ملال انگيز بوده است،با اين همه با شدت وحدت بسيار از اثر عميق و پر معناى بتهوون تمجيد كردند و ذكر اين نكته را از ياد نبردند كه گرچه اين اثر از بهترين اثار دوران اخر زندگى بتهوون به شمار است،ليكن در گذشته مردم از فهم و درك ان بدور بودند.وقتى به خود اجازه دادم تاثير اوازه خوانى زنان روستايى را -كه شنوندگان ديگر نيز انرا تجربه كرده بودند – با تاثير اين سنات بسنجم،دلدادگان بتهوون تبسمى تحقير اميز بر لب اوردند و بازم ندانستند به چنين سخن عجيبى پاسخ دهند.”
با اينهمه اواز زنان روستايى كه احساس مشخص و نيرومندى را منتقل مى ساخت هنر حقيقى بود و سنات يكصدو يكم بتهوون كه احساس معينى را دربر نداشت كوشش بيهوده اى براى ايجاد هنر به شمار مى رفت و به همين دليل نيز نمى توانست به كسى سرايت كند.»

و در ضمن تولستوى سرود هاى بچه ها و داستان هاى عاميانه را،اثارى به مراتب برتر از اثار بتهوون و واگنر دانسته.ذكر اين نكته هم خالى از لطف نخواهد بود كه همه دوستان و خوانندگان بدانند تولستوى حدود ٢٠ سال براى نوشتن اين كتاب وقت صرف و كرد و انواع مختلف هنر رو بررسى كرد و خودش هم از طبقات مرفه و ثروتمند جامعه انزمان بود.پس نميشه گفت بدون تحقيق و بررسى هم اين ها رو نوشته.

عاشق بتهوون.
پاسخ به  ناشناس
4 سال قبل

لیکن تو بدون تحقیق و بررسی نوشتی. شایدم یک کتاب جعلی با نام نویسنده تولستوی خوندی. ولی درکل من نمیدونم که چرا بعضی ها جنبه گوش دادن به آثار کلاسیک مثل لودویگ فان بتهوون را ندارند و ناچار میشوند چیزهایی را بگویند که به درد عمه بتولشان هم نمیخورد و کاملا خلاف حقیقت است.

احد
پاسخ به  احد
6 سال قبل

سلام با عرض معذرت این جمله آخر از تولستوی نبود و اشتباه از من بود.ببخشید

احد
7 سال قبل

دیدگاه گابرل مارسل از فیلسوفان اگزیستانسیالیست قرن بیستم هم در مورد موسییقی خواندنی است.

پارسا
7 سال قبل

لطفا اول مطالعه بکنبد بعد متن بزارین. 2 تا کتاب خونده بدین الان اینارو نمینوشتین

پارسا
7 سال قبل

این بحث کاملا تخصصیه

پارسا
7 سال قبل

شما برین کتاب موسیقی مدرن اثر موریس لورو ترجمه مصطفی کمال پورتراب رو بخوننین دقیقا متوجه میشین که حرف های شما کاملا اشتباه

7 سال قبل

سلام.
از نظر من: موسیقی ای که در دوره ی کلاسیک ساخته شده است را موسیقی کلاسیک گویند.
موسیقی ای که در دوره های دیگر ساخته شده ولی از لحاظ ریتم, هارمونی, ملودی, سازبندی و … از موسیقی کلاسیک پیروی کرده و میکنند را ‘موسیقی در سبک دوره کلاسیک ‘ گویند.

7 سال قبل

البته منظورم دوره کلاسیک در موسیقی کلاسیک است

احد
6 سال قبل

سلام با عرض معذرت این جمله آخر از تولستوی نبود و اشتباه از من بود.ببخشید.

احد
6 سال قبل

دوستان بحث شوپنهاور را در مورد موسیقی حتما مطالعه کنند در کتاب جهان همچون اراده و تصور.البته تازگیها فهمیدم افلاطون فقط دو گام فریژین و میکسولیدین را تایید کرده مخصوصا فریژین.

احد
6 سال قبل

تولستوی به دوران ناشنوایی بتهوون گیر داده.

بتهوون!!!!!!!!!!!!
6 سال قبل

به خدای احد و واحد قسم من یکی موندم”که آخه کسی که به این خزعبلات که اگه اسمش رو هنر بذاری یه جنایت مرتکب شدی”گوش میکنه چی باید گفت!!!!؟ همچین میگن بتهوون فلانه و بهمانه که آدم دلش میخواد زمین دهن باز کنه و از تعجب بره زیر زمین!!! آخه خداوکیلی تموم سمفونی های بتهوون”رو جمع کنین”و کُلّی هم از بیکارهای دیگه که دارن توی این کار وقت جهان رو به بطالت میگیرن”قرض بگیری”و همه رو ضربدرهزار کنی””خداوکیلی میتونه با یه گام از ملودی ناصر چشم آذر خودمون برابری کنه؟؟؟ من سمفونی 9 رو مثال میزنم!:آخه چه چیز حرفه ای و مهمی توی این سمفونی هست؟؟جز اینه که یه ویولون سل داره 4 تا نت رو که به بی حس ترین و نا زیباترین شکل “اجرا میشه و صدای انکر الاصوات از خودش درمیاره”؟؟؟؟ آخه یه ریتم مسخره مثل:دین دی دی دی دی دین دین”””””
شد موسیقی؟؟ انصافا شما اثر بیکلام (باران عشق) رو از چشم آذر” اثر(طبیعت) رو از بابک بیات و حتی ساده ترین ملودیها رو با تمام این کارای کلاسیک که چند نفر دارن با صدای گوشخراش شیهه میکشن”مقایسه کنین؟آیا همین بتهوون نباید دست اینارو ببوسه؟من مونده بودم که برخی از ما ایرانیها به چه چیزی در این سبک”حتی واسه یک دقیقه گوش میکنیم؟و الان فهمیدم که تمام اینا یه جور فیلم بازی کردن واسه اینه که بگن یارو با کلاسه..وگرنه خود اون بیچاره ها هم حاضرن بمیرن تا یه دقیقه از این نواختن چند تا نت بی حس و گوشخراش رو نشنون. و تا الان هم هیچکس نتونست جواب بده که چرا این مضخرفاتو گوش میکنه؟چون یا فحاشی میکنن؟؟که از ضعف و بیچارگیه. و یا از ناچاری میگن که آقا شما نمیتونی اینا رو درک کنید؟؟؟!!! مسخرس بخدا اینایی که میگن چون اینها در قدیم ساخته شده پس خیلی ارزش داره!!!
این بیسوادها نمیدونن که بابا”امثال:باربد”سرکش”یا سرگپ”بامشاد و فیروز و حتی خسروانیهای باربد”در حدود 1600 سال پیش در ایران ساخته شده”و حنی دکتر زرین کوب میگه”ما شواهدی داریم که حدود 15 هزار سال پیش موسیقی وجود داشته.پس باید به اینا سجده کرد”ها؟ والا بخدا خواهرزاده من 11 سالشه”و کلاس پیانو میره”و نت های که میزنه خیلی بیشتر شمارو تحت تاثیر قرار میده”و خیلی پیچیدگی بیشتری از تمام سمفونیهای این آقا داره”که چند تا نت داره نواخته میشه.من به یکی از این سایتها گفتم”اگه من در یک دقیقه سمفونی نهم بتهوون رو با پیانو برا ت بزنم”از خودشم بهتر”آیا اینو توی سایت قرار میدی؟که شروع کرد به فحاشی”.چند وقت پیش بود که توی تاکسی داشت رادیو یکی از کارای بتهوون رو پخش میکرد”که من از شدت گوشخراش بودنش داشتم دیوونه میشدم”که ناگهان مسافرای دیگه به زبون اومدن که آقا یا اینو خاموش کن یا نگه دار ما پیاده شیم”یکی دیگه گفت:آقا سر صبحی داره مارو دیوونه میکنی”ما که اعصابمونو از سر راه نیاوردیم”.
چون بنظر من اصلا این کاراهیچ ارتباطی با ذهن ایرانیها نداره”و برداشتی که مردم ما از موسیقی دارن یه چیز دیگس.

علی
پاسخ به  بتهوون!!!!!!!!!!!!
4 سال قبل

شما زرت مفت نزن بشین همدن توله سگی های خودتونو گوش کنید که به درد تریاکی ها میخوره خاک تو سر هرچی ایرانیه بکنن ایرانیا دیگه واقعا از حیوان خیلی کمترند.

کاوش شکیب
6 سال قبل

موسیقی جاز با ضربان قلب همراه است و بدن شما رابحرکت در میاورد و همراه با کلمه است در موسیقی کلاسیک نه کلمه نه ریتم وجود ندار مثل موسیقی مردهقرن ۱۷-۱۸ و مردم کمتر میشنوند مثل اثار باستانینگه داشته میشود بلوره کراول. شهرزاد چایکوفسکی. پیانو شوپن وصدای کالاس و باشکوه و مغناطیسی هستند ولی الن سوشون .میشل ساردو. دالیدا .رونو. ادامو.چسبنده هستنددر ذهنتان تکرار میشود و موزیک مانیتاس پلاتا .یان اندرسون و ویلون Lettice Rowbotham غوغا میکند باندازه افراد.خالقیت و سبک موسیقی وجوددارد .در نوازندگان کلاسیک خلاقیت سرکوب شده و مجبوربه اطاعت ازنت کلاسیک هستند وتبدیل به اتومات میشوند مگر در کنار ان کاسکت دومی برای زندگی داشته باشند داشته باشند بهتر است خود باشید هم رپ گوش کنید هم سیتار و هم فلوت کلمبی و هم بتهون و هم بیتل و جانی وایلد که بیشتر از بتهون طرفدار داشت و طرفداران کلاسیک فکر نمیکنم انقدر کوته بین باشند که از همه انواع موسیقی استفاده نکنند مردم موسیقی خوب را تشخیص میدهند مسلما کلاسیگ جز بهترین نیست

عاشق بتهوون.
پاسخ به  کاوش شکیب
4 سال قبل

حرفهای شما کاملا غلطه و بیشعوری خودتو ثابت میکنی؛ مردم عقل فهمیدن موسیقی کلاسیک رو ندارند و اینقدر IQ شون پایینه(فقط ملت ایران) که با این پاپ نجس حال میکنند. درحالی کمتر کسی میفهمد که موسیقی کلاسیک یا لودویگ فان بتهوون چیست، تو تا ابد نخواهی فهمید که بتهوون کیه و تو اینقدر کم ظرفیتی که نمیتوانی از آثار لودویگ فان بتهوون سردربیاوری. بنابراین چیزی که نمیدانی درموردش حرف نزن و بهتره بری درمورد همون چرتوپرت هایی که این جوان های بی عقل ایران گوش میدن حرف بزنی. ایرانی ها ظرفیت گوش دادن به موسیقی واقعی(کلاسیک نظیر لودویگ فان بتهوون) رو ندارند و به دیدگاه من همون اصوات خراب خودشون به درد خودشون میخوره… فدای سرم که هر مبتذلی که میخواهید گوش میدهید، مهم خودم هستم که در آرامشی که میخواهم هستم و هیچ ایرانی احمقی نمیتونه بیاد برای من حرفهایی بزنه که حقیقت و واقعیت نداره.

فرشاد
6 سال قبل

به نظر من موسیقیه کلاسیک موسیقی ای هست که تمام طرفدارانش دوسش دارن چون فک میکنن فاخره. و تنها شعارشونم اینه که ما چون حالیمونه خوشمون میاد و شما خوشت نمیاد پس حالیت نیست. این افراد معمولا از عقده خودکم بینی رنج میبرن و این موسیقی کلاسیک گوش کردنشون رو کردن چماغی برای اثبات خاص بودنشون. مثه اینه که بگیم فاخرترین غذا آش هست چوووون…. وگرنه موسیقی هم مقه تمام پدیده ها رو به پیشرفت بوده. جدای اینکه بشر امروز دیگه اون آدم سیصدسال پیش نیست. نه سلیقش نه زندگیش و نه بقیه چیزاش.. الان باز یه عده میریزن فحش میدن که تو حالیت نیست آش چه غذای پیچیده ای هست و درک نمیکنی و ازین داستانا. غافل ازین که هنر باید در ذات خودش زیبایی داشته باشه. هنری که برای پی بردن به زیبا بودنش باید یه عمر وقت بذاری براش که که دیگه هنر نیست. بخش بزرگی از زندگیتونه که باید ازش دفاع کنید و لذت ببرید درهرصورت.

عاشق بتهوون.
پاسخ به  فرشاد
4 سال قبل

پس نه، کسانی که موسیقی کلاسیک گوش میدهند نمیفهمند. یکم دیگه پررو بشو و بگو نفهمند؛ حرف حساب هم ندارید که بزنید والله نمیدونم کسایی که توی این سایت هستند چه از اون نویسنده نفهم الاغش که درمورد بتهوون یک کلمه هم مطالعه نکرده، و نه این گوساله هایی که میایند و کامنت های چرتوپرت میذارند(به غیر از برخی آدم های با غیرت که از موسیقی واقعی(کلاسیک)حمایت میکنند)، همه شان چرا اینقدر مثل خر هستند و مثل خر دروغ میگویند؟!.

احد
6 سال قبل

این کلمات و جمله ها فقط فاصله بینمون می اندازه. فقط خود موسیقی مهمه.

امیر
5 سال قبل

دوستان باید بگم موسیقی سلیقه ایست وهرکس با توجه دانشی که از موسیقی دارد با او ارتباط برقرار می‌کند.در هر سبکی که باشد. مقایسه کردن در کل کار جالبی نیست چرا که هر کدام زیبایی های خودشان را دارند.

عاشق بتهوون.
پاسخ به  امیر
4 سال قبل

سخنتون کاملا درسته؛ نمیدونم چرا توی این سایت یکدفعه دیدم یک الاغی که طرفداره این پاپو رپو پپو فلانه، اومده به موسیقی کلاسیک دست درازی میکنه و از موسیقی کلاسیک سوزش گرفته این بی سواد الاغ؛‌ این الاغ اصلا نباید درمورد چیزی که درکش نمیکنه حرفی بزنه و با این دروغ هایی که نوشته، فردا یکی که از موسیقی بی خبره و میاد اینجا تا ببینه چی به چیه و یکم اطلاعات درست بگیره، این چرت هارو که بخونه میگه خدایا منکه نفهمیدم قضیه چیه. این لعنتی هدفش فقط اینه که بتهوون و موسیقی کلاسیک را که بهترین و پیچیده ترین و پرمعنا ترین و زیباترین که میگویم از هر نظر برترینه، میخواد همرو به این موسیقی بزرگ بد چشم کنه این کثافته نجس. نه ای مردم خرافاته این نویسنده اَبلَه رو باور نکنید بلکه این سایت این هارو معلوم نیست از سر قبر چیکارش آرده و داره از دم از دست موسیقی کلاسیک میسوزه، اینجا پهن کرده؛ نه آقاجون از من بشنوید که خودم نزدیک به چند ساله موسیقی کلاسیک گوش میدهم و از نظر سواد موسیقی بی سواد هم نیستم، و البته نه خیلی هم باسواد؛ درکل خیلی روح و روانم راحت است و از دیدگاه من، بازم تکرار میکنم که از دیدگاهه خودم، موسیقی کلاسیک برترین است و من به سبکهای دیگه کاری ندارم. این اَبلَهان فقط میخواهند مردم ساده را گمراه کنند و هدفشان این است که موسیقی کلاسیک غربی به فراموشی سپرده شود. حرفهای این سایت های دروغگو را بارو نکنید، حالا از ما گفتن بود… .

علیرضا غفاری حافظ
5 سال قبل

درود
از تاریخ نگارش متن خیلی وقته گذشته و نمی‌دونم نویسنده محترم هنوز بهش رجوع می‌کنند یا نه. می‌خواستم نظر شما رو بدونم که آیا کسی که بی‌اختیار از موسیقی خاصی خوششان می‌آید، باید توانایی تحلیل آن را نیز داشته باشند؟ نظر خود من کاملاً منفی است. فکر می‌کنم درک یک مطلب یک هنر است و توضیح یا آموزش آن هم هنر دیگری است. بسیاری از انسان‌ها صدای آب، نسیم یا حتی آتش را دوست دارند، حتی دیده شده حیوانات هم موسیقی را دوست دارند و به آن واکنش شدید احساسی نشان می‌دهند. به طور مثال، من کلیپ کوتاهی از یک خر دیدم که در مقابل صدای ویولون گریه می‌کرد!!!
حال اگر دیدیم کسی موسیقی کلاسیک گوش می‌دهد، باید انتظار داشته باشیم آن را تفسیر کند؟

با سپاس از مطلب آموزنده شما

مهرداد افشار
5 سال قبل

بادرودبه همه عزیزان نگارنده، به قول دوستمان نمیدانم عزیزان به مطلب رجوع میکنند یا نه…با احترام به نظر دوستان،نظر بنده اینگونه است..
مجموع شناختهای علمی و هنری هر کس فلسفه آن شخص را تعیین میکند.حال اینکه ما هر کدام در جامعه در شرایط متفاوتی،به لحاظ محیطی،اقتصادی،هنری،و….رشد میکنیم و دارای فلسفه خاصی میشویم.پس امری بسیار طبیعی است که در جامعه طبقات متفاوت و به دنبال آن صلیقه های متفاوت و برداشتهای متفاوت داشته باشیم.اگر موسیقی کلاسیک من و شما رو به آرامش میرسونه،دیگری برای رسیدن به اون تعادل و آرامش(حتا اگر سطحی باشد)نیاز به موسیقی خودش دارد.بحث قیاس انواع موسیقی نیست.هر موسیقی به لحاظ فلسفی بر گرفته از حالات و امیال درونی ماست که با جوانب بیرونی ادغام شده و هنر و در نهایت موسیقی ما را تشکیل میدهد.اما دراین میان ما در جامعه دنبال موسیقی هستیم که دارای نظام و انسجامی است که نهایت منجر به رشد انسان به هر لحاظ میشود،که این اتفاق با موسیقی کلاسیک بسیار قابل اجرا میباشد.کودک ما با موسیقی زیبا و معترض گونه رپ به رشد و آرامش و تعادل مورد نظر نمیرسد، مگر بناچار در آن محیط رشد کند که آنهم میشود نیاز آن شخص،نه الزاما رشد.پس ما یک دیدگاه صلیقه ای داریم و یک دیدگاه رشد و جامعه شناختی.مهرداد افشار.

پارسا
5 سال قبل

دوستان این همه متنو خوندم به نتیجه ای نرسیدم، صحبتای شمارم خوندم باز به نتیجه ای نرسیدم، حال اینکه بیایم یه ساعت هنری صحبت کنیم بهتره، یا یه نفر به زبون ساده بیاد بگه موسیقی کلاسیک چیه، من نه هنرمندم نه نوازندم نه… صرفا میخوام یه تعریف ازش داشته باشم که اینجا بهش نرسیدم

آمادئوس
5 سال قبل

در جواب اون دوستمون (بتهوون !!!!) ( که گفت نمام سمفونی های بتهوون مقابل یک اثر از چشم آذر … ) باید بگم که نوع و کیفیت موسیقی که یک شخص گوش میده به میزان درک و شعور اون فرد مربوط میشه.شاید بعضی ها تعارف کنن و این نکته رو نگن ولی واقعیته.شما دوست عزیز آهنگ های چشم آذر رو گوش کن.چون بهتر از اون رو درک نمی کنی.برای همین ناراحت میشی.شما هم مثل نویسنده ی این مقاله مشکلتون همینه.خنده دارترین نظراتی که در تمام عمر نسبتا طولانیم در تمام زمینه ها شنیدم رو توی این نظرات خوندم.صرفا چون تولستوی نویسنده ی بزرگی بوده دلیل نیست که نظر احمقانش در مورد هنری نبودن موسیقیه بتهوون و هنری بودن آواز یک زن روستایی درست باشه.کلا نظرم اینه هر کسی که موسیقیه کلاسیک رو بالاتر از این آثار مضحک که هیچ تاثیری جز آزار گوش انسان نداره , نمی دونه, قطعا مشکل داره.

علی
پاسخ به  آمادئوس
4 سال قبل

به نظر من شماها خیلی آدم های پر دردی هستید. بنده شخصا علاقه مند به موسیقی کلاسیک غربی هستم و میخواهم بگویم که چرا انسانها نباید به سلیقه های همدیگر احترام بگذارند؟ بنده خودم آثار بتهوون را خیلی خوب درک میکنم و از آن لذت میبرم اما میگویم که موسیقی اصیل و سنتی ایرانی هم موسیقی بسیار بزرگی است(با اینکه من اصلا از موسیقی ایرانی چیزی متوجه نمیشوم حالا واز شما به من دشنام بدید).

امیرحسین
4 سال قبل

دقیقاً

علی
4 سال قبل

میخوای بدونی موسیقی کلاسیک چه چیزیست؟ موسیقی کلاسیک یعنی موسیقی واقعی و دقیقا بر خلاف اون چرتوپرت هایی که نوشتید. خاک تو سرتون خاکتوسرتون…

خلیل
3 سال قبل

آفرین نه تخصصی کسی که واقعآ اهل فنه نظر می ده به دل منه بیسوادم میشینه و ناخودآگاه من میگه با علمو بی غرض گفت

sam
3 سال قبل

سلام دوستان بحث هاتون رو خواندم و تصمیم گرفتم توضیحاتی در باب موسیقی کلاسیک بدم تا سو تفاهم ها و بد فهمی ها بر طرف بشه .
صحبت کردن درباره ی سبک ها و استایل های موسیقی بحثی است تخصصی مثل هر شاخه ی هنری دیگه ای.
اما میشه راجع به چیز هایی صحبت کرد که برای عموم قابل درکه.
ببین اساسا موسیقی نظام سازمان یافته ای از اصواته . یعنی ما به هر صدایی نمی گیم موسیقی.
حالا بحث اینجاست که چه جور سازمانی ؟
پی بردن به این قضیه بر می گرده به اساس لذت بردن از موسیقی – نقش المان ها و عناصر مختلف موسیقایی – فرهنگ ها و سلیقه های مختلف و خیلی چیز های دیگه
اما در دنیای امروزه اکثر این دسته بندی ها تعریف دارن
خب حالا بریم سر هنر
به موسیقی ای میگن هنری ( یا هر هنر دیگه ای ) که بن مایه ی تئوریک داشته باشه ( یعنی تئوریزه شده باشه ) . برخوردش با اون هنر بر اساس عناصر سازندش باشه. مثلا در موسیقی کلاسیک میشه راجع به فرم صحبت کرد . میشه روند هارمونی رد دنبال کرد و خیلی چیز های دیگه یعنی هنر در واقع با تمام این عناصر برخورد می کنه و رفتار مشخصی از خودش نشون میده اینجاست عامل بعدی یعنی استایل در موسیقی شکل میگیره . عامل بسیار مهم بعدی در هنر قابلیت آنالیز کردن و نتیجه گیری کردنه . یعنی اینکه وقتی شما دارین از موسیقی دوره رمانتیک صحبت می کنین به طور جامعی میدونین دارین راجع به چی صحبت می کنین . و در واقع با پی بردن به جزئیات سازنده نظام اون دوره میشه دوباره آنها رو باز تولید کرد.
حالا هنر کلاسیک در لغت تخصصی به معنای هنر تئوریزه شده بر مبنای عقل بر اساس المان ها و ارزش های هنر و فکری می باشد .
پی بردن به این مطالب مطمئنا نیازمند تحقیق و مطالعه می باشد و بنده صرفا برای آشنایی این مطالب رو عرض کردم .
یک نکته دیگه هم که به یک سری از دوستان می تونم بگم اینه که همانطور که گفتم موسیقی نظام سازمان یافته ایه و در نتیجه درک کردن و لذت بردن ازش در موسیقی های سازمان یافته تر نیامند دانش موسیقی – تجربه و سابقه ی شنیداری و همچنین میزان توانایی گوش شماست. انسان از چیزی لذت میبره که براش قابل درکه .
کاری می تونین بکنین اینه که گوشتون رو پرورش بدین و سعی کنین با ظرافت بیشتری به موسیقی گوش کنین و همچین در موردش مطالعه کنین.

زززز
2 سال قبل

سلام موسیقی کلاسیک چه محتوایی داره یعنی منظورم اینه چه پیامی رو میخاد به شنونده برسونه؟
لطفاً پاسخ من رو بدید