مناطق روستایی تگزاس، اینترنت خانگی ندارند

۲۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۰:۲۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 8 دقیقه

سی و یک درصد مردم تگزاس از اینترنت استفاده نمی­‌کنند. هنوز بسیاری از مناطق روستایی آمریکا تحت پوشش اینترنت نیستند و بسیاری از مردم این کشور هنوز در سال 2013 راغب به استفاده از فن­‌آوری اینترنت پرسرعت نیستند.

ویک سووِل هیچ نوع سرویس اینترنتی در خانه خود در پَلِستاین ندارد. او حتی چیز زیادی از چگونگی  استفاده از لپ­تاپ نمی‌­داند. یک بار که مجبور بود از اینترنت استفاده کند متوجه شد نوه­‌ی او بیشتر از او در مورد کامپیوتر می‌­داند. این یک زنگ خطر برای افسر بازنشسته 52 ساله در آن لحظه بود و به رینای 5 ساله که کامپیوتر را در پیش دبستانی یاد می­‌گرفت، گفت:« نسل ما کاملا از نسل شما دور شده است.»

به گزارش  شبکه‌­ی اینترنتی تگزاس، که به صورت غیرانتفاعی توسط دولت برای انجام پروژه‌­های پوشش اینترنت پر سرعت راه اندازی شده است؛ سی و یک درصد از بزرگسالان تگزاس، از پهنای باند – اینترنت با سرعت بالا – در خانه برخوردار نیستند. این شرکت غیرانتفاعی اظهار کرد فقط 4 درصد از مردم تگزاس اصلا به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند. این نشان می‌­دهد بسیاری از کسانی که می­‌توانند از آن استفاده کنند، نمی­‌کنند. که هر دو رقم به طور متوسط مشابه آمار و ارقام کل آمریکا می­‌باشد.

دان شایرلی مدیر اجرایی شبکه­‌ی اینترنتی تگزاس، گفت:« همه فکر می­‌کنند اگر ما اینترنت را در دسترس قرار دهیم، مردم از آن استفاده می­‌کنند.» او در مورد پهنای باند نیز می­‌گوید:«فردی که آن را تجربه نکرده است روشن نیست چگونه باید تمایلی برای داشتنش داشته باشد.»

بر اساس گزارشی از مرکز توسعه­‌ی ملی کشاورزی و خدمات روستایی در سال 2013، در مناطق روستایی سراسر کشور تخصیص باند پهن هم‌چنان کمتر از مناطق شهری انجام می­‌شود. بخشی از این تاخیر به این علت است که دسترسی به این نواحی مشکل است. اما دلیل اصلی این است که آن‌ها هنوز  متقاعد نشده‌­اند که اینترنت می­‌تواند نقش مهمی در غنی‌سازی زندگی‌شان داشته باشد. به خاطر حضور ساکنانی که اغلب سالمند، سیاه­‌پوست، اسپانیایی تبار، فقیر یا کمتر تحصیل کرده هستند، شکاف بین شهر و روستا افزایش پیدا کرده است.

شارون استرووِر ،یکی از نویسندگان این گزارش و استاد ارتباطات در دانشگاه تگزاس در آستین و مدیر موسسه سیاست‌گذاری­‌های ارتباطات و اطلاعات می­‌گوید:« در 10 تا 15 سال اخیر، تعداد افرادی که به اینترنت پرسرعت مجهز شده‌­اند و در زندگی روزانه‌­ی خود از آن استفاده می­‌کنند، افزایش چشمگیری داشته است. جمعیت غیر کاربر به شدت کاهش پیدا کرده است، طوری که آن دسته از مردم به ندرت در جامعه دیده می­‌شوند.»

برخی از کسانی که اینترنت پر سرعت در خانه ندارند ـ  از طریق فن­‌آوری‌هایی مانند مودم کابلی، دی اِس اِل (DSL) و یا فیبر ـ  ممکن است به اینترنت شماره‌­گیری (dial-up) که بسیار کندتر عمل می­‌کند دسترسی داشته باشند. طرفداران راه‌­اندازی اینترنت پرسرعت می­‌گویند که تنها این پهنای باند اجازه می‌دهد تا مردم از همه‌­ی امکاناتی که اینترنت ارائه می­‌دهد، از جمله فیلم، رسانه­‌های اجتماعی و ویدیو چت استفاده کنند. استرووِر می­‌گوید:«تلفن همراه همیشه جایگزین خوبی نیست، زیرا سرویس‌­های بیسیم می‌­تواند در مناطق روستایی بسیار کُند باشد و انجام برخی مراحل اداری ـ  مثلا ایجاد و ارسال رزومه کاری ـ به راحتی بر روی یک تلفن همراه انجام پذیر نیست.»

texasinternet-23-6-922 اینترنت تگزاس

برای سووِل دسترسی به اینترنت مشکل و یا خیلی گران نیست، اما او نمی دانست که علاوه بر بازدید از سایت  ای بِی(eBay)  چه کارهای دیگری می‌­تواند با آن انجام دهد.

چند ماه پیش، او در کلاس‌­های رایگان کامپیوتر در یک کتابخانه‌­ی عمومی در بوفالوی تگزاس، در جنوب غربی  پلستاین، در نزدیکی خانه دخترش ثبت نام کرد. از آن زمان به بعد، او با یک جهان رویایی از کپی کردن و چسباندن آشنا شد و یاد گرفت چگونه فیلم‌­های آموزشی ماهی‌گیری با طعمه‌­ی مصنوعی را در یوتیوب (youtube) پیدا کند.

او می­‌گوید:«من هنوز هم چیز زیادی بلد نیستم، اما در حال حاضر  احساس خیلی بهتری دارم. لازم نیست مدام از پسر و نوه‌­ام سوال بپرسم. معلم‌مان هم اجازه نمی‌­دهد ما احساس حماقت کنیم.»

معلم او، بتی هفلر، در هیوستون و در شرکت فن­آوری برای همه، که ترکیبی از  94 مرکز کامپیوتر عمومی در آستین، هوستون، سن آنتونیو و تگزاس است، کار می­‌کند.

مافوق او، فِرِن هانتر، می­‌گوید:«همیشه آسان نیست مردم را متقاعد کردن که این کلاس­‌ها به ­آنها کمک خواهد کرد. به همین علت گاهی کلاس‌­ها در کلیساها برگزار می‌­شود.»

 هانتر که در اسمیت­ویل در مرکز تگزاس مشغول به کار است، می­‌گوید:« باید بپذیریم که دسترسی به کامپیوتر  موضوع خیلی جذابی نیست، گاهی اوقات دشوار است به مردم قبولاند که به آن نیاز دارند.»

 او می­‌گوید:«اغلب مردم از اینترنت بی­سیم رایگان دفاتر و ادارات خیابان اصلی، که  نیمکتی خارج از درب ورودی می­‌گذارند و بالای آن می­‌نویسند:«بر روی نیمکت بنشینید و از اینترنت بی­سیم استفاده کنید.»، استفاده می­‌کنند.

ویل رید، مدیر عامل شرکت فناوری برای همه در اسمیت ویل، گفت :«چند مایل دورتر از مرکز شهر، امکان دریافت پهنای باند مناسب در منزل وجود ندارد.»

ژن لوپز هفته گذشته، کمی ­آن‌طرف‌­تر از خیابان اصلی اسمیت ویل، در اتاقی در زیرزمین یک مرکز تفریحی که در آن دبرنا بازی می­‌کنند، در کلاس آموزش استفاده از ایمیل که توسط شرکت فناوری برای همه برگزار شده بود، شرکت کرد.

لوپز 62 ساله، یک پرستار بازنشسته است که در خانه اینترنت و کامپیوتر ندارد و  هرگز از ایمیل استفاده نکرده است.

او گفت:« کامپیوترها مایه دردسر هستند! من از این که دیگران بتوانند به حساب‌های بانکی و شماره امنیتی ملی من دست پیدا کنند، وحشت دارم.»

اما لوپز که برای یک پزشک پاره‌وقت کار می‌کند‌، به تازگی متوجه شده است که به کسب مهارت­‌های کامپیوتری برای کار خود احتیاج دارد، چرا که او ملزم به وارد کردن اطلاعات بیمه‌ی بیمار بر روی کامپیوتر است.

 او می­‌گوید:«من پرستار حاذقی هستم، اما کار دفتری چیزی است که اعصابم را خرد می­‌کند.»

لوپز به  تعلیمات مربی­‌اش کِیسی دیس  که چگونگی نوشتن و پاسخ دادن به پیام‌ها، ارسال فایل و امن نگه‌داشتن ایمیل هنگام استفاده از کامپیوترهای عمومی را توضیح می­‌دهد، گوش می­کند. این هفته، دیس در کلاس بر آموزش جستجوی شغل تمرکز می‌کند.

 معلوم نیست که کلاس­‌های فناوری برای همه بعد از اتمام کمک ­بلاعوض دولت در پایان سال جاری ادامه خواهد داشت یا نه. به گفته رید، او به دنبال سرمایه، کمک­‌های اهداکنندگان یا همکاری با دیگر سازمان‌های غیرانتفاعی است تا این کلاس­‌ها را هم‌چنان برگزار کند.

 شایرلی از شبکه اینترنتی تگزاس، زیر مجموعه شبکه ملی، می­‌گوید :«چنین کلاس‌هایی بسیار مهم هستند. هرآن‌چه اینترنت ارائه می­‌کند باید انتقال داده شود، نه فقط اصول اولیه چگونگی استفاده از کامپیوتر!»

 image description اینترنت تگزاس

 ارزیابی شبکه ارتباطی تگزاس نشان ­می­‌دهد انجام کارهای سراسری در کشور، دسترسی به اینترنت پرسرعت، پذیرش و استفاده و پس از آن توصیه و تبلیغ رو به بهبود است. او گفت: :«دو سال پیش خیلی عادی بود که رئیس مرکز توسعه اقتصادی شهرستان‌­ها، دسترسی به اینترنت پرسرعت را اصلا در اولویت قرار نمی‌­دادند. اما حالا آن‌ها برای تقاضای اینترنت به ما تلفن می­‌کنند. در حال حاضر، آن‌ها را درک می­‌کنند که اگر اینترنت پرسرعت نداشته باشند، هیچ کسب و کاری در آن‌جا رونق نمی­‌گیرد. فقط این که فلان اتوبان چقدر زیباست دیگر مهم نیست.»

با توجه به گزارش مرکز توسعه کشاورزی و خدمات روستایی ملی، در طول چند سال گذشته، شکاف میان شهر و روستا از نظر دارا بودن اینترنت پر سرعت تا حد زیادی ثابت مانده ­است. در سال 2010، این  شکاف 13 درصد بوده است که آمار سال 2003 هم همین را نشان می­‌دهد.

 به گزارش استرووِر و همکارانش برایان وایتکر و روبرتو گالاردو در دیلی یوندر((Daily Yonder ، وب سایت خبری روستایی، این فاصله در طبقات خاصی از جامعه بیشتر است . به عنوان مثال، خانوارها در مناطق شهری با حضور افراد 60 سال به بالا سریع‌تر از  نواحی روستایی با همین شرایط  به اینترنت پر سرعت تجهیز می‌­شوند.

استرووِر می­‌گوید:«یکی از موارد نگران‌کننده این است که خدمات دولتی و هم‌چنین خدمات خرده فروشی روز به روز بیشتر درحال تغییر به دسترسی آنلاین می‌­باشند.»

شایرلی می­‌گوید:« اغلب تنها گزینه برای درخواست کار​​، خواستار تجدید نظر در مبلغ مالیات، انتخاب بیمه درمانی و یا تکمیل تکالیف مدرسه انجام آنلاین است که منجر به توسعه هر چه بیشتر ابزار دیجیتالی می‌­شود.»

سووِل که در شرق تگزاس زندگی می‌­کند، هنوز در خانه اینترنت ندارد. اما او و همسرش در مک دونالد و یا کتابخانه از اینترنت استفاده می‌­کند.

او می­‌گوید«:این چیزی است که در نهایت سرو کله­‌اش در خانه‌ی ما پیدا می­‌شود و ما قطعا در آینده عضو شبکه خواهیم بود.»

لینک اصلی مطلب

مرضیه ابراهیمی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها