طبیعت از نگاه انسل آدامز

۱۴ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۰:۱۵
زمان مورد نیاز برای مطالعه: 2 دقیقه

انسل آدامز(Ansel Adams) (1902-1984) به عکس‌­های منظره‌­ی سیاه و سفید و فعالیت‌­هایش در دفاع از محیط‌زیست معروف است. او در خانواده‌­ای سطح‌بالا در سانفرانسیسکو متولد شد. از کودکی به فراگیری پیانو پرداخت و تصمیم داشت روزی نوازنده‌­ی پیانو شود. اگرچه بعدها موسیقی را به خاطر عکاسی رها کرد اما تاثیرات مثبت نوازندگی در عکس‌­های او دیده می‌­شود. فلسفه­‌ی شخصی آدامز “هنر برای زیبایی” بود. هدفش این بود که چه در عکاسی و چه در موسیقی، زیبایی را به دیگران نشان دهد و باعث شود بقیه نیز در زندگی به دنبال زیبایی باشند.

آدامز در 14سالگی به پارک ملی یوسمیتی سفر کرد؛ و در اولین نگاه چنان شیفته‌­ی شکوه و زیبایی طبیعتش شد؛ که به گفته‌­ی خودش دوره‌­ی جدیدی در زندگیش آغاز شد. در آن‌جا برای اولین‌بار به عکاسی پرداخت. در سن 17 سالگی به باشگاه سیرا، که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان حفاظت از محیط زیست امریکاست، پیوست و تا آخر عمر در آن‌جا فعالیت نمود. عکس‌­های او در این سازمان به حفظ و گسترش پارک­‌های ملی غرب امریکا کمک زیادی کردند.

«تتونز و رودخانه‌­ی مار» (The Tetons and The Snake River)، یکی از مشهورترین عکس‌­های آدامز از مناظر غرب آمریکاست؛ که در سال 1942 گرفته شده. عمق میدان بالا و جزئیات دقیق، ناشی از انتخاب دیافراگم کوچک برای گرفتن عکس است. در این عکس عظمت کوه‌­ها در مقابل آرامش پیچ در پیچ رودخانه و شاخ و برگ درختان وسط عکس، تعدیل شده است و فقدان پیش زمینه‌­ی مشخص در عکس، بیننده را در فضای ساخته شده غرق می­‌کند. هم چنین؛ آدامز با دقت در نور و تاثیر ابرها و آسمان، حس پویایی قوی­‌ای در عکس ایجاد کرده است.

«تتونز و رودخانه‌ی مار» علاوه بر نشان دادن زیبایی طبیعی، تلاشی سیاسی برای نشان دادن اهمیت حفظ محیط‌زیست است. به علاوه، این عکس یکی از 115 عکسی است که توسط سفینه­‌ی فضایی وویجر 1 و 2 در سال 1977 به فضا فرستاده شد تا زندگی و فرهنگ زمین را به موجودات احتمالی فضا نشان دهد.

زهرا مقدسی
0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback)‌های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها